پیگیری ویژه پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران

وزیر راه و شهرسازی گفت: تلاش می‌کنیم پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران را از سوی رئیس‌جمهوری دنبال کنیم.

پیگیری ویژه پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران

اصفهان امروز - احمدرضا منزه |رستم قاسمی که در جریان بیست و پنجمین سفر استانی رئیس‌جمهوری به اصفهان سفر کرده در بازدید از پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران، اظهار کرد: بخشی از موضوعات این پروژه مربوط به درون وزارتخانه است که پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم و نکته بعدی به موارد خارج از وزارتخانه برمی‌گردد. وی افزود: این موضوعات به سازمان برنامه‌ریزی و بانک مرکزی برمی‌گردد و تلاش می‌کنیم این پروژه را از سوی رئیس‌جمهوری در موضوعات این سفر دنبال کنیم. وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه پروژه قطار سریع‌السیر اقدام جدیدی در ایران است و به دنبال اجرای آن هستیم، خاطرنشان کرد: برای این پروژه درخواست جلسه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهوری و با حضور دستگاه‌های مختلف خواهیم داشت.

لزوم توجه وزیر به قطار سریع‌السیر

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز، با بیان اینکه این پروژه بسیار مهمی برای اصفهان است، گفت: راه‌آهن و شرکت ساخت و … تلاش‌های زیادی کرده‌اند. این کار تا پایان دولت سیزدهم قابل بهره‌برداری است و پروژه بلند مدت ما نیست. وی افزود: نزدیک به ۱۴۰ کیلومتر آماده روسازی است و با همین منابع مالی شورای اقتصاد آماده ریل‌گذاری است. طغیانی با بیان اینکه بحث فناوری این پروژه مهم‌ترین مسئله است، تصریح کرد: خواهش اصلی من از وزیر توجه ویژه به آن است. تا حمایت وزیر نباشد این پروژه به اتمام نمی‌رسد.

عزم جدی برای اتمام قطار سریع‌السیر

مدیرعامل راه آهن نیز گفت: در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به اتمام پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران شده و از ۴ میلیارد یوان که در این پروژه هزینه شده حدود ۱.۷ میلیارد یوان مربوط به هفت ماه اخیر است و این نشان از توجه دولت سیزدهم است. سید میعاد صالحی با بیان اینکه موضع و اولویت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نفوذ فناوری و حرکت به سمت هایتک و تکنولوژی‌های بالا است، اظهار کرد: این موضوع یکی از این مصادیق راه آهن پرسرعت است. البته این نسل اول است و در دنیا نسل دوم و سوم پیاده شده است. وی افزود: اینکه یک پروژه در حوزه فناوری نزدیک به ۱۵ سال طول کشیده است نیاز به آسیب شناسی دارد و البته در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به این امر شده و از ۴ میلیارد یوان که در این پروژه هزینه شده حدود ۱.۷ میلیارد یوان مربوط به هفت ماه اخیر است و این نشان از توجه دولت سیزدهم است. مدیرعامل راه آهن گفت: آنچه مهم است اینکه مجموعه دولت به این پروژه توجه کنند. اصل پروژه تهران- قم- اصفهان است و لازم است در کل این پروژه به طور کامل منابع آن دیده شود. آنچه من می‌دانم این است که دولت تصمیم بگیرد این پروژه به صورت کامل اجرا شود و خواهش دارم با توجه به عزم جدی وزیر و وزارتخانه به این پروژه توجه شود. صالحی تاکید کرد: نیاز به یک تصمیم جدی برای پروژه قطار تهران- قم- اصفهان داریم. بخشی از کار پروژه را از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانیم استفاده کنیم. اگر این راه آهن پرسرعت را بتوانیم اجرا کنیم می‌توانیم سایر خطوط قطار پرسرعت را هم اجرا کنیم و اگر به توقف برسیم به بن‌بست خواهیم رسید.

بهره‌برداری قطار سریع‌السیر اصفهان-قم-تهران تا پایان دولت

مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در اصفهان نیز در سفر وزیر راه و شهرسازی به اصفهان گزارشی از خط راه‌آهن سریع‌السیر اصفهان-قم-تهران ارائه کرد. علیرضا صلواتی اظهار کرد: حدود ۱۷۲۰ نفر در این پروژه مشغول کار بوده و ۱۵۰ کیلومتر آن آماده تحویل است. با قولی که از طرف چینی گرفته‌ایم، امیدوارم بتوانیم تا پایان کار دولت پروژه را تحویل بدهیم. وی افزود: پس از متوقف شدن پروژه از سال ۹۱ تا ۹۵، با ورود سرمایه‌گذار و مشارکت قرارگاه خاتم‌الانبیا، در سال ۹۵ حدود ۱۰ کیلومتر در قطعه قم-تهران کار شد و به جهت مسائلی مجدد متوقف شد؛ اما از ابتدا ۹۷ با شرکت قرارگاه خاتم الانبیا و حضور ۶ سازمان فعال این قرارگاه کار شروع شده و ۲۴۵ کیلومتر مسیر قم-اصفهان اجرا شد. صلواتی ادامه داد: ایستگاه‌های تهران، شهرک آفتاب، قم-جمکران، میمه و در نهایت اصفهان از ایستگاه این مسیر هستند. مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در اصفهان خاطرنشان کرد: امروز با همت قرارگاه خاتم و حمایت چینی‌ها با وجود تمام تحریم‌های همه جانبه و فلج‌کننده، ۱۵۰ کیلومتر از ۲۴۵ کیلومتر نقشه ابلاغ شده و تقریبا تمام شده است. حدود یک و نیم میلیارد از چهار میلیارد صرف طراحی شده که توسط چینی‌ها انجام شده است. صلواتی تصریح کرد: در این ۱۵۰ کیلومتر به طور کامل زیرسازی انجام شده و آماده تحویل است که امیدواریم به مدد وزارت و مسئولان راه‌آهن سیاست‌گذاری مبنی بر اجرا اسلب ترک و نسل جدید با سرعت بالا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را انجام دهیم. اگر این طرح انجام گیرد، سرعت ۳۰۰، ۳۵۰، ۴۰۰ و بالاتر از آن قابل دستیابی است. وی همچنین در خصوص ادامه روند تکمیل پروژه اصفهان-قم-تهران، اعلام کرد: ۱۰۰ کیلومتر دیگر نیز در حال زیرسازی است و تا پایان سال ۱۴۰۱ زیرسازی بخش قم-اصفهان به طور کامل تکمیل خواهد شد. وی درباره تأسیس کارگاه تولید مصالح، توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمان ملی زمین و مسکن ۱۷۵ هکتار در مجاورت شهر قم برای کارگاه جوش ریل و تولید بتنی تخصیص داده است که در صورت انجام می‌توان به طور همزمان اسلب‌گذاری و ریل را پیش ببریم. مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در اصفهان با اشاره به نقش مهم شرکت‌های دانش‌بنیان در امور زیربنایی، تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند حدود ۳۰ درصد پروژه را بر عهده گرفته و در کشور انجام دهیم که قبلا نیز این تجربه را داشته‌ایم. به محض تمدید ال‌سی و فعال‌سازی ۱۳.۶ تا سقف ۲۰.۱ تا ۲۰.۲ در اصفهان انجام می‌شود. وی ابراز امیدواری کرد: با قولی که از دوستان چینی گرفته‌ایم و تجهیزاتی که آورده‌اند، حدود ۱۷۲۰ نفر در این پروژه فعالیت می‌کنند. امیداریم بتوانیم تا پایان دولت سیزدهم راه‌آهن سریع‌السیر را تحویل دهیم.

ضرورت تعیین تکلیف پروژه

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز با بیان اینکه حدود هشت ماه است نمی‌توانیم صورت وضعیت پرداخت کنیم، با انتقاد به اینکه در سنوات گذشته تغییرات زیادی در نحوه ساخت ابنیه و ایستگاه‌های این طرح شده، اظهار کرد: هر وزیری که آمده تغییراتی در اجرای ایستگاه‌ها و سرعت طرح داشته است. خیرالله خادمی افزود: زیرسازی طرح با سرعت ۳۰۰ کیلومتر، اما روسازی آن براساس سرعت ۲۵۰ کیلومتر است. پیشنهاد دادیم در وزارتخانه برای ایستگاه‌ها و سرعت طرح تعیین تکلیف و اولویت‌بندی مقاطع طرح شود. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: جلسه‌ای دیگر باید با سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شود تا تعیین وضعیت و مسیر مالی پروژه تا پایان مشخص شود.

عملیات اجرایی پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان- قم- تهران از سال ۸۴ آغاز شد، اما از سال ۱۳۹۸ و با نگاه ویژه وزارت راه و شهرسازی، روند اجرای این پروژه سرعت قابل توجهی به خود گرفت.‌ با بهره‌برداری از قطار سریع‌السیر اصفهان - قم - تهران، نخستین و بزرگ‌ترین قطار سریع‌السیر کشور به طول ۴۰۹ کیلومتر (۲۰۰ کیلومتر محدوده اصفهان) و با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، زمان سفر تهران به اصفهان از ۶ ساعت به 100 دقیقه کاهش می‌یابد. بر اساس آمارهای اعلام شده یکی مزیت‌های این پروژه امکان جابجایی حدود ۱۶ میلیون مسافر در سال است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار