گردشگری سلامت مسیری مناسب برای توسعه اقتصادی استان است

اصفهان نیازمند هتل بیمارستان‌های مدرن و مجهز

توریسم درمانی یا همان گردشگری سلامت، شاخه‌ای مهم از صنعت گردشگری است. برای توریسم درمانی که گاهی از آن با عنوان توریسم سلامت و یا گردشگری سلامت نام برده می‌شود،

اصفهان نیازمند هتل بیمارستان‌های مدرن و مجهز

اصفهان امروز - احمدرضا منزه

توریسم درمانی یا همان گردشگری سلامت، شاخه‌ای مهم از صنعت گردشگری است. برای توریسم درمانی که گاهی از آن با عنوان توریسم سلامت و یا گردشگری سلامت نام برده می‌شود، تعاریف گوناگونی بیان شده است. سازمان جهانی گردشگری به طور خاص، گردشگری سلامت را چنین تعریف می‌کند: استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد (با استفاده از آب‌های معدنی، آب و هوا یا مداخلات پزشکی) منجر می‌شود و در مکانی خارج از محل سکونت فرد - که بیش از ۲۴ ساعت است - به طول می‌انجامد.
مقوله‌ گردشگری سلامت فراتر از گردشگری درمانی است. آب‌های گرم و معدنی و لجن درمانی همراه با امکانات طبیعی نیز شامل مقوله‌ گردشگری سلامت است. شعار جهانی توریسم سلامت، امکانات و خدمات در حد کشور‌های جهان اول یا پیشرفته و قیمت‌ها و هزینه‌ها در حد کشور‌های در حال توسعه و جهان سوم است. گردشگری درمانی به توسعه اقتصاد و استانداردهای زندگی تمدن بشری کمک می‌کند و اهمیت و مزایای آن به شرح زیر است:
در توسعه اقتصادی بسیار تاثیرگذار است، مشاغل بهداشتی و درمانی زیادی ایجاد می‌کند، امکانات بهداشتی بیشتری ایجاد می‌کند، کیفیت زندگی همه افرادی که درگیر این فرایند هستند را بهبود می‌بخشد. به افزایش و رشد استانداردهای بهداشت جهانی و تبادل دانش و تجربه متخصصان و ایجاد درآمد خارجی برای کشور و واردات ارز نیز کمک زیادی دارد.
در این شرایط لزوم توجه به این مقوله در استان اصفهان با توجه به وجود زیرساخت‌ها و امکانات ضروری به نظر می‌رسد.
اصفهان از بزرگترین شهرهای ایران به شمار می‌رود. این شهر باستانی، در منطقه‌ای کویری و در کنار زاینده‌رود قرار گرفته است. معماری منحصربه‌فرد، بناهای تاریخی بی‌نظیر و طبیعت زیبای این شهر، اصفهان را به مقصدی برای توریست‌هایی از سراسر جهان بدل کرده است. از دیگر جاذبه‌های این شهر حضور پیروان ادیان مختلف در این شهر و فعالیت کلیساها، مساجد، کنیسه‌ها و آتشکده‌های زرتشتی در کنار هم می‌باشد که برای گردشگران بسیار جذاب است. علاوه بر جاذبه‌های سیاحتی، این شهر در سال‌های اخیر در زمینه‌ توریسم سلامت نیز پا به عرصه گذاشته است.اصفهان به عنوان یکی از قطب‌های درمانی و گردشگری ایران، نقش پر رنگی در جذب گردشگران سلامت دارد و می‌تواند افزون بر جذب گردشگر سلامت جهت درمان، زمینه را برای گردش سیاحتی این افراد در این شهر زیبا و تاریخی فراهم سازد.با در نظر داشتن ظرفیت قابل توجه گردشگری سلامت در اصفهان، پروژه شهرک سلامت استان اصفهان اجرا شد تا زمینه توسعه هرچه بیشتر توریسم سلامت را فراهم سازد. این پروژه شامل چندین درمانگاه تخصصی، بیمارستان هزار تخت‌خوابی، هتل پنج ستاره و... است.با توجه به وجود مراکز درمانی شاخص استان اصفهان شامل بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم (ع)، مرکز تخصصی قلب چمران، مرکز آموزشی درمانی کودکان حضرت امام حسین (ع)، کلینیک‌های باروری و ناباروری، دیالیز، ارتوپدی و سایر مراکز درمان تخصصی، شرایط مطلوبی در اصفهان وجود دارد که می‌تواند بیماران داخلی و خارجی زیادی را برای درمان به این جهان‌شهر بکشاند.
همچنین وجود متخصصان مجرب به همراه زیرساخت‌های خوب در زمینه تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی شهر اصفهان، ظرفیت ویژه‌ای در حوزه گردشگری سلامت داخلی و بین‌المللی، ایجاد کرده است.
بررسی‎ها نشان می‌دهد که توریسم سلامت سه برابر بیشتر از سایر زمینه‎های گردشگری ارزآوری به همراه دارد. با این وجود، متاسفانه ضعف در زمینه تبلیغات موجب شده است تا میزان جذب توریست پایین‌تر از حد انتظار باشد. ضروری است در کنار بهبود تبلیغات و تقویت فرهنگ برخورد با گردشگر، در بیمارستان‌ها برای این منظور منشور حقوقی تنظیم شود.
با توجه به مشکلات زیست محیطی که گریبانگیر شهر اصفهان شده، باید از هرگونه توسعه صنعتی شهر جلوگیری کرده و رونق و پیشرفت اصفهان را با توسعه وجوه مختلف گردشگری و توسعه صنایع پاک دنبال کرد.
اقدام دیگری که باید در این زمینه انجام شود توجه به راه‌اندازی تفریح‌های مناسب برای همراهان و خانواده بیمارانی است که به قصد درمان به اصفهان آمده‌اند و باید یک بسته ویژه گردشگری همراه با درمان برای این گردشگران برنامه‌ریزی شود.مورد دیگر که در حوزه گردشگری سلامت باید رخ دهد احداث هتل بیمارستان‌های موردنیاز برای گردشگری درمانی است. با توجه به اینکه یک بیمار گردشگر همراه با خانواده برای درمان سفر می‌کند و تعداد روزهای بیشتری را در استان اقامت دارد بنابراین به هتل بیمارستان‌هایی نیاز است که بیمار در محیطی هتل مانند به درمان خود اقدام کند.
هتل بیمارستانی نوع دیگری از هتل است که اقامتگاه مجهزی را برای بیماران و خانواده‌های آنها فراهم می‌کند. در حقیقت این افراد باید به بیمارستان نزدیک باشند اما لزوما نیازی ندارند تا در بیمارستان بستری شوند. به طور معمول این هتل‌ها بخشی از طبقات یک بیمارستان هستند، اما همیشه هم اینطور نیست. ممکن است هتل در فاصله اندکی از بیمارستان قرار داشته باشد.در مجموع به نظر می‌رسد استان اصفهان به دلیل دارا بودن ظرفیت‌های متعدد می‌تواند به قطب گردشگری سلامت تبدیل شود هرچند در بعضی بخش‌ها نیاز به تقویت زیرساخت‌ها است تا بتوان به خوبی شرایط را برای جذب گردشگران فراهم کرد.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار