اقتباسی تازه از رمان کوری در تالار هنر اصفهان

رمان «کوری» نوشته ژوزه ساراماگو یکی از پرطرفدارترین رمان‌ها برای اقتباس در تئاتر است. این شبها در تالار هنر اصفهان اقتباسی تازه به کارگردانی بهزاد سیفی از رمان «کوری» روی صحنه است که تا ششم مردادماه میزبان علاقه‌مندان به تئاتر خواهد بود.

اقتباسی تازه از رمان کوری در تالار هنر اصفهان

اصفهان امروز- راضیه چنگیز نائین |

رمان «کوری» نوشته ژوزه ساراماگو یکی از پرطرفدارترین رمان‌ها برای اقتباس در تئاتر است. این شبها در تالار هنر اصفهان اقتباسی تازه به کارگردانی بهزاد سیفی از رمان «کوری» روی صحنه است که تا ششم مردادماه میزبان علاقه‌مندان به تئاتر خواهد بود. این تئاتر پنجمین اثر بهزاد سیفی در مقام کارگردانی است. در نمایش «کوری» به کارگردانی بهزاد سیفی ستاره تبریز زاد، متین برخوردار، امیرحسین خامسی‌پور، شیما مشکل‌گشا، امیرحسین صانعی‌پور، نیوشا جندقیان، امیرمحمد بصیری، علی‌رضا عابدی، سحر سلیمانی، مانا جاوید و عرفان نجفی به ایفای نقش می‌پردازند. این نمایش از نوزدهم تیرماه تا ششم مردادماه ١۴٠١ به مدت ١٩ شب در سالن تماشای تالار هنر اصفهان در میدان لاله، از ساعت ١٩، هر شب میزبان علاقه‌مندان است و بلیت این اجرا در سایت تیوال به فروش می‌رسد.

شباهت ویروس کرونا و کوری

بهزاد سیفی کارگردان تئاتر «کوری» که پیش کارگردانی تئاترهای «کمدی ارتفاعات»، «شرلوک هلمز»، «این آب آشامیدنی نیست» و «جوخه حکم» را در کارنامه کاری 15 ساله خود دارد درباره دلیل انتخاب رمان «کوری» برای اقتباس را شباهت‌های دوران کرونا و همه‌گیری ویروس کوری در این رمان عنوان می‌کند و می‌گوید: هفت سال پیش این رمان دغدغه‌ام شد و تصمیم گرفتم آن را روی صحنه ببرم. آن زمان نمایش‌نامه‌ای از این رمان نوشتم و نشد که اجرا شود هرچند به‌صورت نمایش خوانی اجراهایی داشتیم اما طی این دو سال با همه‌گیری ویروس کرونا این نکته به ذهنم رسید که شاید چون ما همه‌گیری یک ویروس را مانند رمان «کوری» تجربه کردیم برای مخاطبان تماشای تئاتر این اثر جذابیت داشته باشد و بهتر بتواند با این تئاتر ارتباط برقرار کند. سال گذشته با تئاتر «کوری» در جشنواره‌ای در دانشگاه اصفهان شرکت کردیم و جوایزی گرفتیم و امسال تصمیم گرفتیم با بازگشایی مجدد سالن‌های تئاتر این نمایش را روی صحنه ببریم.

این کارگردان درباره فرم تئاتر «کوری» می‌گوید: من سعی کردم فرم جدیدی از تئاتر را در این اثر ارائه دهم و این نمایش فرم محور و دیالوگ محور است.

سیفی درباره تفاوت تئاتر «کوری» با سایر نمایش‌هایی که از این رمان اقتباس‌شده نیز می‌گوید: تحقیقاتی را درباره تئاترهایی که براساس رمان کوری ساخته‌شده بود انجام داده بودم. عموما اقتباس از رمان به‌خصوص رمانی به شهرت کوری کار سختی است اما من سعی کردم ظرافت‌های این رمان را در نمایش به تصویر بکشم هرچند باتوجه به کاراکترهای موجود در رمان محدودیت‌های بسیاری داشتیم اما سعی کردیم تا جایی که ممکن است به رمان وفادار باشیم. سعی‌مان بر این بود با استفاده از میزانسن های مینیمالیستی، فرم محور و نور تئاتر را اجرا کنیم.


«کوری» سعی دارد فاصله مخاطب و تئاتر را کم کند

بهزاد سیفی وضعیت این روزهای تئاتر را سخت و نیازمند نگاه ویژه مخاطبان عنوان می‌کند و می‌گوید: کرونا خیلی چیزها را تغییر داد و اکنون تئاتر متأسفانه اولویت اکثریت جامعه نیست. قبل از کرونا اوضاع کمی بهتر شده بود و تئاتر کم‌وبیش مخاطبانش را پیداکرده بود اما تعطیلی سالن‌های نمایش در روزهای کرونایی سبب شد تا بین مخاطبان و تئاتر فاصله بیافتد.

او درباره اقبال مخاطبان اصفهانی و تئاترهای روی صحنه نیز افزود: تئاترهای غیرکمدی در سبک‌های درام، تاریخی، اقتباس و... در اصفهان مخاطب کم‌تری داشت و با شیوع کرونا و وضعیت اقتصادی استقبال مخاطبان از تئاترها کم‌تر شده است. تا جایی که توانستیم سعی کردیم اثری را روی صحنه ببریم که مخاطبان با آن همذات پنداری کنند و برایشان ملموس باشد. استقبال از تئاتر کوری تا اینجا بد نبوده ولی مثل روزهای قبل از کرونا نیست و هم چنان چشم‌انتظار حضور مخاطبان برای تماشای این تئاتر در شب‌های باقی‌مانده اجرا هستیم.


سیفی درباره آینده تئاتر می‌گوید: «من روزبه‌روز و تئاتر به تئاتر امیدم کم‌تر می‌شود و به نظرم مشکلات تئاتر زیرساختی است و خیلی ارتباطی با مخاطب ندارد و مخاطب مقصر نیست. من سال گذشته تئاتری را روی صحنه بردم که بلیتش پنجاه‌هزار تومان بود امسال فقط ده هزار تومان بلیت تئاتر را افزایش دادیم درحالی‌که بسیاری از اقلام و اجناس در کشور چندین برابر شده است بااین‌حال معتقدم هرچند کم‌تر از تئاتر کسب درآمد می‌کنیم اما افزایش بیش‌ازحد قیمت بلیت اجراها، سبب می‌شود تا تئاتر، دیگر در سبد فرهنگی مردم جایگاهی نداشته باشد.»


کارگردان کوری به نقش فعالان تئاتر در استقبال بیشتر مخاطبان از این هنر اشاره می‌کند و از مشکلات تئاتر اصفهان می‌گوید: «من به‌عنوان کارگردان، تمام تلاشمان را انجام داده‌ام تا تئاتری باکیفیت روی صحنه برود. ما ازنظر امکانات بسیار در مضیقه هستیم. مشکلات تئاتر اصفهان بسیار زیاد است از جایی که باید تمرین کنیم گرفته تا سالن‌های اجرا، هزینه‌ها و هر آنچه فکر کنید در تئاتر مشکل دارد و روزبه‌روز هم مشکلات بیشتر می‌شود.» بهزاد سیفی با دعوت از اصفهانی‌ها برای تماشای تئاتر «کوری» عنوان کرد: به نظرم خوب است که تئاترهای دغدغه مند تماشا کنیم که ما را به تفکر می‌اندازند و لازم است گاهی از شبکه‌های اجتماعی و موبایل دور باشیم و به تماشای تئاتر، سینما یا مطالعه کتاب بپردازیم. من از علاقه‌مندان به تئاتر دعوت می‌کنم که تئاتر «کوری» را تماشا کنند و اگر حتی نتوانستد این تئاتر را تماشا کنند حتما رمان شاهکار «کوری» نوشته ژوزه ساراماگو را مطالعه کنند. به نظرم این رمان و اقتباس آن انسان را به فکر فرومی‌برد و تماشای تئاتر این رمان خالی از لطف نیست.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار