تجربه نخستین جمعه بدون پسماند

جمعه‌ای که گذشت نخستین جمعه‌ای بود که بعد از آغاز این طرح، زباله‌های خانگی توسط کارکنان خدمات شهری جمع‌آوری نشد و باعث شد تا در برخی از معابر فرعی و کوچه‌ها حجمی از زباله در پشت درب‌های منازل مشاهده شود که این امر با پایش و نظارت معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان و زیرمجموعه‌های او همراه بود.

تجربه نخستین جمعه بدون پسماند

اصفهان امروز - مینا عباسپور | سال‌هاست که در اصفهان طرح جمع‌آوری زباله و پسماند تر بر اساس روزهای هرماه انجام شده و مردم محلات مختلف به فراخور منطقه شهرداری خود، نوبت زوج و فرد این تقویم بوده‌اند تا زباله‌ها را به محل جمع‌آوری شبانه برسانند. مدتی زمان‌برد تا این فرهنگ در مردم ایجاد شود که زباله را در شب تقویمی مخصوص به خود و در ساعت مشخص در محل جمع‌آوری زباله‌ها یا درب منازل خود قرار دهند. همین‌طور زمان‌برد تا مردم تفکیک زباله تر و خشک را از یکدیگر فراگرفتند تا جایی که امروز شاهدیم در هر خانه یک‌روال عادی است که مواد قابل بازیافت از پسماند تر جداشده و به محل دریافت پسماند خشک تحویل داده می‌شود؛ اما اکنون شهرداری اصفهان دست به اقدامی نوین زده است و قصد دارد فرهنگ جدیدی در مسیر جمع‌آوری پسماند تر در اصفهان ایجاد کند؛ بر این اساس طرح، جمع‌آوری پسماندهای خانگی که تا پیش‌ازاین طبق روزهای زوج و فرد تقویم انجام می‌شد از چهارم تیرماه سال جاری به‌روزهای زوج و فرد هفته تغییر کرد. طرحی که اهداف متعددی همچون ایجاد یک روز تعطیل (جمعه) در هفته کاری پاکبانان و کارگران حوزه خدمات شهری و سهولت به یادسپاری روزهای مرتبط با جمع‌آوری زباله‌های خانگی برای شهروندان را دنبال می‌کند.

جمعه‌ای که گذشت نخستین جمعه‌ای بود که بعد از آغاز این طرح، زباله‌های خانگی توسط کارکنان خدمات شهری جمع‌آوری نشد و باعث شد تا در برخی از معابر فرعی و کوچه‌ها حجمی از زباله در پشت درب‌های منازل مشاهده شود که این امر با پایش و نظارت معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان و زیرمجموعه‌های او همراه بود.

عدم آگاهی ۱۰ درصد از شهروندان با طرح جدید جمع‌آوری پسماندها

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان در تشریح این طرح گفت: در نخستین جمعه از اجرای طرح جدید جمع‌آوری پسماندهای خانگی به همراه ستاد خدمات معاونت شهری تا ساعت 2 بامداد از مناطق مختلف شهر بازدید میدانی انجام دادیم چون علاوه بر آمار، مشاهدات عینی نیز در بازخورد ما از این طرح تأثیرگذار است. مهدی بقایی بیان داشت: در برخی معابر شهروندانی بودند که با خیال اینکه در شب زوج ماه قرار دارند زباله را درب منزل گذاشته بودند که تعدادشان بسیار کم و در مناطق مختلف تعدادشان متفاوت بود اما می‌توان گفت در منطقه 9 شهرداری بیشتری و بهترین اطلاع‌رسانی صورت گرفته و کمترین میزان خطا یعنی چیزی در حدود 2 درصد در خروج پسماند از منزل را مشاهده کردیم که این عدد درمجموع مناطق 10 درصد بود.

تا فرهنگ‌سازی کامل این طرح، بازدیدهای میدانی ادامه خواهد داشت

او ادامه داد: طبق روزهای زوج و فرد هفته، تنها حجمی بالغ‌بر 100 تن زباله از معابر فرعی شهر جمع‌آوری شد که نشان از مشارکت چشمگیر شهروندان در این طرح دارد. شامگاه جمعه 10 تیرماه بالغ‌بر 418 تن زباله از معابر اصلی و فرعی شهر اصفهان جمع‌آوری شد که 100 تن از آن، مربوط به معابر فرعی و کوچه‌ها و مابقی مربوط به معابر اصلی و خیابان‌ها است که مصداق همین 10 درصد است. بقایی تصریح کرد: شب گذشته نیز برای ما اهمیت زیادی داشت چون نخستین شب فرد ماه است که روز زوج هفته محسوب شده و مردم باید به خاطر بسپارند که در این روز باید طرح زوج و فرد خود را بر اساس روزهای هفته تنظیم کنند بنابراین در این زمینه هم بازدید میدانی داشته‌ایم که آمار آن متعاقبا اعلام می‌شود. همچنین برای مواجهه احتمالی با خطای بیرون گذاشتن پسماند در زمان خود، نیروهای آماده‌باش داریم که به این منظور از ایشان استفاده خواهیم کرد. معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با اعلام اینکه نسبت به آغاز طرح از بازخورد گرفته شده رضایت دارد گفت: هر کار و طرح جدید نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و زمان‌بر خواهد بود که در این مورد نیز ما با استفاده از روش‌های مختلف تبلیغاتی سعی در اطلاع‌رسانی همه‌گیر و مناسب داشته و تا مدت‌ها نیز بازدیدهای میدانی خود را ادامه خواهیم داد اما با توجه به آمار خطای 10 درصدی به نظر می‌رسد کار کمتری برای اطلاع‌رسانی به مردم باقیمانده باشد که برای آن طرح جدیدی در نظر داریم.


طرح جدید اطلاع‌رسانی برای تقویم هفتگی جمع‌آوری پسماند

بقایی روش‌های اطلاع‌رسانی طرح جدید جمع‌آوری پسماند در اصفهان را برشمرد و بیان کرد: در ابتدای کار کمیته شهروندی شهرداری اصفهان در سطح شهر یک تبلیغ انتزاعی داشتند و سپس تبلیغات عینی اضافه شد. در ادامه 150 بیلبورد در نقاط مختلف شهر و 10 هزار بنر در محلات مختلف برپا کردیم. توزیع تراکت درب همه منازل به همراه تبلیغ چهره به چهره درب برخی منازل نیز جزوی از این اطلاع‌رسانی‌ها بود؛ اما آنچه اکنون در دستور کار داریم ارسال پیامک برای شهروندان است و تلاش شده است در مناطقی که بنرهای کمتری بوده است اطلاع‌رسانی چهره به چهره بیشتری انجام شود.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار