آبرسانی به 10 هزار روستا در طرح جهاد آبرسانی

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به فعال شدن پروژه‌های نیمه تمام آب و فاضلاب در کشور، گفت: با وجود تنش آبی در سطح کشور در تابستان امسال تا به امروز قطعی آب نداشته‌ایم.

آبرسانی به  10 هزار روستا در طرح جهاد آبرسانی

اصفهان امروز - احمدرضا منزه |اتابک جعفری در آیین تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، اظهار کرد: امسال وضعیت بارندگی، شرایط خشکسالی و منابع آبی کشور نیست و میزان بارش‌ها ۱۸۶ میلیمتر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت ۲۶ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: آنچه با آن دست به گریبانیم یک اتفاق همیشگی است و امسال دومین سال است که بحران شدید کم آبی مواجه هستیم و وزارت نیرو برای گذر از شرایط خشکسالی برای همیشه باید برنامه‌های جدی داشته و اقدامات زیادی انجام داده است.

مدیرعامل جدید شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه یکی از مشکلات ما تعطیلی پروژه‌های آب و فاضلاب در کشور بود، توضیح داد: حدود هشت سالی است که به هر دلیل چون تحریم‌ها و … بسیاری از پروژه‌ها اعتبار نگرفته و تعطیل شده است و در اکثر شهرهای بزرگ و کوچک تقریباً با تانکر، آبرسانی سیار انجام می‌شد بنابراین می‌طلبید کارها را تسریع یابد. ما یک‌سری پروژه‌ها را به‌صورت ویژه در نظر گرفته و سعی کرده‌ایم تا این پروژه‌ها را تا پایان دولت آقای رئیسی به اتمام برسانیم.

وی تاکید کرد: به همین منظور نخست پروژه‌های تعطیل ما فعال شدند و امروز تقریبا اکثر پروژه‌های ما پیش می‌رود و نکته دوم روستاها بود و با توجه به خشکسالی و از بین رفتن منابع آبی دچار مشکل بودیم بنابراین ما در تابستان هفت هزار روستا را آبرسانی سیار کردیم.

جعفری به پروژه جهاد آبرسانی اشاره کرد و افزود: در این پروژه آبرسانی به هفت هزار و ۱۰۰ روستا توسط سپاه و سه هزار روستا توسط پیمانکاران بخش خصوصی آغاز شد که این طرح از ابتدای امسال آغاز شده که در این مدت بیش از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی تصریح کرد: یکی از بحث‌های جدی ما وجود تنش آبی و مشکلاتی ناشی از آن در سطح کشور است، اما در تابستان برنامه منسجمی داریم و خوشبختانه تا امروز در سطح کشور قطعی آب نداشتیم، مگر اینکه اتفاقی بیفتد و چاهی بسوزد.

کمبود آب اصفهان به حدود ۵ مترمکعب بر ثانیه رسید

معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری شرکت آب وفاضلاب کشور گفت: در بدو ورودم شرایط بسیار سختی در حوزه آبرسانی داشتیم و رودخانه زاینده‌رود اولین سالی بود که خشک بود و چاه‌های فلمن را با ظرفیت آبدهی ۳.۵ مترمکعب بر ثانیه را از دست دادیم و حدود سه متر مکعب بر ثانیه کمبود آب داشتیم که در سال‌های آخر به ۴.۵ تا ۵ مترمکعب بر ثانیه کمبود آب در سامانه آبرسانی را داشتیم.

هاشم امینی، در این آیین با بیان اینکه تغییر و تحول در تمام ارکان طبیعت وجود دارد و جامعه سازمانی ما چنین است، اظهار کرد: خوشبختانه امروز شاهدیم که این مسئولیت خطیر با قدمت ۵۵ سال، به دست باکفایت یکی از مهندسان متخصص این صنعت سپرده می شود.

وی با اشاره به فعالیت نزدیک به دوازده سال خود در جایگاه مدیرعاملی و همچنین حضور ۲۴ ساله خود در این شرکت از رده کارشناسی تا مدیریت، گفت: در بدو ورود ما شرایط بسیار سختی در حوزه آبرسانی داشتیم و رودخانه زاینده رود اولین سالی بود که خشک بود و چاه های فلمن را با ظرفیت آبدهی ۳.۵ مترمکعب در ثانیه را از دست دادیم و حدود سه متر مکعب بر ثانیه کمبود آب داشتیم که در سال‌های آخر به ۴.۵ تا ۵ مترمکعب بر ثانیه کمبود آب در سامانه آبرسانی را داشتیم.معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور تاکید کرد: البته این کمبود آب باعث شد تا همکاران خوش فکر ما این تهدید را به فرصت تبدیل کنند و اقدامات خوبی را در حوزه‌های مختلف به خصوص در حوزه توزیع انجام دادند و در تابستان که با کمبود ۳.۵ متر مکعب بر ثانیه کمبود آب داشتیم را با ایجاد سامانه‌های تله متری و خطوط انتقال آب را مرتفع کردیم و در حوزه مشترکین نیز سرمایه گذاری کردیم و با حوزه قراردادهای بیع متقابل سعی کردیم با همفکری و خرد جمعی، این بحران ها پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه در سال ۸۹ حدود ۸۳ شهر تحت پوشش آبفای استان بود که به ۳۰۰ شهر و بعد از یکپارچه سازی ۹۴۸ روستا به ما اضافه شد، افزود: جمعیت تحت پوشش فاضلاب شهری در این دهه یک میلیون نفر افزایش یافت و حجم مخازن تحت پوشش ما از ۸ دهم میلیون مترمکعب به ۱.۲ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

امینی با اشاره به استفاده از ظرفیت پساب، افزود: تعداد ۲۰ تصفیه خانه فاضلاب های استان در استان وجود داشت که طی یک دهه اخیر ۱۰ تصفیه خانه فاضلاب دیگر در ساخته شد. همچنین چندین تصفیه خانه دیگر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دست احداث است، همچنین در این سال‌ها ۴۰۶۶ کیلومتر لوله‌گذاری آب و ۳۲۷۱ کیلومتر لوله‌گذاری فاضلاب انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه در اصفهان ۲۲ قرارداد بیع متقابل برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های فاضلاب داریم، افزود: همچنین یک فاینانس خارجی به مبلغ ۲۰۰ میلیون یورو مصوبه دولت دهم بود که ۵۰ میلیون یورو آن انجام شده است، همچنین به غیر از فاینانس جاری، ۶ قرارداد BOT برای طرح‌های فاضلاب داشته‌ایم و شرکت فولاد مبارکه و ذوب آهن سرمایه‌گذاری برای خرید پساب و ساخت تصفیه خانه فاضلاب انجام داده اند.

نوسازی شبکه فرسوده فاضلاب اصفهان در اولویت

هفدهمین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با تاکید بر توجه جدی به پساب و جایگزینی پساب در صنایع، گفت: امروز نیازمند توجه جدی به فرسودگی شبکه فاضلاب اصفهان، خمینی شهر و شاهین‌شهر هستیم و این کار باید در قالب وام و فاینانس در اولویت قرار گیرد.حسین اکبریان با بیان اینکه امیدوارم ادامه راه مدیر قبلی باشم، اظهار کرد: آب و فاضلاب استان تنها شرکت آبفا قدیمی سطح کشور است و پرسنل قوی و سرمایه انسانی بزرگی دارد.

وی‌ افزود: شرکت آبفا اصفهان یکی از شرکت‌های پیش‌رو این صنعت در کشور است و ظرفیت بالایی در نیروی انسانی، مباحث فنی و بهره برداری دارد و باید به تمام این موارد توجه کنیم.هفدهمین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تاکید کرد: امروز نیازمند توجه ویژه به فرسودگی شبکه فاضلاب اصفهان، خمینی شهر و شاهین شهر هستیم و با کار باید در قالب وام و فاینانس در اولویت برنامه‌های این شرکت باشد.

وی با تاکید بر ضرورت همدلی در این شرکت، گفت: معیار و مبنای ما بر کار در پایه اصول فنی و دانش است و توجه به نوآوری را در ادامه راه فعالیت مدیریت قبلی پیش ببریم.

اکبریان با بیان اینکه از موارد قابل توجه ما در این شرکت توزیع عدالت محور آب با توجه به مناطق محروم است، اظهار کرد: این کار در سه تا شهرستان شروع شده و به دنبال تامین آب پایدار در روستاها هستیم.

وی افزود: امروز در این شرکت به دنبال ایجاد فضای همدلی و همچنین از طریق سامانه‌های الکترونیک در شرکت به حداقل رساندن مشکل مردم هستیم و باید مشکلات را به صفر برسانیم. مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان همچنین با تاکید بر توجه جدی به پساب و جایگزینی پساب در صنایع، تصریح کرد: با توجه به کم آبی در استان، باید توجه ویژه به این موضوع داشته باشیم.

ارسال نظر