چشم‌به‌راه اخبار خوب

ریزش، سقوط، خشکسالی، آلودگی هوا، گرانی‌ها و مردمی که زیر سیل پیام‌های دلهره‌آور و نگران‌کننده، باید چرخ زندگی خود را به گردش در بیاورند. تکرار برخی حوادث و اخبار به‌آرامی همه ما را مسخ کرده و بی‌حسی در وجودمان گسترده می‌شود. می‌گویند وای از غمی که تازه شود با غمی دگر. حکایت این روزها است. به دنبال وقت استراحت هستیم. شاید یک زنگ تفریح. به‌اندازه نوشیدن یک چای انرژی‌بخش.

چشم‌به‌راه اخبار خوب

اصفهان امروز - امیر اکبری | ریزش، سقوط، خشکسالی، آلودگی هوا، گرانی‌ها و مردمی که زیر سیل پیام‌های دلهره‌آور و نگران‌کننده، باید چرخ زندگی خود را به گردش در بیاورند. تکرار برخی حوادث و اخبار به‌آرامی همه ما را مسخ کرده و بی‌حسی در وجودمان گسترده می‌شود. می‌گویند وای از غمی که تازه شود با غمی دگر. حکایت این روزها است. به دنبال وقت استراحت هستیم. شاید یک زنگ تفریح. به‌اندازه نوشیدن یک چای انرژی‌بخش.

اما چرا این لحظه ساده این‌قدر با ما فاصله دارد؟

آیا دولت مقصر است؟ آیا همه تقصیرها گردن مردم است؟ دسیسه‌های بدخواهان بر زندگی‌ها سایه انداخته؟

پاسخ این پرسش‌ها به نوع نگاه ما باز می‌گردد. اینکه جایگاه خودمان را در کدام بخش مختصات اثرگذاری بر سرنوشت شخصی و اجتماعی تعریف کنیم، نتیجه ارزیابی ما را تغییر می‌دهد. ساده‌ترین و بی‌دردسرترین راه آن است که تنها دولت و حاکمیت را مقصر بدانیم و عافیت‌طلبانه انتقاد کنیم.

بی‌شک قوه مجریه بیش از همه در تعیین شرایط کشور نقش دارد و بسیاری از مشکلات به ضعف برنامه‌ریزی، ساختارها، اولویت‌ها و چگونگی اجرای برنامه‌های دولتی مرتبط است.

اما اگر هر هم‌وطن در دایره اثرگذاری خود در جهت اصلاح و بهبود شرایط و ارائه بهترین استعداد و توان برای ارتقای کیفیت زندگی اجتماعی و شخصی تلاش کند، سیل هم‌افزایی این قطره‌های کوچک، باران تغییر و بهبود شرایط را به ساختارهای خاک گرفته خواهد رساند. از سوی دیگر مطالبات شهروندان مشارکت‌جو، اثرگذاری و برد بیشتری دارد.

از سوی دیگر دولت به‌عنوان نماد حاکمیت باید طراحی مناسبی برای تغییر فضای عمومی جامعه و انباشت سرمایه و مشارکت اجتماعی فراهم کند. در کشور توسعه و پیشرفت‌های گوناگونی انجام گرفته است. اما با افت روحیه عمومی و فضای نشاط اجتماعی، نتیجه این دستاوردها در لابه‌لای فضای دودآلود گلایه‌ها محو خواهد شد.

این روزها که دولت ولو به‌صورت نمادین جایگاه جدیدی را در سطح معاونت رئیس‌جمهور با عنوان مردمی‌سازی بنیان گذاشته، باید بداند بخش زیادی از این فرایند باید در راستای کاهش اصطکاک ساختاری و عملیاتی دستگاه اجرایی و زندگی فردی، اجتماعی و اقتصادی مردم باشد.

ایجاد ثبات در تصمیم، قوانین و آیین‌نامه‌ها برای امکان برنامه‌ریزی پیش‌بینی‌پذیر شدن آینده، تضمین سرمایه‌گذاری و دارایی‌های مردمی از طریق حمایت از ارزش پول ملی و گشودن دریچه‌های ارتباطات گسترده با دنیا برای همراه شدن با جریان پرشتاب همکاری‌های اقتصادی در سطح کلان موثر خواهد بود.

از سوی دیگر همدلی گسترده در تریبون‌های رسمی، بیان واقعیات زندگی مردم و پذیرش ضعف‌ها سبب همراهی مردم و افزایش سرمایه اجتماعی خواهد شد.

در کنار همه این موارد ما به شنیدن اخبار خوب نیاز داریم. اخباری که در این آسمان خاک‌آلود کشور، دل‌ها را شاد و به هم نزدیک‌تر کند. اخباری که می‌تواند از دل تصمیم‌های سخت دولت برای آینده کشور شنیده شود..

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار