بهروز باقری نویسنده و کارگردان: فیلم 7600 ادای دین به مردم شرق اصفهان است

فیلم‌برداری فیلم سینمایی «7600» به کارگردانی و نویسندگی بهروز باقری و تهیه‌کنندگی علی اوسیوند در شرق اصفهان (جرقویه) به پایان رسید.

بهروز باقری نویسنده و کارگردان: فیلم 7600 ادای دین به مردم شرق اصفهان است

فیلم‌برداری فیلم سینمایی «7600» به کارگردانی و نویسندگی بهروز باقری و تهیه‌کنندگی علی اوسیوند در شرق اصفهان (جرقویه) به پایان رسید. بهروز باقری کارگردان و نویسنده این فیلم که سابقه‌ای درخشان و پربار در عرصه فیلمسازی دارد و عنوان بهترین فیلم سینمایی جشنواره فتح با فیلم «بوی گل»، بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان با فیلم «تولد یک عروسک» در سال ۹۱، دریافت تندیس جشنواره رشد و تندیس جشنواره حسنات با مستند «سلام خدای مهربون»، حضور در جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان در سال ۹۴ با سه فیلم کوتاه «مدال»، «جعل» و «پروانه‌های گچی» و همچنین ساخت فیلم «سمفونی زندگی» به تهیه‌کنندگی جشنواره فیلم کودک و ساخت فیلم و سریال در صداوسیمای مرکز اصفهان مانند سریال «غریب آشنا» و فیلم‌های «پنجره»، «گفت‌وگو» و تولید حدود ۳۲ فیلم کوتاه برای شبکه طه لبنان را نیز در کارنامه کاری‌اش دارد در گفت‌وگو با اصفهان امروز درباره تازه‌ترین فیلمش می‌گوید: «فیلمنامه از یک سال و نیم پیش بانام اولیه «اینجا آنتن نمی‌دهد» شکل گرفت. ایده این فیلمنامه با دیدن عکسی از یکی از مناطق کردستان به ذهنم رسید که در آن چند بچه بیرون از روستا با شاخه و گونی برای خودشان سایه بانی درست کرده بودند و به برنامه شاد وصل شده بودند با مشاهده عکس ایده‌ای به ذهنم رسید که فیلمی درباره مصائب و مشکلات دانش آموزان مناطق روستایی و محروم کشورمان برای متصل شدن به برنامه شاد و تحصیل آنلاین در دوران کرونا بسازم و پس جستجوهای فراوان متوجه شدم که دانش آموزان در بسیاری از مناطق اصلا نمی‌توانند به این برنامه متصل شوند و حتی از تحصیل جامانده‌اند. داستان فیلم 7600 از همین موضوع الهام گرفته‌شده است.»
باقری درباره داستان فیلم بلند سینمایی‌اش می‌گوید: «داستان فیلم درباره پسربچه‌ای به نام بمانی است که دوست دارد خلبان شود و خانم معلمی دارد که برای رسیدن به هدف به این پسربچه کمک می‌کند اما کرونا می‌شود و معلم نمی‌تواند برای تدریس حضوری به روستا بیاید و بچه‌های روستا مجبور می‌شوند با تنها موبایل روستا (موبایل مادر بمانی) به تحصیل خودشان ادامه دهند، قدرت (با بازی علی اوسیوند) راننده وانتی است که تنها راه ارتباطی روستا به شهر است بچه‌ها با وانت او به مزرعه پرورش شترمرغ می‌روند و طی حادثه‌ای تنها موبایل بچه‌های روستا شکسته می‌شود و تلاش بچه‌ها برای جمع‌آوری پول برای خرید موبایل جدید خط اصلی داستان را تشکیل می‌دهد. بچه‌ها برای به دست آوردن پول، کارهای مختلفی انجام می‌دهند از ساخت مترسک گرفته تا اجرای نمایش در اصفهان و ماجراهای جالب و دیدنی برای آنها اتفاق می‌افتد. این فیلمنامه در پنجمین جشنواره فیلمنامه نویسی کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان برگزیده‌شده و چهار ماه پیش در جشنواره کرمان نیز برگزیده شد. کار قبلی من «سرآلیش» که دو سال پیش ساختم درباره کودک همسری بود و توانست در جشنواره پرتو پرتغال جایزه هیئت‌داوران را دریافت کند و الان هم در مادرید اسپانیا در حال نمایش است.»
باقری درباره تهیه‌کنندگی و حضور علیرضا اوسیوند در دومین فیلم بلندش می‌گوید: من و آقای اوسیوند مراوده‌هایی داشتیم و با توجه به اینکه این کار جشنواره‌ای است و در سطح جهانی ایشان لطف کردند و تهیه‌کننده کار شدند.»
کارگردان و نویسنده فیلم «7600» درباره دلیل نام‌گذاری این فیلم توضیح می‌دهد: «کد 7600 کد اضطراری خلبانان است که ارتباط رادیویی‌شان قطع می‌شود و زمانی که هشدار 7600 ارسال می‌شود به معنای آن است که هواپیما ارتباط خود را با برج مراقبت ازدست‌داده. با توجه به اینکه پسربچه شخصیت اصلی داستان به فرودگاه نزدیک روستایشان می‌رود و سربازی آنجاست که نمی‌گذارد او شیطنت کند و هواپیمای اسباب بازیش در این فرودگاه سقوط می‌کند و از بین می‌رود و ارتباط او به‌نوعی با رؤیاهایش قطع می‌شود و با توجه به موضوع فیلم که به دسترسی اینترنت و موبایل بچه‌ها نیز بی‌ارتباط نیست. نام 7600 را درنهایت برای فیلم انتخاب کردیم.»


عکس ها از مهدی جانی پور


بهروز باقری دلیل انتخاب شرق اصفهان برای فیلم‌برداری 7600 را ریشه‌ها و تعلق‌خاطرش به دیار آبا و اجدادی‌اش عنوان می‌کند و می‌گوید: «من خودم بچه کویر و شرق اصفهان هستم و همین موضوع تأثیر زیادی در این انتخاب داشت اما دلیل دوم این بود که دیدم در آثار مختلف لهجه‌های خمینی‌شهری، اصفهانی، لنجانی و نجف‌آبادی کارشده و فیلم و سریال‌هایی ساخته‌شده است اما تاکنون لهجه مناطق شرقی اصفهان به گوش کسی نرسیده است. این فیلم ادای دینی به شرق اصفهان و مردم جرقویه است، مردمی سخت‌کوش و محروم که لهجه خاص و زیبایی دارند.»
کارگردان فیلم «سرالیش» به تأثیر خشکی زاینده‌رود در فیلم جدیدش نیز اشاره می‌کند: «المان‌ها و اشارات زیادی از تأثیر خشکی زاینده‌رود بر شرق اصفهان در فیلم «7600» وجود دارد به‌عنوان‌مثال بچه‌ها مترسک می‌سازند و وقتی می‌خواهند آنها را بفروشند آنجا درد و دل مردم شرق اصفهان و کشاورزان شرق را می‌شنویم و می‌بینیم و در سکانس‌های مربوط به فروش مترسک، کشاورزان شرق اصفهان نقش خودشان را ایفا کرده‌اند و از بازیگر استفاده نکرده‌ایم و تمامی جواب‌ها جواب‌های خودشان است بدون اینکه برایشان نوشته‌شده باشد. در این فیلم به موضوع آب و زاینده‌رود پرداخته‌شده است.»


جشنواره فیلم کودک نمی‌تواند در شهری به‌جز اصفهان نفس بکشد
بهروز باقری به حضور فیلم «7600» در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان اشاره می‌کند: «درصورتی‌که این جشنواره برگزاری شود قطعا فیلم ما یکی از شرکت‌کنندگان خواهد بود.»
او به برگزاری جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان و تغییر میزبانی اشاره می‌کند و می‌گوید: «ماندن جشنواره در اصفهان واجب است و فکر نمی‌کنم جشنواره بتواند در شهر دیگری نفس بکشد. حیات جشنواره کودک و نوجوان در اصفهان است.»
کارگردان «7600» درباره وضعیت فعلی سینمای کودک می‌گوید: «یادم هست در جشنواره‌ای خانم تهیه‌کننده‌ای از لهستان به اصفهان آمده بود و می‌گفت در ساخت اولین فیلممان در لهستان 80 درصد هزینه پروژه سینمایی را دولت بدون برگشت مالی حمایت می‌کند و به حمایت دولت از پروژه‌های سینمایی مخصوصا سینمای کودک اشاره می‌کرد. اقای علی اوسیوند در این پروژه تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار است و مشخص هم نیست که فیلم بازدهی مالی داشته باشد یا نه ممکن است جشنواره‌های مختلف جایزه‌بگیرید اما در گیشه وضعیت مبهمی دارد درحالی‌که باید کل سینمای کودک و فیلم‌های کودک توسط دولت حمایت شود. همان‌طور که کتاب‌های آموزشی کودکان، اسباب‌بازی‌ها و ... برای کودکان ساخته می‌شود و حمایت می‌شود، سینمای کودک نیز بخشی از نیاز کودکان و نوجوانان است و شخصیت آینده کودکان امروز را شکل می‌دهد. پدرم دبیر آموزش‌وپرورش بود و ادبیات درس می‌داد و همین موضوع سبب شد تا نگاه من به سینمای کودک نگاه بنیادی‌تر و سازنده‌تر باشد و به نظرم سینمای کودک می‌تواند به تربیت یک نسل کمک کند.»
گفتنی است فیلم‌برداری فیلم سینمایی 7600 به نویسندگی و کارگردانی بهروز باقری، تهیه‌کنندگی علی اوسیوند و با بازی علی اوسیوند. حبیب تاجمیری‌. فرید صلواتی. ساناز نور بخش. نیلوفر مسیبی و محمدرضا عرب جعفری به پایان رسیده و این فیلم در حال طی کردن مراحل تدوین است. برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: افسانه احدی نژاد، مدیر تصویربرداری: مسعود کاظم اصلانی، صدابردار: فرامرز مختاری مبارکه، موسیقی: کارنگ کرباسی، تدوین: مهدی دهقان و طراح گریم: افسانه احدی نژاد دیگر عوامل این فیلم بلند سینمایی هستند.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار