سوتیهای سیاسی!
بهتر است دستگاههایی که مبادرت به ایجاد روشهای سوت زنی همچون شهرداریها بهمنظور آشکار شدن اشتباهات عمدی و سهوی کردهاند قبل از آن به سراغ بعضی از مدیران کلان و نمایندگان مجلس یا شوراهای اسلامی بروند تا طی یک چهلوهشت ساعت دو نفر از آنها با صحبتهای خارج از عرف جامعه سوتیهای کلان ندهند!
بهتر است دستگاههایی که مبادرت به ایجاد روشهای سوت زنی همچون شهرداریها بهمنظور آشکار شدن اشتباهات عمدی و سهوی کردهاند قبل از آن به سراغ بعضی از مدیران کلان و نمایندگان مجلس یا شوراهای اسلامی بروند تا طی یک چهلوهشت ساعت دو نفر از آنها با صحبتهای خارج از عرف جامعه سوتیهای کلان ندهند! خوشبختانه اولین رسانهای که سوتی دادن فاحش یکی از مدیران بالادستی را با تیتر «معاون اجرایی رئیسجمهور را برکنار کنید» سوت زنی کرد همین روزنامه اصفهان امروز در شماره شنبه 28 خرداد بود که در اولین شماره سفر رئیسجمهوری به اصفهان نوشت: «محتوای مطرحشده از سوی سرپرست نهاد ریاست جمهوری و معاون اجرایی رئیسجمهور در جلسه شورای اداری استان بر نتایج احتمالی سفر سایه انداخت، سید صولت مرتضوی در سخنرانی از پیش آمادهشده شرح مفصلی از ویژگیها و توانمندیهای استان اصفهان درزمینه های گوناگون اقتصادی، صنعتی، صنایعدستی و سایر حوزهها را از روی نوشته خواند و در پایان پیرامون موضوع مهم زایندهرود به شعر سعدی اکتفا کرد (چو دخلت نیست خرج آهستهتر کن/ که میخوانند ملاحان سرودی/ اگر باران به کوهستان نبارد/ به سالی دجله گردد خشکرودی). این گفتهها در جایی که همه انتظار اعلام موضع قاطع دولت برای حل بحران زایندهرود را داشتند با واکنش اعتراض گسترده در جلسه و شبکههای اجتماعی روبرو شد. در ساختار دولت معاون اجرایی مسئول برگزاری و پیگیری مصوبات سفرهای استانی رئیسجمهور است به همین دلیل یک نهاد مجری بوده و سیاستگذار نیست، اما با رویکردی که از معاون اجرایی در سفر به اصفهان دیده شد، شخص فعلی فاقد مشروعیت برای تصدی یک جایگاه مهم ملی است. به دلیل اینکه از جایگاه مجری در جایگاه سیاست دخالت کرده و برای ایجاد چهره بزک شده از اصفهان و به انحراف کشاندن دیدگاه رئیسجمهور نسبت و اعضای کابینه نسبت به احیای دائمی زایندهرود از سراب تا پایاب بهعنوان مطالبه اساسی استان تلاش کرد، تأخیر در برگزاری سفر رئیسجمهور به اصفهان تا جایی که این سفر اولویت ۲۵ کشور شد و انجام آن پس از سفر به استان همسایه نشانگر ابهامات قابلبررسی در نبود نگاه منطقهای و فاقد همهجانبه گری ملی در معاون فعلی اجرایی رئیسجمهور استِ، از سوی دیگر وقتی پس از ماهها برگزاری جلسات با حضور مسئولان و کارشناسان برای جمعبندی اولویتها و مشکلات اصفهان در محل معاونت اجرایی ریاست جمهوری در حضور همه با زبان بهظاهر لطیف به خواسته مشروع، قانونی و تاریخی احیای زایندهرود تاختوتاز میشود. باید احتمال داد «چون به خلوت میروند آن کار دیگر میکنند» و بسیار راحتتر اندیشه پنهان مقابل اصفهان را نمایندگی یا حمایت میکنند. از سوی دیگر و با اعلام موضوع و حمایت جدی سید ابراهیم رئیسی برای حل مشکل زایندهرود، فرونشست و ریزگردها، بیشک نوع نگاه و موضوع معاون اجرایی بهعنوان نقطه نهایی نتیجهگیری از سفرهای استانی در تضاد با نظر رئیسجمهور است و همین موضوع به نتیجه رسیدن مصوبات را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد. بر این اساس پیشنهاد میشود با قید فوریت شخص یا اشخاصی که فاقد افق دید ملی و همهجانبه هستند از مسئولیتهای کشوری کنار گذاشته شده و زمینه ظلم، تبعیض و مشکلات بعدی حاشیهساز در روابط بین استانها و اقوام در همین ابتدا برچیده شود در غیر این صورت دولت نیز مشمول ادامه حکایت خواندهشده در جلسه خواهد شد که میگوید: (گرچه دانی که نشنوند بگوی/ هرچه دانی ز نیکخواهی و پند/ زود باشد که خیرهسر بینی/ به دو پای اوفتاده اندر بند/ دست بر دست میزند که دریغ/ نشنیدم حدیث دانشمند)». پس از سوتی معاونت اجرایی رئیسجمهور که هنوز هم بعد از گذشت چند روز صدای آن گوش آحاد جامعه کشور را میآزارد نوبت یکی از نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی است که 48 ساعت بعد بهعنوان رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس پیرامون اظهاراتش درباره ازدواج بینالمللی طی همایش «ایران جوان» در جامعه الزهرا «س» در تاریخ اول خرداد زیر سوأل ببرد که برای ازدواج دختران با سنین بالا ایدههایی مانند ازدواج مانند ازدواج بینالمللی و ازدواج همسالان را مطرح کرده بود که «تعداد دختران و پسران در آستانه ازدواج و زیر ۳۰ سال ما فعلاً به هم میخورد؛ اما در خصوص نسل گذشته منظور دختران مجرد بالای 30 سالی هستند که آمار آنها با توجه به سرشماری صورت گرفته در سال 95 چیزی در حدود یکمیلیون و ۴۰۰ هزار نفر را نشان میدهد و خانمهای بالای ۳۰ سال مجردی که در این سن یا مطلقه هستند و یا به هر دلیل همسر خود را ازدستدادهاند هم بالغبر ۷۰۰ هزار نفر هستند، یعنی رویهم دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مجرد ۳۰ تا 50 ساله وجود دارد که اگر بخواهند طبق عرف ازدواجها با فردی متوسط پنج سال بزرگتر از خود ازدواج کنند، این تعداد پسر مجرد وجود ندارد، بیشترین نگرانی ما مخصوص این گروه سنی از جمعیت است. وگرنه نگرانی برای دختران ۱۶ تا ۳۰ سال که عموماً با پسران 20 تا 35 سال ازدواج میکنند چون نسبیت وجود ندارد. برای این گروه دو پیشنهاد وجود دارد؛ اول ازدواج همسالان است، به این مفهوم که بنا به گفته روانشناسان که پایبند به این مسئله هستند که سن شناسنامهای ملاک تصمیم نیست، بلکه ملاک سن ظاهری و عقلی افراد است، افراد به ازدواج همسالان که از گذشته نیز وجود داشته و اتفاقاً ازدواج موفقی هم است روی بیاورند. دختر حتی میتواند با فردی یک یا دو سال کوچکتر خود نیز ازدواج کند به شرط آنکه شکسته نشده باشد و نشاط خود را حفظ کرده باشد. و توصیه دیگر هم میتواند ازدواج بینالمللی باشد، به این معنی که این قشر از دختران مجرد با توجه به کمبود پسر مجرد در کشور با مسلمانان و شیعیان علاقهمند به ایران ازدواج کنند؛ از این طریق نهتنها توسعه فرهنگی اتفاق افتاده است و ارتباطات بینالمللی تقویت میشود، بلکه این نسبیت بههمریخته در کشور نیز برطرف میشود». حالا باید نشست و شاهد بود تا علاوه بر مشکلات عدیدهای که ازنظر اقتصادی، اجتماعی، بحران کمآبی، آلودگی هوا، فرونشست زمین و دهها معضل دیگر سوتی دادن بعضی مدیران کلان و نمایندگان منتخب مردم را نیز به آن افزود!
ادامه دارد