زهرا نیازی کارگردان و مستندساز: انتخاب عوامل اجرایی از تهران ضعف جشنواره اصفهان است

بسیاری از سینماگران از سراسر ایران و جهان جشنواره فیلم کودک و نوجوان را به اصفهان می‌شناسند و بسیاری از سینماگران خارجی این جشنواره را جشنواره اصفهان صدا می‌کنند.

زهرا نیازی کارگردان و مستندساز: انتخاب عوامل اجرایی از تهران ضعف جشنواره اصفهان است

اصفهان امروز- راضیه چنگیز نائین

زمزمه‌های تغییر میزبانی جشنواره فیلم کودک و نوجوان سالیان سال است گریبان گیر این جشنواره شده است. درحالی‌که هویت جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان با اصفهان گره‌خورده اما امسال هم اخباری مبنی بر تغییر در میزبانی این جشنواره از اصفهان به استان‌های دیگر به گوش می‌رسد اخباری که نه‌تنها هویت جشنواره را به خطر می‌اندازد بلکه آسیب جدی به آبروی سینمای ایران نیز هست. بسیاری از سینماگران از سراسر ایران و جهان جشنواره فیلم کودک و نوجوان را به اصفهان می‌شناسند و بسیاری از سینماگران خارجی این جشنواره را جشنواره اصفهان صدا می‌کنند. کارگردانان، بازیگران و فعالان سینمایی و فرهنگی بسیاری نه‌تنها امسال که در سال‌های گذشته به شیوه برگزاری جشنواره و اختیارات محدود اصفهان در برگزاری و هم‌چنین احتمال تغییر جشنواره فیلم کودک و نوجوان از اصفهان به شهرهای دیگر واکنش نشان داده‌اند. زهرا نیازی کارگردان و مستندساز اصفهانی ازجمله افرادی است که در جشنواره بیست و چهارم داور بخش «زاون» بوده است. این مستندساز که جوایز متعدد و آثار تحسین‌شده بسیاری در کارنامه هنری خود دارد، متولد 1360 در شهر اصفهان است او از دانشکده سوره فارغ‌التحصیل شده و از شاگردان زاون قوکاسیان است. زهرا نیازی در جریان سی و چهارمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان در گفت‌وگو با بولتن سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به‌نقد شیوه برگزاری جشنواره فیلم کودک پرداخته و گفته است: خطـر بزرگـی کـه بـرای اصفهان و جشـنواره وجـود دارد ایـن اسـت کـه اصفهـان بـه یـک مـکان و پوسـته تبدیـل شـود. اصفهـان نبایـد تنهـا مکانـی بـرای برگـزاری جشـنواره باشـد و بایـد از امکانـات و ظرفیت‌های شـهر اسـتفاده شـود. نبایـد همه‌چیز بـه تهـران وصـل و ختـم شـود. مـا افـراد بااسـتعداد، حرفه‌ای و کارآمـد در ایـن شـهر کـم نداریـم کـه بایـد در ایـن نـوع رویدادهـا بیشـتر بـه کار گرفتـه شـوند. سـینما گران زیـادی از ایـن شـهر رفته‌اند و متأسـفانه خیلی‌های دیگـر در حـال مهاجـرت از شـهرند. نسـل مـا هر وقت خسـته می‌شد و از شـرایط سـخت کار می‌نالیدیم زاون می‌گفت: اصفهـان بمـان، مـن برایـت کار می‌گیرم. حیـات خـود را بـه حیـات شاگردانش در پیونـد می‌دید. نمی‌توان دسـت روی دسـت گذاشـت و کاری نکـرد. بایـد از فرصت‌هایی مثـل جشنواره کـودک و نوجـوان اسـتفاده کـرد. بایـد مطالبه گری کنیـم، چـه از برگزارکننـدگان در تهـران، چـه تیـم اجرایـی و مدیریتـی درهمینجـا اصفهـان.زهرا نیازی به انتقاد از بیانیه جایزه بیست و چهارم و قالـب سـاخت ویدئـوی آن پرداخته و افزوده است: «در اینکه هیـچ ردی از اصفهـان و شـهرمان در آن [بیانیه جایزه و قالب ساخت ویدیو] لحـاظ نشـده ناراضی‌ام. تلاش خـودم را کـردم، ولـی متأسـفانه موافقـت نشـد.»
این کارگردان درباره احتمال انتقال جشنواره از اصفهان به شهرهای دیگر و هم‌چنین نقش کم‌رنگ اصفهان در اجرای جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز گفته: «اصفهان بایـد بیـش از این‌ها در ایـن رویـداد نقـش داشـته باشـد، وگرنـه یـا جشـنواره آرام‌آرام رخـت می‌بندد و یـا در سال‌های آینـده همـه داوران، عوامـل اجرایـی و همه‌چیز از تهـران وارد می‌شود. ایـن قصـه به‌نوعی پاشـنه آشـیل ماسـت.»
نیازی به لزوم برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان اشاره کرده و افزوده:« ۸۰ درصـد وجـود مـن و مـا اصفهانی‌ها از آب زاینده‌رود اسـت و حیاتمـان بـه آن پیونـد خـورده اسـت. ا گـر ایـن جشـنواره در اصفهـان ادامـه پیـدا کنـد و درسـت ریشـه بدوانـد، بـه مـدد نقاشـان خیـال بـر پرده سـینما از سراسـر ایـران و جهـان، مسـئولان مجبـور می‌شوند زاینده‌رود را بـه اصفهـان برگرداننـد. ا گـر ایـن دو یعنـی زنـده رود و سـینما باهم در ایـن شـهر جـاری دنیـای بهتـری بـرای ایـران سـاخته می‌شود.»

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار