اشتغال آفرینی با روش‌های روز دنیا در اصفهان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه سیستم آموزشی دوگانه برای افراد جویای کار جوابگو است، گفت: سیستم آموزشی دوگانه شکاف بین آموزش و صنعت را پر کرد.

محمد منزه:

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه سیستم آموزشی دوگانه برای افراد جویای کار جوابگو است، گفت: سیستم آموزشی دوگانه شکاف بین آموزش و صنعت را پر کرد .

آرش اخوان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه ۵۳ مرکز دولتی و قریب به ۱۳۰۰ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد فعال در استان اصفهان وجود دارد، اظهار کرد: استان اصفهان با 5/10 میلیون نفر- ساعت در سال، بالاترین تعهد آموزشی را در بین ادارات آموزش فنی و حرفه‌ای کشور دارد . او با بیان اینکه در مجموعه آموزشی دولتی و خصوصی در اصفهان حدود ۱۲۰ هزار نفر دوره را در سال آموزش می‌بینند، افزود: تعداد ۶۰ هزار نفر در سال دوره را در مجموعه دولتی و همین تعداد در بخش خصوصی آموزش می‌بینند و در ۱۰ ماهه امسال قریب به هشت میلیون نفر ساعت دوره آموزشی را فرا گرفته‌اند . مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان تصریح کرد: ضعف سیستم‌های آموزشی باعث شده است آن‌طور که باید نیاز بازار کار تأمین نشود و با بازنگری و نقد فعالیت‌هایمان توانسنیم راهکارهایی را به دست آوریم. بررسی سیستم‌های آموزشی موفق دنیا نشان داد کشور آلمان از سیستم‌های آموزشی بسیار موفق است . او ادامه داد: با استفاده از بسترها و قوانین موجود و تحلیل و بررسی نظام آموزشی کشور آلمان، این برنامه را در استان اصفهان بومی‌سازی کردیم و استارت سیستم آموزش دوگانه از استان اصفهان زده شد. به گفته اخوان در سیستم‌های آموزشی نظری افراد بعد از آموزش مدرک می‌گیرند اما در سیستم آموزش فنی و حرفه‌ای ۳۰ درصد آموزش‌ها به‌صورت نظری و ۷۰ درصد به‌صورت عملی است . او ادامه داد: این مورد ضعف‌هایی هم داشت برای نمونه کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای توان انطباق با نیازها و متدهای روز را نداشت. سازمان فنی و حرفه‌ای کشور ۷۰۰ مرکز آموزشی در کشور دارد اما به روز نگه داشتن کارگاه‌ها غیرممکن است و در این زمینه آموزش دوگانه را ترسیم کردیم . مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با اشاره به اینکه یک سوم این آموزش به شیوه تئوری و عملی در محیط کارگاه آموزش داده می‌شود، اظهار کرد: دو سوم دوره در محیط واقعی کار انجام می‌شود. اکنون در نظام آموزش دوگانه با اتحادیه‌های مختلفی، کار در اصفهان آغاز شده و صنف خودروهای سبک اصفهان سرآمد آن‌ها است . او با بیان اینکه نکته حائز اهمیت در آموزش‌های دوگانه چند اتفاق مبارک بوده است، افزود: اول اینکه دیگر عرضه محور، کار نمی‌کنیم. سیستم آموزشی نباید عرضه محور باشد و در سیستم آموزش دوگانه تقاضا محوری اصل است . اخوان تأکید کرد: ابتدا با پیدا کردن شغل و مصاحبه با افراد، برای آن جایگاه شغلی، آموزش می‌دهیم. سیستم‌های آموزشی اگر در هر جای دنیا مشکل دارد به دلیل شکاف با صنعت است . او با تأکید بر اینکه سیستم آموزشی دوگانه این شکاف را بین آموزش و صنعت پر کرد، گفت: مربی‌ها در طول دوره‌های آموزشی با تجربه صنوف، کمک‌های لازم را انجام می‌دهند . مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان یادآور شد: سال گذشته اولین حرکت با صنف خودروهای سبک و از بهمن‌ماه سال قبل با امضای تفاهم‌نامه این کار آغاز شد، نمایندگی‌ها برای ۱۸ تکنسین اعلام آمادگی کردند و تلاش بر این بود با معرفی این تعداد نیاز آن‌ها برطرف شود . او تصریح کرد: در زمینه آموزش‌های دوگانه با صنف موبایل، گیاهان دارویی، خودروهای سنگین، پیرایش مردانه و زنانه، اتحادیه کافی‌شاپ‌ها، کارخانه نساجی وارد مذاکره شدیم . اخوان با تأکید بر اینکه بخش نساجی یکی از زمینه‌های سرمایه‌گذاری است و اصفهان پتانسیل‌های قوی در این زمینه دارد، گفت: اتحادیه نساجی اصفهان، میز نساجی ایران، دو دانشگاه فرش ایران سپهر و موسسه آموزش عالی عقیق اصفهان که دارای مجوز دوره‌های نساجی هستند، دانشگاه نساجی صنعتی اصفهان و مرکز نساجی فنی و حرفه‌ای اصفهان را داریم و با آوردن شش صنف تأثیرگذار در صنعت نساجی و سیستم آموزشی دوگانه و صلاحیت حرفه‌ای در حوزه نساجی و پوشاک و فناوری مد، استارت کار زده شده است . او ادامه داد: با گروه صنعتی انتخاب در صنف لوازم‌خانگی و شرکت آجر نماچین همکاری خوبی را در زمینه آموزش مربی‌ها و آموزش دوگانه آغاز کردیم. اکنون در ۱۵ اتحادیه کارهای سیستم آموزش دوگانه را تمام کردیم و در انجام فعالیت هستند و امیدوارم روزی برسد که همه اصناف را با آموزش‌های دوگانه اعلام کنیم و تلاش بر این است که سال آینده ۲۰ درصد فعالیت‌های استان اصفهان با سیستم دوگانه باشد . مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان خاطرنشان کرد: برآورد این است که برای سال ۱۴۰۰ با این شیوه و همکاری با اصناف استان اصفهان پیش‌بینی ایجاد ۳۰ هزار شغل در بخش خصوص و صنعتی با پتانسیل اصناف را داشته باشیم . او افزود: سیستم آموزشی دوگانه برای افراد جویای کار جوابگو است و برای شاغلان صنعت سیستم صلاحیت حرفه‌ای را داریم و در این سیستم با ورود به شرکت و با توجه به اهداف سازمانی و تعیین چارت سازمانی نیروهای صنوف را تعیین می‌کنیم و شاغل آن صنعت را بر اساس شاخص‌ها تست صلاحیت می‌کنیم . اخوان ادامه داد: اگر فرد صلاحیت داشت انتخاب می‌شود و اگر کسر مهارت داشت آموزش‌های دوگانه برای کسب صلاحیت حرفه‌ای صورت می‌گیرد و مسیرهای ارتقای شغلی در سیستم صلاحیت حرفه‌ای تعریف می‌شود . او با اعلام اینکه در پتروشیمی جم در عسلویه این سیستم را اجرا کردیم که موفقیت‌های خوبی را در رده بین‌المللی کسب کرده است، گفت: امیدوارم با فرهنگ‌سازی در این بخش ادارات و صنایع به صلاحیت حرفه‌ای روی آورد و به شایسته‌سالاری دست یابیم و اکنون در بخش صنعت این برنامه اجرا شده و در نوع محصول و رونق اقتصادی آن‌ها بسیار مؤثر است . مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با اشاره به اینکه مسابقات مهارتی یکی از ابزارهای است که برای ترغیب جوانان به فراگیری آموزشی مؤثر و بهانه‌ای است برای تبادل‌نظر بین مربی‌ها و شاغلان مختلف تا بتوانند آموزش‌های را به روز کنند، اظهار کرد: تقریباً هر ماه یک مسابقه مهارت را در استان دارم و در شهریورماه رشته پیرایش مردانه مسابقه‌ای برگزار شد و بازخوردهای بسیار خوبی را در صنف آرایشگران به دنبال داشت، در صنف آجرنما چین هم برنامه‌ای بود که شاهد بازخوردهای خوبی بودیم . این مسابقات بهانه‌ای است برای شناسایی استعدادهای برتر و آموزش مهارت‌ها و ارتقای مهارت‌ها است . او اظهار کرد: در ۵۲ پادگان کارگاه‌های مهارتی را برای آموزش سربازان و ۱۱۴ کارگاه در روستاها ایجاد کردیم. ۵۳ کارگاه در زندان‌ها و ۲۷۰ کارگاه ضمن کار دایر است و تلاش می‌شود به اقشار خدمات‌رسانی صورت گیرد .


ارسال نظر