حذف جمعه‌ها از تقویم جمع‌آوری پسماند در اصفهان

روز گذشته معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه، از طرح جدید این معاونت در خصوص جمع‌آوری پسماند تر در اصفهان سخن گفته و به حذف یک روز از هفته در تقویم جمع‌آوری پسماند اشاره داشت

حذف جمعه‌ها از تقویم جمع‌آوری پسماند در اصفهان

روز گذشته معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه، از طرح جدید این معاونت در خصوص جمع‌آوری پسماند تر در اصفهان سخن گفته و به حذف یک روز از هفته در تقویم جمع‌آوری پسماند اشاره داشت. مهدی بقایی یکی از دلایل اجرای طرح را این دانست که کارگران خدمات شهری یک روز در هفته تعطیل بوده و بتوانند وقت بیشتری را با خانواده‌شان بگذرانند چرا که تا پیش از این ایشان هر شب مشغول به کار جمع‌آوری پسماند مشغول بوده و زمانی برای استراحت نداشته‌اند. او در مورد طرح جدید جمع‌آوری پسماند از تقویم زوج و فرد ماهیانه به تقویم زوج و فرد هفتگی نیز گفت: بنا بر آمار احصا شده، ۳۰ درصد شهروندان در نظرسنجی‌های انجام شده اعلام کردند که تاریخ تقویم در ذهن آنها نمی‌ماند و بهتر است روزهای زوج و فرد هفته مبنای جمع‌آوری زباله باشد و روز جمعه نیز جمع‌آوری پسماند از سطح شهر صورت نمی‌گیرد؛ حال اینکه اجرای این طرح باعث کم کردن حقوق کارگران نخواهد بود. بقایی در پاسخ به اصفهان امروز، با اظهار امیدواری نسبت به موفقیت این طرح و عدم ایجاد مشکل تلنبار شدن پسماند در روزهای جمعه برای شهروندان، عنوان کرد: با فضای تبلیغاتی و کمپینی که ایجادشده است، پیش‌بینی می‌کنیم تا ۳۰ درصد شهروندان از اجرای طرح جمع‌آوری زباله بر اساس روزهای زوج و فرد هفته مطلع شده باشند و نیز فرهنگ تولید کمتر پسماند در مبدأ نیز در حال شکل‌گیری است.

تولید روزانه 300 هزار لیتر شیرابه زباله در اصفهان

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان در ادامه بیان داشت: از مجموع 900 هزار لیتر پسماند شهر در روز، ۳۰۰ هزار لیتر آن مربوط به شیرابه زباله‌ها است و لازم است سازوکاری برای کاهش هرچه بیشتر شیرابه و پسماند تر در مبدأ ایجاد و فرهنگ‌سازی شود. او با اعلام این مطلب که به سمت مکانیزه شدن نظافت معابر در حرکت هستیم گفت: مساحت معابر شهر اصفهان در مجموع ۴۸ میلیون مترمربع است که هر شب باید تمیز و زباله‌های آن جمع‌آوری شود و ازآنجایی‌که پیش‌بینی می‌شود یک‌سوم از بازنشستگان نیروهای خدمات شهر در سال جاری به کار ادامه ندهند، بخشی از کار نظافت را به صورت مکانیزه انجام خواهیم داد؛ برآورد شده است هر دستگاه مکانیزه که به صورت میانگین در روز توانایی جارو کردن ۴۰۰ هزار مترمربع معابر شهر را دارد، به اندازه 20 نیروی انسانی کار می‌کند پس در همین راستا 11 دستگاه جدید در سال 1401 به سیستم اضافه خواهد شد.

تست 10 تنی زباله در دستگاه پیرولیز

بقایی همچنین از پروژه پیرولیز در سازمان مدیریت پسماند شهرداری سخن گفته و بیان داشت: پروژه دریافت هیدروکربن از ریجکت خطوط پردازش پسماند به روش پیرولیز از جمله پروژه‌هایی که می‌تواند به لحاظ اقتصادی و زیست‌محیطی کمک زیادی به روند مدیریت پسماند کند. دستگاه پیرولیز فرایندی ترموشیمیایی است که طی آن مواد آلی در اثر گرما تجزیه و در نهایت از طریق آن، زباله‌ها تفکیک و ساماندهی می‌شود و از تیرماه تست ۱۰ تنی زباله در این دستگاه انجام خواهد شد.

ساماندهی خیابان‌های صغیر و طالقانی در سال جاری

او در خصوص عملکرد بخش‌های مختلف این معاونت نیز اشاراتی داشته و بیان داشت: در سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مهمترین وظیفه؛ ساماندهی کسب‌وکار در شهر و توزیع شبکه به صورت عادلانه دانست و پیش‌بینی می‌شود این سازمان به قطب توزیع در کشور تبدیل شود چرا که اگر صنایع سورتینگ در اصفهان به‌خوبی شکل بگیرد در توزیع حرف اول را خواهیم زد. او همچنین به ساماندهی خیابان‌ها در حوزه کسب‌وکار نیز اشاره داشت و گفت: این امر نیز از دیگر وظایف سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال جاری یکی از خیابان‌های صغیر و طالقانی به ساماندهی لازم خواهند رسید.

کدبندی تجهیزات خدمات شهری

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان ادامه داد: تاکنون در مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان برنامه‌های خوبی به مرحله اجرا رسیده است و پیش‌بینی می‌شود طی دو سال آینده اطلاعات تخلفات شهری با جزئیات بیشتری به صورت هوشمند ارائه شود. بقایی در ادامه بیان داشت: در معاونت خدمات شهری شهرداری سه قرارداد اساسی در حوزه نظافت و رفت‌وروب، جمع‌آوری زباله و نگهداری فضای سبز وجود دارد که به عنوان فعالیت اصلی موردتوجه است. او افزود: ۱۰ روز پیش قرارداد مناقصه در بخش تعمیرات و نگهداری منعقد شد و تغییراتی نسبت به قبل خواهیم داشت به‌این‌ترتیب که امسال همه تجهیزات دارای کد شناسایی‌شده‌اند و شرکت‌ها در صورت پذیرفته شدن در مناقصه از یکدیگر تجهیزات را تحویل می‌گیرند. ضمن اینکه سعی شده است در استفاده شرکت‌ها از تجهیزات عدالت نیز برقرار شود. بقایی گفت: ۳۰۰ هزار تجهیزات موجود شهرداری در نرم‌افزار نگهداری و تعمیر پی ام دارای کد هستند که می‌توان طبق آن به جزئیاتی مانند زمان تعویض و نگهداری تجهیزات و آخرین هزینه‌های نگهداری آنها دسترسی پیدا کرد.

اتصال دستگاه انگشت‌زن پیمانکاران متصل به کامپیوتر امور شهری

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان تصریح کرد: از قراردادهای مهم شهرداری در ارتباط با نظافت، رفت‌وروب و جمع‌آوری زباله در سال جاری، مدل حجمی و کارگری است که در گذشته این خدمت به شرکت‌های پیمانکار واگذار شده است و آنها نیز از نیروهای شهرداری در شرکت‌های خود بهره‌مند شدند. این در حالی بود که انتظار می‌رفت پس از گذشت چند سال این نیروها شرکتی شوند بنابراین برای رعایت حقوق کارگران برنامه‌هایی برای رفع این مشکلات داریم. بقایی اظهار کرد: یکی از اولویت‌های ما این است که کارگری که در فضای شهر کار می‌کند، باید تمام حق‌وحقوق خود را بر اساس قانون دریافت کند، بر این اساس در قراردادهای سال 1401 کارگران این مورد اضافه شد که اضافه‌کاری و سنوات و مرخصی در نظر گرفته شود و بر اساس میانگین نظافت برای هر کارگری در شهر که ۱۵ هزار و ۸۰۰ مترمربع تعریف شده است، همه باید از 2 و نیم روز مرخصی خود استفاده کنند. به‌منظور نظارت بیشتر و بهتر نیز از امسال سیستم دستگاه انگشت‌زن پیمانکاران متصل به کامپیوتر امور شهری شده است و فیش‌های حقوقی نیز متصل به سیستم معاونت خدمات شهری است اما دقیق سازی محاسبه حقوق و مزایای کارگران حدود یک سال زمان خواهد برد.

پیشنهاد ایجاد پارک سافاری برای انتقال حیوانات باغ وحش صفه

او همچنين از طرح هدایت روان آب‌ها به سمت مادی‌ها و رودخانه زاینده‌رود خبر داد و گفت: نظر به تغییر الگوی بارش‌ها ناشی از اثر تغییرات اقلیمی اين طرح در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفته است و براي تحقق آن بايد لایروبی و بازسازی مادی‌های شهر نيز صورت گيرد.

بقایی در ادامه بيان داشت: شهرداری اصفهان در سال جاری ۱۲ میلیارد تومان برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی اختصاص داده است و این نهاد در افق ۱۴۰۵ باید ۲۵ درصد از انرژی‌های پاک را تأمین کند. در حال حاضر سهم انرژی تجدیدپذیر توسط شهرداری ۲ درصد است که از ۳۰ نیروگاه خورشیدی نصب شده در سطح پارک‌ها تأمین می‌شود. او در خصوص آخرين وضعيت باغ وحش صفه اظهار كرد: پیشنهاد ما ساخت پارک سافاری در شرق اصفهان است که بر اساس آن حیوانات باغ وحش نیز به منطقه مذکور منتقل شده و در طبیعت رها باشند و گردشگران سوار بر خودروهایشان از آنها بازدید کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار