اصفهان پایتخت صنعت طلای کشور

 برگزار کننده پانزدهمین نمایشگاه تخصصی طلا، فلزات گران بها، گوهرسنگ‌ها ، ماشین آلات و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران از برگزاری این نمایشگاه از تاریخ 18 تا 21 خرداد ماه سال جاری از ساعت 11 تا 20 در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان خبر داد.

اصفهان پایتخت صنعت طلای کشور

اصفهان امروز - محمد منزه | برگزار کننده پانزدهمین نمایشگاه تخصصی طلا، فلزات گران بها، گوهرسنگ‌ها ، ماشین آلات و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران از برگزاری این نمایشگاه از تاریخ 18 تا 21 خرداد ماه سال جاری از ساعت 11 تا 20 در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان خبر داد.

بنا به گفته حسین سید معلمی، 120 شرکت‌کننده از استان‌های اصفهان، تهران، شیراز، مشهد و یزد آخرین دستاوردهای خود را حوزه صنعت طلا در معرض نمایش خواهند گذاشت. مجری این دوره نمایشگاه شرکت نمایشگاهی چیستا است و در نمایشگاه امسال 60 درصد از فضا غرفه‌ها به ابزارآلات و ماشین آلات طلاسازی و 40 درصد دیگر به بخش مصنوعات طلا، گوهر سنگ‌ها و خدمات وابسته اختصاص پیدا کرده است.

مدیر عامل شرکت نمایشگاهی چیستا معتقد است، استان اصفهان پایتخت صنعت طلا ایران و حتی منطقه خاورمیانه است. در حال حاضر 70 درصد از تولیدات ماشین‌آلات و صنایع مربوط به طلا در این استان انجام می‌شود و 90 درصد از تولیدات داخلی طلا کشور مختص اصفهان است. با پیگیری‌های انجام گرفته نمایشگاه طلا اصفهان در سال جاری بهترین نمایشگاه طلا ایران و خاورمیانه خواهد بود و امید است بر اساس برنامه‌ریزی انجام گرفته این نمایشگاه تا پنج سال آینده به یکی از برترین نمایشگاه‌ها در سطح منطقه تبدیل شود.

او با اشاره به اینکه به دلیل وجود تحریم‌ها امکان حضور برخی از کشور‌های مطرح در نمایشگاه وجود نداشت، اظهار داشت: در نمایشگاه امسال پنج شرکت ترکیه‌ای با همکاری شرکای ایرانی خود در نمایشگاه امسال حضور دارند و بازدیدکنندگانی از کشورهای هند، ترکیه، عراق، امارات و افغانستان در این نمایشگاه از آخرین دستاوردهای حوزه طلا بازدید خواهند کرد.

سید معلمی با اشاره به اینکه فضای سالن امیرکبیر به مساحتی بالغ بر 16 هزار متر برای احداث غرفه‌ها در نظر گرفته شده است، بیان کرد: غرفه‌ها ‌در فضایی نزدیک به شش هزار و 500 متر برای ارائه دستاوردهای مشارکت‌کنندگان حاضر در این نمایشگاه احداث شده است.

او تصریح کرد: برای اولین بار در کشور یک پاویون در نمایشگاه با عنوان «بار اولی‌ها» برگزار می‌شود که طراحان و تولید‌کنندگان طلا که به تازگی آموزش‌های لازم را گذررانده‌اند و هنوز بازارهای ثابت کسب و کار خود را پیدا نکرده‌اند بتوانند در فضای بالغ بر 900 متری فعالیت‌های خود در معرض دید عموم قرار دهند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاهی چیستا اذعان کرد: استان اصفهان قطب ماشین‌سازی طلا در آسیا است و کیفیت ماشین‌آلات در این حوزه سبب شده تا بسیاری از رقیبان ترس از پیشرفت ما داشته باشند. مطمئنا اگر تحریم‌ها برطرف شود می‌توان بازار کل آسیا را در دست گرفت.

کیفی‌سازی، چشم‌انداز شرکت نمایشگاه‌های اصفهان

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان در ارتباط با برگزاری این نمایشگاه گفت: پانزدهمین نمایشگاه طلا و جواهر اصفهان با وجود تمام مشکلات و وجود تحریم‌های اقتصادی از نظر حجم و کیفیت در بالاترین سطح نمایشگاهی قرار دارد و این نمایشگاه مفهوم خواستن و توانستن را به تبدیل به عمل کرده است. یکی از سیاست‌های نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در در راستای بهره‌گیری از توانمندی‌های کشور و به خصوص استان اصفهان و در معرض نمایش گذاشتن آن‌ها برای تجار و صادرکنندگان داخلی و خارجی است و امید است با اجرای سیاست‌های در نظر گرفته شده بتوان به چشم انداز خود که توسعه پایداری که منجر به ایجاد اشتغال دانش بنیان و ایجاد فضای کسب و کار بهتر برای اقتصاد کشور خواهد بود برسیم.

علیرضا مرتضوی بیان کرد: ما واژه نمی‌توانیم را کنار گذاشته‌ایم و سعی در برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی داریم. کیفی‌سازی نمایشگاه‌ها سبب می‌شود بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندکان با مشاهده دستاوردهای جدید با به‌روزترین تکنولوژی‌ها آشنا شده و از آن بهره ببرند. ما نگاه ویژه‌ای به موضوع صادرات و اشتغال دانش‌بنیان داریم و امید است با همکاری اصحاب رسانه و سایر مسئولان به آن هدف برسیم.

تشکیل کمیته طراحان و تولیدکنندگان صنعت طلا

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر ، نقره و سنگ‌های قیمتی اصفهان نیز در این نشست خبری با بیان اینکه این نمایشگاه به عنوان بزرگترین نمایشگاه طلا در سطح ایران برگزار می‌شود و همین عامل سبب شده تا مورد توجه بسیاری از علاقمندان به این حوزه قرار بگیرد.

محسن طلائی مینائی اضافه کرد: نظیر چنین نماییشگاه‌هایی قبلا در ایتالیا و ترکیه برگزار می‌شد و این اولین باری است که نمایشگاهی با این کیفیت در اصفهان برگزار می‌شود. امید است با برگزاری این نمایشگاه بتوان جایگاه طلای اصفهان را در سطح منطقه به جایگاه واقعی خود برگردانیم. او اضافه کرد: تحریم طلا در حال حاضر مهم‌ترین مسئله‌ای است که با آن روبه‌رو شده‌ایم و با توجه به ظرفیت استان آمادگی داریم تا با رفع تحریم‌ها با تمام توان در بازارهای بین‌المللی راه پیدا کنیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی اصفهان با اشاره به این موضوع که صنعت طلا جزو صنایع پاک به شمار می‌رود، اذعان کرد: نصب تصفیه هوا و تصفیه آب بر روی مراکز تولیدی طلا در استان اصفهان سبب شده تا میزان بسیار زیادی از میزان آلایندگی‌ها جلوگیری شود.

او اظهار داشت: یکی از اهداف انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا استان سهیم کردن جوانان در امور مربوطه است به همین منظور این انجمن برای اولین بار در کشور اقدام به تشکیل کمیته طراحان و تولید‌کنندگان کرد و در حال حاضر نزدیک به 180 نفر عضو این کمیته هستند که تمامی اعضا از افراد تحصیل کرده در جامعه هستند. اکنون اکثر فعالیت انجمن در حوزه طراحی و تولید را به جوانان نخبه واگذار شده است.

به گفته طلائی مینائی، استان اصفهان در بحث تولید ماشین‌آلات طلا در کشور و منطقه در جایگاه نخست قرار دارد و در حال حاضر به کشورهای ایتالیا، ترکیه و کشورهای اطراف صادرات ماشین آلات طلاسازی داریم و اصفهان اکنون به یک برند ماشین سازی طلا در جهان تبدیل شده است.

احداث شهرک طلا طی دو سال آینده

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر و نقره و سنگ‌های قیمتی استان اصفهان گفت: نمایشگاه طلا اصفهان تجلی قدرت و شکوه شهر اصفهان در صنعت طلا است و میزان غرفه‌بندی در نمایشگاه اصفهان 30 درصد بیش‌تر از تهران بوده است.

محمدرضا خسروی در ارتباط با اینکه در این نمایشگاه میز کشوری طلا برگزار خواهد شد، بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده میز کشوری طلا از تهران به استان اصفهان منتقل شد و تاکنون طی سال‌های گذشته تصمیمات مهمی در حوزه طلا گرفته شده است که یکی از مهم‌ترین آن برداشتن ارزش افزوده از اصل طلا بود این کار در میز طلا به سرانجام رسید.

او در ارتباط با احداث شهرک طلا در اصفهان گفت: زمین آن جانمایی شده و کلنگ ساخت آن در سال جاری زده خواهد شد و تا یک یا دو سال آینده شاهد بهره‌برداری از آن خوهیم بود. با احداث این شهرک تمامی کارگاه‌های طلا به آن شهرک منتقل خواهند شد.

او با اشاره به کاهش صادرات طلا از اصفهان، گفت: سال ۹۱ حجم صادرات طلا از گمرک اصفهان ۸۰۲ میلیون دلار بود که سال گذشته به ۳۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر اصفهان دلیل کاهش صادرات طلا را تحریم‌ها و ترس دیگر کشورها عنوان کرد و در پاسخ به وجود طلای قاچاق در اصفهان، گفت: هیچ مصنوع طلای قاچاق در اصفهان نداریم و تولید طلا از اصفهان، تهران و یا یزد است.

ارسال نظر