پالایش و پخش پاشنه آشیل وزارت نفت

فصل تابستان است و سفرهای تفریحی خانواده‌ها به اوج خود رسیده، اما موضوعی که در سایه این سفرها و دغدغه‌های کرونایی و موضوعات حوزه گردشگری مغفول مانده، مشکلات ناشی از کمبود تولید بنزین در کشور و تبعات ناشی از آن است.د

پالایش و پخش پاشنه آشیل وزارت نفت

اصفهان امروز - شیدا آریایی پور| فصل تابستان است و سفرهای تفریحی خانواده‌ها به اوج خود رسیده، اما موضوعی که در سایه این سفرها و دغدغه‌های کرونایی و موضوعات حوزه گردشگری مغفول مانده، مشکلات ناشی از کمبود تولید بنزین در کشور و تبعات ناشی از آن است.درحالی‌که در سالیان نه‌چندان دور موضوع صادرات بنزین ایران در دستور کار وزارت نفت قرار داشت، اما حالا تولید داخل نه‌تنها کفاف مصرف کشور را نمی‌دهد بلکه واردات آن‌هم در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.مشاهدات میدانی در حالی بر این موضوع صحه می‌گذارند که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، پیش‌ازاین به‌طور ضمنی از کاهش در تولید سخن به میان آورده و آن را به موضوعات فنی در حوزه پالایش ربط داده بود.

نگاهی به آمارهای غیررسمی نشانگر این نکته است که کشور در حوزه تولید بنزین دچار مشکلات جدی شده و پالایشگاه‌ها به دلایل مختلف ازجمله فرسودگی تجهیزات و امکانات، امکان افزایش تولید را ندارند و این موضوع می‌رود تا به‌عنوان مشکلی اساسی برای دولت تبدیل شود.
اگر قرار باشد واردات بنزین در دستور کار دولت قرار گیرد، با توجه به موضوع تحریم‌های آمریکا، این امکان وجود دارد که واردات بنزین به کشور با چالش جدی مواجه شده و بسیاری از کشورها برای در امان ماندن از اثرات این تحریم‌ها، زیر بار صادرات بنزین به ایران نروند. مصرف روزانه تقریباً 120 میلیون لیتر بنزین در کشور، زنگ خطری است که مسئولان وزارت نفت و نیز شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی باید آن را جدی گرفته و برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی کنند.

درحالی‌که می‌شد با مدیریت صحیح روند تولید در پالایشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت پتروشیمی‌ها در تولید بنزین، روند صادرات این محصول استراتژیک را نیز ادامه داد، اما حالا به نظر می‌رسد چراغ‌قرمز برای تأمین مصرف داخلی نیز روشن‌شده و بایستی چاره‌ای اساسی برای آن اندیشیده شود.

به گفته مسئولان ارشد دولت سیزدهم، با توجه به شرایط اقتصادی فعلی کشور، افزایش قیمت بنزین در دستور کار آن‌ها قرار ندارد و اگر قرار باشد تأمین بنزین برای مصرف داخلی با مشکل مواجه شود، به نظر می‌رسد تنها راه آن، واردات باشد که با نگاهی به بودجه سال جاری کشور، برای آن بند و تبصره‌ای هم دیده نشده است. به هر ترتیب درحالی‌که وزارت نفت برای افزایش صادرات و یافتن بازارهای جدید تلاش مضاعفی را آغاز کرده، اما به نظر می‌رسد بنزین می‌تواند نقطه‌ضعف و پاشنه آشیل دولت سیزدهم در این حوزه تلقی شود و اگر فکر عاجلی برای رفع مشکلات ناشی از آن نشود، در آینده نزدیک اثرات منفی بر تلاش‌های صورت گرفته در سایر بخش‌های وزارت نفت داشته باشد.


ارسال نظر