در مسیر ارتقای کیفیت صادرات

وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان اظهار کرد: در بحث صادرات تنها مبلغ آن مهم نیست، بلکه ترکیب مهم است؛ اینکه در صادراتمان چقدر فناوری صادر می‌کنیم و چقدر صادرات‌مان اشتغال‌زا است،

در مسیر ارتقای کیفیت صادرات

اصفهان امروز - احمدرضا منزه |

وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان اظهار کرد: در بحث صادرات تنها مبلغ آن مهم نیست، بلکه ترکیب مهم است؛ اینکه در صادراتمان چقدر فناوری صادر می‌کنیم و چقدر صادرات‌مان اشتغال‌زا است، بنابراین در صادرات تراز مالی، سرمایه‌گذاری، میزان مصرف آب، اشتغال و انرژی قابل طرح است. سید رضا فاطمی‌امین تاکید کرد: ایران باید صادرکننده کالاهایی باشد که فناوری و اشتغال بالایی دارد و آب کمتری مصرف می‌کند. معیار ما ارتقا کیفیت صادرات است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه تداوم صادرات نیازمند ارتقا کسب و کار است، اظهار کرد: دولت ایران با کشورهای مختلفی ارتباط دارد و کارهای مختلفی همچون مراکز تجاری انجام شده است، بنابراین در صادرات ارتباط بین کسب و کارها و نه ارتباط بین دولت‌ها اهمیت دارد و نباید با آمدن دولتی کاری از بین رود. وی با بیان اینکه ایران در جایگاه مناسبی در زنجیره‌های تامین بین‌المللی قرار دارد، تصریح کرد: نباید در تجارت خارجی دو جانبه فکر کنیم و باید از سطح کالا فراتر رفته و به سمت سرمایه‌گذاری‌های مشترک برویم و باید در حلقه‌های تاثیرگذار زنجیره‌های بین‌المللی قرار گیریم. فاطمی امین با تاکید بر اینکه روابط تجاری باید نقطه قوت ما باشد، ابرازامیدواری کرد که در دولت همچون واگذاری اختیارات و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی که به نوعی ایده دولت است پیش رویم و دولت باید نظارت کند. وی گفت: اگر دولت مداخله بدون حساب و کتاب باشد، ثبات را از اقتصاد از بین می‌برد، در حالیکه ثبات موجب رشد و پیشرفت اقتصاد می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه آمار و ارقام حاکی از جهش صادرات ایران است، ابراز امیدواری کرد امسال در مبالغ صادراتی و همچنین در کیفیت صادرات جهش داشته باشیم.

برخی اختیارات به استان‌ها واگذار شود

استاندار اصفهان نیز در این آیین گفت: واگذاری برخی اختیارات به استان‌ها با توجه به سیاست‌های نظام، تصمیمات راه‌گشا و امیدبخشی را در پی دارد. برای ارائه خدمات بانکی به حوزه اقتصاد و صنعت به‌صورت بازی بچگانه نگاه شده است. رضا مرتضوی اظهار کرد: نگاه خوب و سازنده شورای گفت‌وگوی استان اصفهان در یک سال اخیر در فضای کسب و کار استان بسیار موثر بوده است و می‌توانیم به واگذاری برخی اختیارات در استان‌ها بیندیشیم. وی افزود: در صورت انجام این واگذاری و اتخاذ تصمیم‌هایی ذیل سیاست‌های نظام، می‌توان از مردم گره‌گشایی کرده و با روابط نزدیک مردم و حکومت تصمیمات خوب، راه‌گشا و امیددهنده گرفت. استاندار اصفهان با اشاره به ضعف پشتیبانی بانکی از حوزه صنایع، تاکید کرد: در بخش بانکی دچار مشکل هستیم و با رشد تورم پیش‌رو امکان پشتیبانی از صنعت ایجاد نشده است. برای خدمات بانکی به حوزه اقتصاد و صنعت به‌صورت بازی بچگانه نگاه شده است. مرتضوی تصریح کرد: کاری در استان متوقف نشده، اما باید مشکلات و چالش‌ها در یک بستر هماهنگ و متوازن در سطح استان برطرف شود. وی با اشاره به چالش‌های خودروسازی، یادآور شد: کدام تولیدکننده وقتی مورد تولیدی داخلی دارد، به سمت خارجی می‌رود؟ اما این تصمیمات سختگیرانه در حوزه ماشین هستند که کارگاه‌های کوچک داخلی را به عقب رانده‌اند. استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: نرخ تورم در استان رو به کاهش بوده و در گمرک، مشاغل خانگی، رشد صادرات، ایجاد اشتغال، منطقه ویژه علم و فناوری، مناطق اقتصادی و موارد زیاد دیگری از زمان آغاز دولت تاکنون سیر خوبی داشته‌ایم، اما کافی نیست.

توقع صادرکنندگان از دولت برندسازی است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان نیز گفت: موضوع برند ملی موضوعی مهم است و توقع صادرکنندگان از دولت، برندسازی است و این باید در کنار برنامه های اصلاح ساختاری در وزارت صمت قرار گیرد. مسعود گلشیرازی با تاکید بر ضرورت استفاده از پاندمی کرونا جهت فتح بازارهای صادراتی، اظهار کرد: با تصمیمات احساسی و تغییرات قیمتی بازارها را نمی‌توان ادامه داد و با تصمیمات خلق‌الساعه شرایط تولید را مخدوش می‌کنیم. وی درباره نظام قیمت‌گذاری گفت: کارهای بزرگی در وزارت صمت انجام شده و صدور فاکتور مکانیزه یعنی اقتصاد شفاف است و از این سیاست حمایت می‌کنیم، اما از حوزه قیمت‌گذاری نقد داریم. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: بحث اصلی امروز، روز صادرات است ما نیاز به آبرو و نام و برند در بازارهای جهانی داریم و اکسپو دوبی برگزار شد، اما ما فرصت بزرگی را از دست دادیم. وی با بیان اینکه ارزش‌گذاری برند ایران از رتبه ۳۸ به ۴۸ افت کرده است، تصریح کرد: موضوع برند ملی موضوعی مهم است و توقع صادرکنندگان از دولت، برندسازی است و این باید در کنار برنامه‌های اصلاح ساختاری در وزارت صمت قرار گیرد. وی گفت: اعمال تعرفه بر واردات ماشین آلات محدودیت سرمایه‌گذاری است، بنابراین و خواستار رفع این محدودیت هستیم.

قوانین دست و پاگیر تصویب می‌شود

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان هم گفت: حرف صادرکنندگان اصفهان، مشکلات کشور است و اگر برای رفع مشکلات اصفهان وقت بگذاریم، به صنعت کشور کمک کرده‌ایم. رسول جهانگیری اظهار کرد: ۹هزار واحد صنعتی در اصفهان است و در صورت رفع مشکل صنف و صنعت اصفهان، به کل کشور کمک خواهیم کرد. اختصاص وقت برای اصفهان، کمک‌دهنده به کشور است. وی افزود: همه جا دین‌مان را بیش از جمعیت ۶ درصدی اصفهان در کشور ادا کرده‌ایم و باید از این پتانسیل اصفهان استفاده شود. رئیس اتاق اصناف استان اصفهان تاکید کرد: مردم اصفهان به فکر اقتصادی معروف‌اند. باید از این تفکر مقتصدانه مردم استفاده کنیم. ما به قدری بخشش داریم که آب رودخانه مان را نیز بخشیده‌ایم. جهانگیری یادآور شد: یک کارگاه صنفی تولیدی اصفهان برای کارخانه بنز قطعه می‌زند. این نشان از همان پتانسیل بالا در اصفهان دارد. وی اظهار تاسف کرد: هر روز قوانین دست و پا گیر بیشتری تصویب می‌شود که بیش از پیش جلوی کار را می‌گیرد.

بگذارید وزیر صنعت کارش را بکند

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان گفت: ما از نمایندگان مجلس خواهش می‌کنیم و می‌گوییم بگذارید وزیر صنعت کارش را بکند. در مجلس هر چهار روز بعد فرمانده بخش تولید و صنعت را به هر دلیلی استضاح می‌کنید. عبدالوهاب سهل آبادی اظهار کرد: ما از نمایندگان مجلس خواهش می‌کنیم و می‌گوییم بگذارید وزیر صنعت کارش را بکند. در مجلس هر چهار روز بعد فرمانده بخش تولید و صنعت را به هر دلیلی استضاح می‌کنید. وی تاکید کرد: آقای فاطمی امین فردی نو گرا است و برنامه دارد و از نمایندگان مجلس صعه‌صدر می‌خواهیم. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در ادامه خطاب وزیر صنعت، گفت: اینجا اصفهان است و در دوران جنگ تحمیلی این استان به تنهایی دو لشکر داشت و علت آن همت و وفاداری به نظام است، احساس می‌کنیم که مسئولیت و بار کشور به دوش اصفهان است، بنابراین از هیئت دولت انتظار داریم توجه ویژه به استان داشته باشد. وی با بیان اینکه در استان اصفهان ۹ هزار واحد صنعتی در شهرک‌های مختلف صنعتی استان فعالیت دارند، اما اختیارات اصفهان با کهگیلویه و بویراحمد یکی است، تصریح کرد: نباید اختیار ما آنقدر کم باشد که تمام مسائل معدنی ما در شورای معادن کشور بررسی شود، بنابراین از وزیر صمت خواهش می‌کنیم این مسائل داخل استان حل شود. سهل آبادی تاکید کرد: امروز صادرات با این فشارها در باب معافیت‌ها و تصمیمات مختلف مواجه است و ما از پس هزینه‌ها بر نمی‌آییم. وی با اشاره به جراحی اقتصادی دولت، تصریح کرد: معتقدم دولت باید جراحی را در خود با خصوصی‌سازی و کوچک‌سازی انجام دهد.

نظرات صادرکنندگان غیردولتی استفاده شود

رئیس انجمن صادرکنندگان استان اصفهان گفت: نمی‌توان مشتریان صادراتی را درگیر تصمیمات و تصویبات لحظه‌ای و کارشناسی نشده خود کنیم. باید از نظرات صادرکنندگان غیردولتی در تصمیم‌گیری‌ها استفاده شده و با عزم جدی مسائل ساده درون استانی را حل کنیم. محمد امینی اظهار کرد: متاسفانه کسانی برای صادرات تصمیم می‌گیرند که حتی یک دلار صادر نکرده‌اند. همین امر سبب تصمیمات لحظه‌ای و کارشناسی نشده زیادی در حوزه صادرات شده است. وی افزود: بارها خواهش کردیم برای هر تصمیم حداقل چند صادرکننده غیردولتی مشورت گرفته شود، زیرا بخش خصوصی می‌تواند در حوزه تصمیم‌گیری کمک کرده و باید از پتانسیل آن‌ها استفاده شود. رئیس انجمن صادرکنندگان استان اصفهان با تاکید بر اینکه با هر اتفاق کوچکی مانند نوسان قیمت نباید صادرات را دستکاری کنید، گفت: بازرگانی بین‌الملل، یک موجود زنده است که خود را بالانس می‌کند، اما متاسفانه تاکنون فرصت این اتفاق ایجاد نشده است. وی تصریح کرد: پیدا کردن یک مشتری صادراتی کار سختی است و نمی‌توانیم آن‌ها را دستخوش تغییرات قرار دهیم. پس باید به آن‌ها فرصت دهیم و در تغییرات و تصویبات احساسی عمل نکنیم.

اصفهان سهم بالایی در عرصه‌های صنعتی دارد

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این آیین با اشاره به سرمایه‌گذاری ۵۷ هزار میلیاردی استان در بخش صنعت، گفت: عمدتا فعالیت‌های دانش بنیان و ابتکاری در استان انجام شده و اصفهان سهم بالایی در عرصه‌های صنعتی دارد. امیرحسین کمیلی اظهار کرد: استان اصفهان بیش از ۹ هزار واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۵۷ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۲۸۰ هزار نفر دارد. وی افزود: استان اصفهان سهم ۱۲ درصدی و رتبه دوم کشور را از نظر تعداد واحدهای تولید، سهم ۴ درصدی و رتبه سوم را از نظر سرمایه گذاری و سهم ۱۱ درصدی و رتبه دوم را از نظر اشتغال در کشور دارد. مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تاکید کرد: عمدتا فعالیت‌های دانش بنیان و ابتکاری در استان انجام شده است و اصفهان سهم بالایی در عرصه‌های صنعتی دارد. وی خطاب به وزیر صنعت گفت: اصفهان حقی بالاتر از این دارد اگرچه مهد فولاد است و ذوب آهن نیز مادر صنعت کشور است، اما این استان ظرفیت‌های صنعتی و تشکل‌هایی همچون اتاق بازرگانی و خانه صمت و اتاق اصناف را دارد. وی افزود: در استان اصفهان ۲۵۰ هزار واحد صنفی پروانه‌دار با ظرفیت بالای اشتغال و بدون یک ریال سرمایه‌گذاری دولتی فعال است. کمیلی از وزیر صنعت تقاضا کرد تا قبل از ماه محرم دوباره فرصتی برای حضور در اصفهان بدهد تا صنعتگران ما به طور مفصل با شما دیدار کنند. وی همچنین یادآور شد: اصفهان اولین شهرک علمی تحقیقاتی کشور را دارد که ۶۰۰ واحد دانش بنیان در آن فعال هستند و ۷۰ واحد آن از سازمان صمت پروانه دریافت کرده‌اند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار