صنعتی مادر در انتظار مهر پدرانه

صنايع نساجي در کشورهاي توسعه يافته از ديرباز نقش تعیین‌کننده‌ای در رشد و شکوفايي صنعتي آن‌ها ايفا نموده است، به‌گونه‌ای که اين کشورها بخشي از موفقیت‌های خود را مديون گسترش اين صنعت در مراحل اوليه صنعتي شدن می‌دانند. 

احمدرضا منزه:

انقلاب صنعتي با ماشيني شدن توليدات منسوجات آغاز شد و صنعت نساجي به دليل ماهيت و ویژگی‌های خاص خود زمينه رشد ساير صنايع را فراهم آورد .

در ايران نيز صنعت نساجي از قدمت طولاني برخوردار بوده و يکي از مهم‌ترین بخش‌های اشتغال‌زا است. به‌ویژه در شرايط کنوني کشور که رفع بحران بيکاري و افزايش درآمدهاي ارزي حاصل از صادرات غير نفتي از مهم‌ترین اهداف اقتصادي کشور است، توجه به اين صنعت از اهميت خاص برخوردار است.

صنعت نساجی به دلیل زنجیره عریض و طویل آن، نقش صنعتی، اقتصادی و اجتماعی بسزایی در کشور می‌تواند داشته باشد، اما مشکلات در زنجیره تولید و توزیع این صنعت، سوء مدیریت، سیاست‌گذاری نامناسب و تصمیمات غیر کارشناسی مانع از آن شده تا صنعت نساجی به‌خوبی از عهده ایفای نقش خود برآید. هرچند که با وجود تمام مشکلات همچنان زنجیره واحدهای تولیدی صنعت نساجی مشغول به فعالیت می‌باشند، اما اگر سیاست و برنامه مشخص و جامعی برای حمایت از صنعت نساجی اتخاذ نشود، مشکلات در این صنعت با سرعت بیشتری طی مسیر خواهند کرد. به گفته تولیدکنندگان این صنعت، مواد اولیه اولین نیاز هر تولیدی است، بدون شک صنعت نساجی نیز در صورت تأمین نشدن مواد اولیه و عدم ثبات در بازار توان تولیدی خود را از دست خواهد داد.

اما چندی پیش سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی و دومین نمایشگاه مداِکس (مد، لباس و کفش) به‌صورت هم‌زمان در اصفهان برپا شدند. در حاشیه برگزاری این نمایشگاه‌ها با فعالان بخش نساجی و صنایع وابسته گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

*ضرورت تولید محصولات جدید نساجی

رئیس اتحادیه پارچه‌فروشان اصفهان در گفت‌وگویی کوتاه اظهار کرد: باید در خصوص صادرات محصولات نساجی به سایر کشورها تلاش شود و به‌گونه‌ای عمل کنیم تا بتوانیم مرزهای اقتصادی را فراتر برده و مشتریان بیشتری برای محصولات با کیفیت داخلی پیدا کنیم.

احمد تقی‌زاده ادامه داد: اعضای فعال این اتحادیه به دلیل ارتباط نزدیکی که با مصرف‌کننده نهایی دارند، نیاز جامعه را به‌خوبی می‌شناسند و از سلایق اطلاع دارند.

او افزود: باید توجه داشت که سطح توقع مصرف‌کننده تا حدود زیادی افزایش پیدا کرده و در همین خصوص نیاز است در زمینه تولید محصولات نساجی با دقت و ظرافت بیشتری فعالیت کرد تا بتوان به سلایق مردم و نیاز بازار پاسخ مناسب داد.

رئیس اتحادیه پارچه‌فروشان اصفهان گفت: تولید محصولات جدید از ضروریات است و باید به این مقوله توجه جدی داشت، امروز کشور در یک جنگ اقتصادی است و همه ما باید دست به دست یکدیگر دهیم تا از این شرایط سخت و دشوار عبور کرده و به شرایط ایده‌آل دست یابیم.

او اضافه کرد: رئیس اتاق اصناف اصفهان به عنوان یکی از اعضای فعال در اتاق اصناف کشور بر این موضوع تأکید داشتند که مشکلات صنعت نساجی و تولیدکنندگان این بخش مشخص شود تا در اتاق اصناف کشور مطرح شده و در راستای رفع مشکلات تصمیم‌گیری شود.

*وجود تولیدکنندگان توانمند در کشور

رئیس اتحادیه پوشاک اصفهان نیز در خصوص وضعیت صنعت نساجی اظهار کرد: پوشاک کالای باارزش و مهمی در جامعه ما است، پوشاک نشان‌دهنده فرهنگ بوده و توجه به تولید آن ضروری است.

ابراهیم خطابخش گفت: خوشبختانه تولیدکنندگان بسیار توانمندی در کشور وجود دارند که قابلیت‌های رقابتی بسیاری با تولیدکنندگان خارجی دارند، اما ضروری است حلقه‌های تولید به یکدیگر نزدیک شوند و نسل جوان به چرخه تولید وارد شوند.

او اضافه کرد: میزبانی از میز نساجی به‌وسیله اصفهان فرصت مناسبی است تا مشکلات و مسائل مطرح شود و در جهت تقویت صنعت نساجی و تولید محصولات متنوع‌تر حرکت کرد.

*باز کردن زنجیر از پای فعالان اقتصادی

دبیر کل انجمن نساجی ایران نیز گفت: امروز بیش از 90 درصد واحدهای فعال در بخش نساجی به‌صورت خصوصی اداره می‌شوند و این موضوع به حفظ تعاملات کمک می‌کند زیرا فعالان بخش خصوصی منافع مشترک زیادی دارند و با مشکلات و مسائل نیز به‌خوبی آشنا هستند، همین تعاملات نزدیک کمک می‌کند زنجیره‌های تولید نساجی تشکیل و روند فعالیت خود را حفظ کنند .

حسن نیل‌فروش‌زاده ادامه داد: ایجاد تعامل بین واحدهای تولیدی این صنعت بسیار مهم است، خوشبختانه با فعالیت‌های شکل گرفته از ابتدای سال 98 آرامش در این بخش حاکم شد و با شرایط سخت سال 97 فاصله گرفتیم، نیاز است در این بخش با همکاری فعالان صنعت در مسیری حرکت کنیم که مشکلات را با همکاری یکدیگر رفع کنیم .

او اظهار کرد: در شرایطی که کشور ما ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه صنعت نساجی دارد، واردات محصولات خارجی نوعی خیانت به تولیدکنندگان داخلی محسوب می‌شود .

دبیر کل انجمن نساجی ایران سرمایه‌گذاری در مواد اولیه صنعت نساجی را مناسب دانست و گفت: تولید پنبه کشور در حال افزایش است و این در شرایطی است که ظرفیت ریسندگی واحدها هم گسترش یافته و امید است با اتخاذ تدابیر مناسب شاهد رفع مشکلات در بخش تأمین پنبه مورد نیاز صنایع باشیم .

او گفت: رقابت باید عادلانه باشد، در زمینه تعرفه‌های واردات باید تدابیری اندیشیده شود تا تولیدکننده داخلی بتواند جلوی کالاهای خارجی بایستد، از طرفی برخی ادارات دولتی برای تولیدکنندگان مشکلاتی ایجاد می‌کنند و سخت‌گیری‌های بی‌مورد انرژی زیادی از فعالان صنعتی می‌گیرد، لازم است تا زنجیر از پای تولیدکنندگان باز شود تا بتوان در راستای افزایش تولید محصولات و اشتغال آفرینی قدم برداشت.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار