جلوگیری از غربالگری راهکار افزایش جمعیت نیست

افزایش جمعیت به بهای تولد نوزاد معیوب

در نشست رئیس سازمان نظام پزشکی اصفهان با اصحاب رسانه به رشد منفی جمعیت و لزوم ارائه راهکارهای مناسب برای جوان‌سازی آن اشاره شد؛

افزایش جمعیت به بهای تولد نوزاد معیوب

در نشست رئیس سازمان نظام پزشکی اصفهان با اصحاب رسانه به رشد منفی جمعیت و لزوم ارائه راهکارهای مناسب برای جوان‌سازی آن اشاره شد؛ اما به گفته این مقام مسئول جلوگیری از غربالگری و افزایش جمعیت به بهای تولد نوزادان معیوب راه درستی نیست و باید با شیوه‌نامه‌های صحیح جمعیت سالم افزایش یابد.
دکتر کامران منتظری در این نشست بیان داشت: یکی از چالش‌های اصلی در قانون 2 دوره قبلی مجلس این بوده است که اختیار تعرفه گذاری پزشکی را از سازمان نظام پزشکی سلب کردند و باعث شدند بیمه‌ها به سمت سودرسانی به خود حرکت کرده و این امر چالش‌هایی را ایجاد کند که امیدواریم در پی تغییر قانون، بار دیگر تعرفه گذاری به نظام پزشکی بازگشته و مشکلات برطرف شود.او بیان داشت: پایه و اساس زندگی مردم سلامت و امنیت است که هرکدام خللی ایجاد شود در زندگی مردم اختلال ایجاد می‌کند و این دو در راستای هم قرار دارند که باید با همان رویکردی که به امنیت اهمیت داده می‌شود به سلامت نیز توجه کنیم اما این نگاه در مجلس و دولت وجود ندارد که بدانند سلامت یک کالای مصرفی نیست.
دکتر منتظری گفت: نظام پزشکی با هیئت‌مدیره‌ای که به صورت داوطلبانه تشکیل شده است در راستای صیانت از سلامت جامعه فعالیت دارد و از ابزاری مانند نیروی انسانی و تجهیزات و دستگاه‌های بالادستی در زمینه صیانت از سلامت و امنیت جامعه فعالیت می‌کند؛ اما امروز شاهد بروز فاجعه‌ای هستیم که همان مهاجرت از دانشجو گرفته تا متخصصان رشته‌های مختلف پزشکی از کشور است و ایشان تنها به دنبال ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند.
او تصریح کرد: در این رهگذار باید حرف این افراد را بشنویم و با دید باز به ارائه راهکار کارآمد اقدام کنیم. امروز بسیاری از افراد در جامعه پزشکی ما توانایی اداره زندگی خود را ندارند و متأسفانه عده معدودی از ایشان نیز به خلاف روی می‌آورند که البته با ایشان برخورد می‌کنیم اما باید بررسی شود چه چیز باعث بروز این مسائل شده است.منتظری در ادامه بیان داشت: در این روزها شاهد موضوع رشد نفی جمعیت هستیم که از سوی جمعیت شناسان بیان شده و اشاره دارد جامعه جوان ما در آینده نزدیک به کهن‌سالان تبدیل خواهند شد که برای رفع این معضل باید سیاست‌های مهمی در راستای رشد جمعیت در نظر بگیریم. این در حالی است که برای ترغیب جامعه به رشد جمعیت با راهکارهایی مانند جلوگیری از سقط‌جنین از طریق جلوگیری غربالگری صحیح نیست چرا که هیچ‌کسی نمی‌خواهد با داشتن فرزند ناقص به افزایش جمعیت بپردازد و معتقدیم باید از زایمان مادری که در خطر قرار دارد جلوگیری شود؛ بنابراین این روند باید اصلاح شده و با شیوه‌نامه‌های صحیح جمعیت سالم افزایش یابد.


95 درصد سقط‌های جنین در کشور غیرقانونی است
در ادامه این مطلب دکتر فرشته دانشمند، عضو هیئت‌مدیره نظام پزشکی اصفهان و متخصص زنان و زایمان با اشاره به طرح جوانی جمعیت بیان داشت: نمی‌دانم چرا این استنباط وجود دارد که جامعه پزشکی اکنون در برابر این طرح لب به سخن گشوده واکنش نشان می‌دهد درحالی‌که ما سال‌هاست در این زمینه کار صنفی انجام داده‌ایم. او افزود: دقیقا از روزی که این کار آغاز شد با نماینده مجلس آقای امیرحسین بانکی پور جلساتی داشتیم و در تاریخ خرداد 99 که این طرح اعلام وصول شد در بدو کار با دکتر پروین صالحی مبارکه دیگر نماینده مجلس به گفتگو پرداختیم. دکتر دانشمند بیان داشت: در خصوص تمام تبعات این طرح و راهکارهای موجود بحث و بررسی کردیم و نسخه اولیه این طرح در بخش‌هایی اصلاح شد و حتی در مرحله‌ای نیز از شورای نگهبان بازگشت تا اصلاحاتی روی آن انجام شود. دکتر دانشمند ادامه داد: ما هر روز با زوج‌های مختلفی که یا پیش از ازدواج قرار داشته یا ازدواج کرده‌اند و یا سال‌هاست بچه‌دار نشده‌اند و ... مواجه هستیم که نگران هستند و رشد منفی جمعیت نیز دغدغه همه ماست و من که از سال 66 در این حوزه فعالیت داشته‌ام این مهم را به‌خوبی می‌دانم؛ در سال 90-91 نیز در سیستم بهداشتی کشور مقرر شد همه باید غربالگری را انجام دهند. لازم به ذکر است که در کشور ما بیش از 95 درصد سقط‌های جنین عمدی و غیرقانونی است و تنها 5 درصد است که از طریق غربالگری صورت می‌گیرد. او تأکید کرد: متأسفانه در مناطق محروم که به پزشک ماما دسترسی وجود ندارد در این خصوص فاصله ایجاد شده است و مادران نباید غربالگری کنند درحالی‌که این حق یک مادر است که به او توصیه شود غربالگری را انجام دهد؛ اما اکنون به جای اینکه ما به والدین پیشنهاد این کار را بدهیم شرط بر این شده است که والدین خودشان این درخواست را داشته باشند. دکتر دانشمند اظهار کرد: در این مسیر آزمایش‌ها مختلفی وجود دارد که باید در زمان مشخصی انجام شود که البته ممکن است جواب مثبت و منفی کاذب داشته باشد و با آزمایش دقیق‌تری به نتیجه نهایی منجر می‌شود؛ با این وجود باید اشاره داشت غربالگری یک امر واجب است و تولد هر نوزاد ناسالم یک فاجعه خواهد بود. همچنین درحالی‌که ما دارویی که برای سقط قانونی جنین به مادران می‌دهیم را در سیستم خود ثبت و درج می‌کنیم شرایطی وجود دارد که مردم می‌تواند به راحتی به داروهای غیرقانونی دسترسی داشته باشند و آن را درب منزل خود تحویل بگیرند که ما باید در این زمینه فکری کرده و جلوی این کار را بگیریم. این پزشک و متخصص مامایی اظهار کرد: 90 درصد والدین اصرار دارند آزمایش غربالگری را انجام دهند ضمن اینکه ما در قراردادی با دانشگاه و قرارگاه جوانی جمعیت برنامه‌ریزی‌هایی داشته‌ایم و همچنین در هر سه مرکز شهید بهشتی، بیمارستان میلاد و مرکز ناباروری خیابان مشتاق، بخشی از خدماتی درمانی در این زمینه زیرپوشش بیمه‌ای قرار خواهد گرفت که البته از سال‌ها پیش پیگیر انجام این موضوع بوده‌ایم.
ممکن است بیمه به تعهدات خود عمل نکند
در این نشست دکتر بهزاد ذوالفقاری، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره نظام پزشکی اصفهان و داروساز نیز نسبت به مسئله حذف ارز ترجیحی از دارو بیان داشت: ازآنجایی‌که تولید دارو یک قیمت تمام شده دارد که وقتی پرداخت نشود تولید متوقف می‌شود و باعث کسری دارو مشکلاتی برای مردم می‌شود و در این راستا سیستم دارویی به خاطر هزینه‌ها تحت‌فشار قرار داشت. او ادامه داد: قیمت دارو با افزایش بیش از صد در صد همراه بود، اما برای اینکه به مردم فشار نیاید مقرر شد مبلغ ۸۰ هزار میلیارد تومانی به بیمه‌ها ارائه شود تا مردم از این یارانه بهره‌مند شوند اما تجربه اینکه بیمه‌ها در سال‌های قبل نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل کنند باعث نگرانی در این زمینه است. ذوالفقاری تصریح کر: اگر این کار را نمی‌کردیم یک دستاورد 40 ساله از بین می‌رفت اما باید در نظر داشته باشیم که دسترسی ما به منابع محدود است و ادامه این طرح نیز به تأمین منابع نیاز دارد، بنابراین در این راستا باید پیش از آغاز طرح به آن فکر می‌شد و اکنون باید سیاست‌ها تغییر کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار