در پنج ماه نخست امسال صورت گرفت صادرات 546 میلیون دلاری از استان

مدیرکل گمرک استان اصفهان در جمع خبرنگاران در ارتباط با حجم کالاهای صادراتی در پنج‌ماهه نخست سال جاری گفت: طی این پنج ماه 546 میلیون دلار به میزان وزنی 821 هزار و 99 تن کالا از گمرکات استان اصفهان صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش هشت درصد و از لحاظ وزنی با پنج درصد رشد روبه‌رو بوده است.

در پنج ماه نخست امسال صورت گرفت صادرات 546 میلیون دلاری از استان

اصفهان امروز- محمد منزه

مدیرکل گمرک استان اصفهان در جمع خبرنگاران در ارتباط با حجم کالاهای صادراتی در پنج‌ماهه نخست سال جاری گفت: طی این پنج ماه 546 میلیون دلار به میزان وزنی 821 هزار و 99 تن کالا از گمرکات استان اصفهان صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش هشت درصد و از لحاظ وزنی با پنج درصد رشد روبه‌رو بوده است.
رسول کوهستانی با بیان اینکه تنوع اقلام صادراتی 530 قلم کالا بوده است، بیان کرد: آهن، چدن و فولاد با ارزش 223 میلیون دلار و سهم 41 درصدی، محصولات پتروشیمی با ارزش 94 میلیون دلار و سهم 17 درصدی، محصولات لبنی با رازش 47 میلیون دلار و سهم 9 درصد، فرش ماشینی و دستباف با ارزش 37 میلیون دلار، محصولات آهن، چدن و فولاد با ارزش 37 میلیون دلار و سهم 7 درصد و مصنوعات ساخته شده طلا با ارزش 8/1 میلیون دلار از جمله مهم‌ترین اقلام صادراتی ارسال شده به کشورها مقصد بوده است.
او با بیان اینکه اکثر صادرات از گمرکات اصفهان به پنج کشوراست، ادامه داد: عراق با 9/38 درصد، پاکستان با 19 درصد، ترکیه با هشت درصد، افغانستان و ارمنستان با پنج درصد بیش‌ترین سهم را از کالاهای صادر شده از گمرک را دارند. صادرات کالا از گمرکات اصفهان، کاشان، ذوب‌آهن، فولاد مبارکه و فرودگاه به سمت کشورهای هدف انجام می‌گیرد و سهم گمرک استان اصفهان از میزان صادرات 60 درصد بوده است.
مدیرکل گمرک استان اصفهان در خصوص میزان واردات کالا در پنج‌ماهه اول سال اظهار کرد: در این مدت بالغ‌بر 233 میلیون دلار و به میزان 42 هزار و 302 تن کالا واردات انجام گرفت که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش یک‌درصدی روبه‌رو بوده است. اقلام وارداتی 501 قلم کالا بوده که عمده محصولات شامل وسایل مکانیکی و ماشین‌آلات خطوط تولید به ارزش 85 میلیون دلار و سهم 37 درصدی بوده است. این رقم نشان می‌دهد که اکثر واردات در جهت رونق بخشیدن بخش تولید است. هم‌چنین اقلام دیگری شامل ماشین‌آلات برقی و مواد اولیه واحدهای تولیدی با ارزش 48 میلیون دلار، آهن، فولاد و چدن با ارزش 25 میلیون دلار، کامیون سه سال کارکرده با ارزش 9 میلیون دلار و مواد پلاستیکی با ارزش 9 میلیون دلار از عمده‌ترین محصولات وارداتی به استان اصفهان هستند.
او افزود: عمده کشورهای مبدأ واردات به ترتیب چین با 70 میلیون دلار و سهم 30 درصد، کره جنوبی با 44 میلیون دلار و سهم 19 درصد، ترکیه با 33 میلیون دلار و سهم چهار درصد، آلمان با 18 میلیون دلار و ایتالیا با 16 میلیون دلار هستند.
کوهستانی در خصوص میزان درآمد اداره گمرک اصفهان گفت: درآمد این اداره در طول پنج ماه ابتدای سال 832 میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 95 درصد رشد داشته است. هم‌چنین مبلغ ضمانت‌نامه‌های اخذ شده از واحدهای تولیدی و واردکنندگان 34 میلیارد تومان بوده است. در حال حاضر تعداد فعالین اقتصادی مجاز که می‌توانند تسهیلات ویژه‌ای اخذ کنند 44 شرکت است که نسبت به سال قبل 30 درصد افزایش داشته است. تا به امروز استرداد حقوق ورودی کالاهای وارداتی که در تولید کالاهای صادراتی مصرف می‌شوند مجدد به تولیدکننده بازگرداننده می‌شود و میزان استرداد طی پنج ماه گذشته 43 میلیارد نومان بوده است که نسبت به سال قبل 20 درصد رشد داشته است.
به گفته مدیرکل گمرک استان اصفهان، میزان انبارهای اختصاصی که به منظور نگه‌داری کالاهای وارداتی واحدهای تولیدی ایجاد شده 38 باب انبار است و این میزان نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد رشد داشته است.
او در خصوص درآمد گمرک از شهریور 1400 تا 1401 گفت: یک هزار و 400 میلیارد تومان میزان درآمد در این مدت بود که در مقایسه با مدت مشابه 74 درصد رشد داشته و در مبارزه با قاچاق کالا در پنج ماه ابتدای امسال 811 فقره به ارزش 1276 میلیارد ریال هفت درصد کاهش داشته است.
کوهستانی در خصوص میزان قاچاق کالا در پنج‌ماهه نخست سال جاری گفت: 811 فقره به ارزش یک هزار و 276 میلیارد ریال پرونده قضایی تشکیل شد که از لحاظ تعداد نسبت به سال قبل هفت درصد از و از لحاظ ارزش 9 درصد رشد داشته است.
او تصریح کرد: از جمله مهم‌ترین دستاوردهای اداره گمرکات استان اصفهان در یک‌ساله دولت سیزدهم، تصویب بسته حمایت از تولید، صادرات و فعالان اقتصادی با محوریت شعار سال‌ در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و اجرای کامل آن بوده ‌است.
مدیرکل گمرک استان اصفهان عنوان کرد: افتتاح ساختمان جدید گمرک اختصاصی ذوب‌آهن، تکمیل پروژه محوطه‌سازی گمرک، افتتاح ساختمان یگان حفاظت، استقرار شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در گمرک اصفهان در دولت سیزدهم در اداره کل گمرک اصفهان صورت گرفته‌ است. افتتاح سالن چندمنظوره، بهره‌برداری از پایانه کانتینری در هفته دولت، احداث گمرک تخصصی پارچه و منسوجات، گمرک تخصصی صنایع‌دستی و تصویب گمرک تخصصی نمایشگاهی را از دیگر دست‌آوردهای اداره کل گمرکات اصفهان در هفته دولت است.
او در پاسخ به سؤال خبرنگار «اصفهان امروز» مبنی بر لغو معافیت حق ورودی تجهیزات صنعتی و اثرگذاری آن بر افزایش نرخ تولید گفت: برحسب قانون این اتفاق در دو مرحله انجام گرفت. در حال حاضر جلساتی با کمیسیون اقتصادی مجلس و اتاق بازرگانی در حال انجام است و در نهایت قرار بر این شد تا حق ورودی ماشین‌آلات صنعتی و مورد نیاز واحدهای تولیدی به یک درصد کاهش یابد تا تولیدکنندگان قیمت محصولات خود را افزایش ندهند.
مدیرکل گمرک استان اصفهان در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار «اصفهان امروز» مبنی بر توسعه کارگو ترمینال فرودگاه اصفهان بیان کرد: گمرک تجاری فرودگاه اصفهان در حال حاضر تکمیل است؛ و تمام امکانات و زیرساخت‌های آن فراهم شده است و در بخش واردات مسئله‌ای که وجود دارد کد گمرک وارداتی است که از تهران در حال پیگیری هستیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار