سرگیجه در نیمکت‌های لیگ برتر

​تغییر روی نیمکت هشت تیم لیگ برتری در ۱۶ هفته، همین حالا هم یک رکورد استثنایی برای فوتبال ایران محسوب می‌شود و بی‌ثبات‌ترین فصل لیگ را رقم‌زده است.​

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: فصلی که نوزدهمین دوره برگزاری رقابت‌های لیگ برتر باشگاهی خلیج‌فارس به شمار می‌رود. لیگی از همان نخستین سال دهه هشتاد آغاز شد و تاکنون نیز تداوم پیداکرده است. اما جابجایی‌های مربیان بروی نیمکت تیم‌های ظاهرا قرار است فصلی استثنایی را برای فوتبال ایران رقم بزند. اوضاع در فصل جاری به‌گونه‌ای عجیب‌وغریب پیش می‌رود که تممی در همان نیم‌فصل نخست چهار بار مربی عوض کرد و مربی کنونی چهارمین نفری به شمار می‌رود که سکان این تیم را در دست گرفته است. باشگاه گل گهر سیرجآن‌که در جایگاه پانزدهم جدول رده‌بندی لیگ جا خوش کرده و برای فرار از سقوط تلاش می‌کند. البته این داستان تنها مربوط به فصل جاری نیست بلکه در لیگ هجدهم هم تنها پنج تیم دست به تغییر در کادر فنی خود نزدند، یعنی ۱۱ تیم در کادر فنی خود تغییر ایجاد کردند و میزان تغییر در کادر فنی تیم‌ها بیش از ۶۸ درصد بود. روندی که به نظر می‌رسد تا اینجای لیگ نوزدهم هم ادامه دارد چراکه هم تا پایان نیم‌فصل، تیم‌های تراکتور، استقلال، نفت مسجدسلیمان، ذوب‌آهن، پارس جنوبی جم، گل‌گهر سیرجان و شاهین شهرداری بوشهر سرمربی خود را تغییر داده‌اند.

نیمی از نیمکت‌ها لرزیده‌اند

آمار گویای این است که 50 درصد از تیم‎‌ها در نیم‌فصل اول لیگ نوزدهم، سرمربی خود را تغییر داده‌اند. در فصل جاری تیم سرمربیان خود را تغییر داده‌اند که چهار نفر از آن‌ها خارجی بوده‌اند و این آمار نشان می‎‌دهد مربیان خارجی که به ایران می‌آیند یا کیفیت و کارایی ندارند یا به دلیل مشکلات موجود، نمی‌توان پول آن‌ها را پرداخت کرد.

اخراج و ترک اختیاری

از میان تغییرات کادر فنی سرمربیان در فصل جاری، استراماچونی در استقلال، مهدی تارتار در نفت مسجدسلیمان و فراز کمالوند در پارس جنوبی جم خودشان تیم‌هایشان را رها کردند که هر سه به دلیل مشکلات مالی بوده است. احتمالا این پایان تغییرات کادرفنی در باشگاه‌ها در لیگ نوزدهم نخواهد بود و نگاهی به سایر تیم‌ها نشان می‌دهد برخی مربیان دیگر هم در لبه تیغ قرار دارند یا در آن‌سو خودشان می‌خواهند تیم‌هایشان را عمدتا به دلیل مشکلات مالی ترک کنند. دیگر مربیانی که نیمکت خود را ترک کردند از تیمشان اخراج شدند.

کوچ کالدرون و استراماچونی در اوج

اما مورد عجیب در مورد هشت تغییر بروی نیمکت تیم‌های لیگ برتری این است که بسیاری از این تغییرات به نتایج تیم‌های ارتباطی نداشتند. پرسپولیس و استقلال، از نتایج کالدرون و استراماچونی راضی بودند. کمالوند و خطیبی هم به خاطر مشکلات با مدیران باشگاه نیمکت تیمشان را ترک کردند. جابجایی گل‌محمدی و تارتار هم‌تغییری فنی نیست و به خواست مربی، انجام شد. این یعنی بیشتر از نصف تغییرات نیم‌فصل، نه به خاطر نتایج ضعیف که به خاطر نارضایتی مربیان از شرایط اتفاق افتادند.

قلعه‌نویی جایگاه محکمی دارد

سپاهان تنها تیم لیگ برتری در فصل جاری میان مدعیان قهرمانی به شمار می‌رود که هیچ تغییری را روی نیمکت خودش احساس نکرده و امیر قلعه‌نویی با نتایجی که به دست آورده جای پای محکمی پیداکرده است. طلایی پوشان اصفهانی که دو فصل پیش هدایت تیمشان را به پرافتخارترین مربی لیگ سپردند حالا با قلعه‌نویی به قهرمانی بیش از هرزمانی نزدیک‌تر شده‌اند به‌ویژه که رقیبان آن‌ها یعنی پرسپولیس، استقلال، تراکتور و حتی شهر خودرو مجبور به تغییر مربیانشان شده‌اند. بر اساس باثبات‌ترین نیمکت تیم‌های در میان مدعیان قهرمانی این فصل سپاهان است و همین موضوع می‌توان زردپوشان اصفهانی را پس از پنج فصل دوری از قهرمانی فاتح لیگ نوزدهم کند.

سرنوشت مبهم سه مربی خارجی

شرایط برخی تیم‌ها در فصل جاری به‌گونه‌ای است که احتمال چند تغییر دیگر بروی نیمکت برخی تیم‌های همچنان به قوت خود باقی است. به‌طور مثال باشگاه‌هایی همچون پدیده شهرخودرو، تراکتور، شاهین شهرداری بوشهر و گل گهر سیرجان از چنان ثباتی برخوردار نیستند که تا پایان فصل با همین کارد فنی فعلی به کارشان ادامه دهند. از سوی دیگر حتی تیم‌هایی که تغییر مربی در آن‌ها بعید به نظر می‌رسد ممکن است با کسب چند نتیجه ضعیف اقدام به تغییر مربی کنند. بر این اساس نیم‌فصل دوم لیگ نوزدهم ممکن است ازنظر جابجایی مربیان به نمونه‌ای بی‌نظیری در تاریخ برگزاری لیگ حرفه‌ای تبدیل شود. البته همان‌گونه که اشاره شد همه‌چیز به نتایج به‌دست‌آمده تیم‌های وابسته است. در مورد مربیان شاغل خارجی باید به موضوع پرداخت‌های آن‌ها اشاره کرد. در حال حاضر تنها سه تیم لیگ برتری از مربیان خارجی استفاده می‌کنند. صنعت نفت آبادان با اسکوچیچ به کارش ادامه می‌دهد و شاهین شهرداری بوشهر با میشو کریستیچوویچ امیدوار است از کابوس سقوط نجات پیدا کند. ذوب‌آهن هم به‌تازگی یک مربی اهل مونته‌نگرو را جایگزین منصوریان کرده است. شرایط این سه مربی خارجی جدا از این‌که به نتایج کسب‌شده توسط آن‌ها بستگی دارد، پرداخت حقوق این دو مربی را هم شامل می‌شود. اگر این سه باشگاه در پرداخت حقوق مربی‌هایشان دچار مشکل نشوند احتمال آن‌که آن‌ها را تا پایان فصل بروی نیمکت تیم‌هایشان دوام بیاورند بیشتر می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار