چشم امید سینماها به اکران عید فطر

سینمای ایران روزگار ناخوشی دارد و علیرغم افزایش قیمت بلیت سینماها اما فروش فیلم‌ها آن‌طور که پیش‌بینی می‌شود راضی‌کننده نیست و زمان‌های طلایی اکران یکی پس از دیگری از بین می‌روند. سینمای ایران به‌طورکلی دو زمان طلایی فروش دارد که معمولا تهیه‌کنندگان نیز اصرار دارند تا اکران فیلم‌هایشان در یکی از این دو زمان باشد. اکران نوروز و اکران عید فطر دو زمان طلایی گیشه سینماهای ایران هستند که یکی را پشت سر گذاشته و دیگری پیشروی سینماها و مخاطبان است.

چشم امید سینماها به اکران عید فطر

اصفهان امروز - راضیه چنگیز نائین : سینمای ایران روزگار ناخوشی دارد و علیرغم افزایش قیمت بلیت سینماها اما فروش فیلم‌ها آن‌طور که پیش‌بینی می‌شود راضی‌کننده نیست و زمان‌های طلایی اکران یکی پس از دیگری از بین می‌روند. سینمای ایران به‌طورکلی دو زمان طلایی فروش دارد که معمولا تهیه‌کنندگان نیز اصرار دارند تا اکران فیلم‌هایشان در یکی از این دو زمان باشد. اکران نوروز و اکران عید فطر دو زمان طلایی گیشه سینماهای ایران هستند که یکی را پشت سر گذاشته و دیگری پیشروی سینماها و مخاطبان است. اکران نوروز علیرغم تنوع ژانر فیلم‌ها و کیفیت مناسبشان نتوانست آن‌طور که بایدوشاید فیلم‌ها را به فروش راضی‌کننده‌ای برساند. طبق اعلام سامانه سمفا در اکران نوروز 1401 سگ بند با فروش 244,421,150,000 ریالی توانسته عنوان پرفروش‌ترین فیلم را از آن خود کند این رقم فروش در حالی است که سینماها با افزایش بلیت نیز روبه‌رو شده‌اند و تعداد بلیت فروخته‌شده سگ بند در سراسر کشور 745,600 عدد بوده است. با این اوصاف جای تعجب ندارد که چشم امید سینمای ایران به فروش فیلم‌های اکران عید فطر یعنی فیلم‌های «انفرادی»، «لامینور» و «مغز استخوان» و حضور چهره‌هایی مثل رضا عطاران، علی نصیریان و پری‌ناز ایزدیار برای جان دادن به گیشه امسال باشد.

«لامینور» تازه‌ترین و جنجالی‌ترین ساخته داریوش مهرجویی از بخت‌های اول فروش در عید فطر است. لامینور محصول ۱۳۹۸ به کارگردانی داریوش مهرجویی و نویسندگی مهرجویی و وحیده محمدی است. این فیلم ابتدا قرار بود از ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ اکران شود اما با صادر نشدن پروانه نمایش جدید برای فیلم از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این فیلم به شکل رسمی از ترکیب اکران نوروز ۱۴۰۱ خارج شد و همین امر با واکنش تند مهرجویی و حواشی زیادی همراه بود.

مهرجویی بعد از فیلم اشباح (۱۳۹۲) پس از ۶ سال با لامینور به فیلمسازی روی آورد. علی نصیریان، عزت‌الله رمضانی فر، علی مصفا، سیامک انصاری، پردیس احمدیه، مهرداد صدیقیان، کاوه آفاق، رضا داوودنژاد و... ازجمله بازیگران تازه‌ترین ساخته داریوش مهرجویی هستند.

اما دیگر فیلمی که احتمالا با استقبال خوبی در این نوبت از اکران روبرو خواهد شد، کمدی «انفرادی» است که دو سال قبل ساخته‌شده و مهدی هاشمی، رضا عطاران، احمد مهرانفر، برزو ارجمند، شقایق دهقان، سیروس همتی، شکیب شجره، امید روحانی، مهسا طهماسبی و مهدی فقیه بازیگران آن هستند.

عطاران که یکی از پول‌سازترین بازیگر سینما است و آخرین بار سال ۱۳۹۷ فیلم «زیر نظر» را در سینماها داشت و پس‌ازآن با شیوع کرونا فیلم‌های دیگرش در نوبت اکران قرار گرفتند. او در حال حاضر فیلم «روشن» ساخته روح‌الله حجازی و کمدی «شیشلیک» را اکران نشده دارد؛ دو فیلمی که هر دو در جشنواره فجر سال ۱۳۹۹ رونمایی شدند و «روشن» برای عطاران سیمرغ بلورین بهترین نقش اول را به ارمغان آورد.

مهدی هاشمی هم که سال ۹۷ «تگزاس ۲» را به کارگردانی مسعود اطیابی روی پرده داشت، فعلا چهار فیلم اکران نشده‌ی «زعفرانیه ۱۴ تیر» به کارگردانی علی هاشمی، «کوسه» به کارگردانی علی عطشانی، «یقه سفیدها» ساخته شهرام مسلخی و «طبقه یک و نیم» به کارگردانی نوید اسماعیلی را در نوبت اکران دارد.

احمد مهرانفر هم از دیگر بازیگران این فیلم است که به نظر ترکیب متفاوتی را با عطاران و هاشمی ساخته‌اند. او تا همین یک ماه پیش فیلم «دینامیت» را از سازنده «انفرادی» به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم ۱۴۰۰ روی پرده داشت.


سومین فیلم اکران عید فطر که از هفتم اردیبهشت روی پرده می‌آید یک فیلم اجتماعی از حمیدرضا قربانی با نام «مغز استخوان» است. مغز استخوان از فیلم‌های موفق در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر است. این فیلم در دو بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای نوید پورفرج و بهترین فیلمنامه برای علی زرنگار نامزد شد و در زمان جشنواره با واکنش‌های بسیاری از مخاطبان روبه‌رو شد. پری‌ناز ایزدیار، بابک حمیدیان، جواد عزتی و بهروز شعیبی ازجمله بازیگران این فیلم هستند. جواد عزتی که او هم در مقطعی پول‌سازترین چهره سینما نام برده می‌شد، نوروز امسال فیلم پلیسی - جنایی «مرد بازنده» را در سینماها داشت و با «مغز استخوان» دو فیلم همزمان روی پرده خواهد داشت. او فیلم «دوزیست» برزو نیک‌نژاد را هم در نوبت اکران دارد.

پریناز ایزدیار بازیگر نقش اول زن «مغز استخوان» سال ۱۳۹۷ دو فیلم «متری شیش و نیم» و «سرخپوست» را روی پره سینماها داشت و فیلم «لتیان» هم با بازی او سال ۱۳۹۹ در روزهای تعطیلی سینما و شیوع کرونا به‌صورت آنلاین اکران شد. دو فیلم «سه کام حبس» و «ملاقات خصوصی» نیز از این بازیگر هنوز اکران نشده‌اند.

با ترکیب سه‌گانه فیلم‌های اکران عید فطر و کاهش مبتلایان به کرونا به نظر می‌رسد می‌توان به فروش قابل‌توجه این فیلم‌ها امیدوار بود باید منتظر ماند و دید که آیا سرنوشت فیلم‌های اکران عید فطر مشابه اکران نوروز می‌شود یا عملکرد بهتری خواهند داشت؟


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار