ایجاد شرایط ویژه برای افزایش استقبال از بیمه کشاورزی

جلسه ستاد بیمه کشاورزی استان اصفهان برگزار شد. در این جلسه، قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور اظهار کرد: در ارتباط با تعرفه‌های بیمه کشاورزی، با توجه به اینکه تعهدات بیمه‌گر به کشاورزان ارقام پایینی بود و قیمت محصولات افزایش داشت، درخواست کشاورزان بود که تعهدات بیمه را افزایش دهیم که طبیعتا وقتی تعهدات افزایش یابد قطعا حق بیمه‌ها هم افزایش می‌یابد.

احمدرضا منزه:

محمدابراهیم حسن‌نژاد افزود: در خصوص افزایش حق بیمه سهم دولت که باید در بودجه دیده شود، تلاش می‌کنیم که در بودجه سال آینده بتوانیم سهم دولت را افزایش دهیم و رقم بالاتری را دریافت کنیم تا بتوانیم کشاورزان بیشتری را تحت پوشش بیمه قرار دهیم. در خصوص حق بیمه کشاورزان نیز تلاش بر این است که متناسب با ضریب خطر و دریافت غرامتی که در سنوات قبل انجام شده، حق بیمه‌ها تغییر کند، بنابراین بدون دلیل حق بیمه‌ها افزایش نمی‌یابد .

او تصریح کرد: در جلسه ستاد بیمه استان اصفهان که با همراهی مدیران و نمایندگان کشاورزان استان برگزار شد قرار بر این شد که گزینه‌های دیگری برای بیمه نیز تعریف شود که پرداخت حق بیمه آن در توان کشاورزان باشد که این اقدام نیز انجام خواهد شد تا کشاورزان بتوانند برای پرداخت حق بیمه سهم خود اقدام کنند، تلاش ما هم بر این است حق بیمه سهم دولت را افزایش دهیم که در پرداخت حق بیمه به کشاورزان فشاری وارد نشود.

قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور تأکید کرد: در بودجه، حدود یک هزار و 650 میلیارد تومان به این منظور پیش‌بینی شد که نسبت به سال گذشته افزایش دارد، البته امیدوار هستیم با حمایت مجلس این مبلغ نیز افزایش یابد.

او در خصوص میزان پرداخت غرامت به فعالان بخش کشاورزی نیز افزود: همه خسارات مربوط به دام، طیور و آبزیان پرداخت شده و تنها بخشی از خسارات مربوط به باغات و زراعت باقی‌مانده که البته هیچ مشکلی در زمینه پرداخت خسارات وجود ندارد، ما در هر منطقه‌ای که میزان خسارات نهایی شود‌ پرداخت غرامت‌ها را انجام می‌دهیم و امیدواریم هستیم با توجه به اینکه کیل‌گیری باغات نهایی شده ظرف چند هفته آینده تمامی خسارات کشاورزان پرداخت شود.

حسن‌نژاد اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون در سراسر کشور حدود 650 میلیارد تومان غرامت پرداخت کردیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال حدود 600 میلیارد تومان دیگر نیز به کشاورزان پرداخت کنیم .

او در پایان گفت: بیمه‌گذاران این صندوق، سالانه بین یک‌میلیون و 200 هزار نفر تا یک‌میلیون و 600 هزار نفر متغیر هستند که بیمه‌نامه خریداری می‌کنند اما تلاش بر این است که پوشش و ضریب بیمه را افزایش دهیم، در ستاد بیمه استان اصفهان خواسته ما از همکارن این بود که تلاش کنند ضریب نفوذ بیمه افزایش یابد تا در مواقعی که حوادث پیش می‌آید و خساراتی وارد می‌شود بیمه بتواند به کشاورزان کمک کند.

*ایجاد شرایط ویژه برای بیمه کشاورزی

در ادامه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز اظهار کرد: در سال جاری حق بیمه‌ای که از کشاورزان دریافت می‌شود افزایش داشته و همین موضوع باعث شده میل و رغبت به بیمه نمودن توسط کشاورزان کاهش یابد.

مهرداد مرادمند ادامه داد: این جلسه بنا به پیشنهاد سازمان جهاد کشاورزی، کشاورزان و نمایندگان و اصناف کشاورزی برگزار و مقرر شد گزینه‌های مختلف به‌صورت پلکانی و بر اساس توانایی کشاورزان در پرداخت حق بیمه در نظر گرفته شود و این برنامه‌ها در اسرع وقت مصوب شود تا کشاورزان بتوانند با میل و رغبت و بر اساس گزینه مورد نظر خود نسبت به بیمه کردن اقدام کنند و این موضوع موردپذیرش قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور نیز قرار گرفت.

او گفت: با توجه به این‌که کشت در زمان مناسب خود شکل گرفت و تا امروز نیز خسارتی نداشتیم، این فرصت زمانی وجود دارد که کشاورزان محصولات خود را بیمه کنند، با توجه به اینکه قرار شد گزینه‌های مختلفی در زمینه بیمه در اختیار کشاورزان قرار گیرد لذا از کشاورزان درخواست می‌کنیم نسبت به بیمه نمودن محصولات خود اقدام و از این موضوع استقبال کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در پایان عنوان کرد: امیدواریم طی ده روز آینده گزینه‌های مختلف بیمه ارائه و به اطلاع کشاورزان رسانده شود، خوشبختانه شرایط خوبی برای بیمه کشاورزی در نظر گرفته شده و امیدواریم استقبال فعالان بخش هم افزایش یابد.

*پرداخت خسارات سیل به کشاورزان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان هم با اشاره به آخرین وضعیت پرداخت خسارات سیل در استان اظهار کرد: در سال جاری خسارات ناشی از سیل در بخش کشاورزی استان بالغ‌بر 150 میلیارد تومان بود که با بررسی‌های انجام شده و ارزیابی‌های میدانی، گزارش‌ها را به تهران ارسال کردیم.

منصور شیشه‌ فروش ادامه داد: از سوی ستاد مدیریت بحران حدود 65 میلیارد تومان اعتبار در بخش‌های عمرانی، تسهیلات بانکی و بلاعوض به استان تخصیص یافت که برای مرمت قنوات و جبران خسارات در بخش‌های مختلف و همچنین پرداخت به خسارت‌دیدگان هزینه شد، در این بخش با هماهنگی بانک‌ها و جهاد کشاورزی خوشبختانه اقدامات خوبی شکل گرفت.

او با بیان اینکه به دلیل سرمازدگی در سال زراعی 97-98 در بخش‌ باغی و زراعی 343 میلیارد تومان خسارت وارد شد، گفت: متأسفانه سطح بیمه زراعت و باغات نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است، به همین منظور در ستاد بیمه استان اصفهان که با حضور قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور، همه بخش‌ها و نمایندگان کشاورزان برگزار شد، چالش‌ها و راهکارها در این بخش مورد بررسی قرار گرفت و در جهت رفع مشکل تصمیم‌گیری شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تأکید کرد: طی سال زراعی گذشته حدود 50 میلیارد تومان غرامت به کشاورزان توسط بیمه پرداخت شد ولی در سال جاری با توجه به کاهش سطوح بیمه‌ شده در استان، جلسه‌ای در سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان برگزار شد تا راه‌های افزایش استقبال از بیمه مورد توجه قرار گیرد.

او گفت: در زمینه استمهال وام کشاورزان نیز سال گذشته از منابع اعتباری دولت 121 میلیارد تومان و امسال هم 130 میلیارد تومان به استان اصفهان اختصاص یافت، جلساتی با بانک‌ها و جهاد کشاورزی برگزار شد و کارگروه‌هایی در سطح شهرستان‌ها تشکیل شد، مشمولان شناسایی شدند و تاکنون حدود 35 هزار نفر مشمول، از ظرفیت استمهال وام خسارت‌دیدگان ناشی از خشک‌سالی بخش کشاورزی بهره‌مند شدند. بقیه اعتبارات نیز برای رفع مشکلات در حال جذب است.




ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار