گام‌های لرزان مورایس

سپاهان در لیگ 22 سیری نزولی را در پیش‌گرفته است. از برد مقتدرانه مقابل استقلال و سپس شکست نساجی که 6 امتیاز کامل به‌حساب طلایی پوشان اصفهانی واریز کرد تا تساوی برابر گل گهر و البته یک نتیجه املا نامید کننده مقابل فولاد.

گام‌های لرزان مورایس

اصفهان امروز - امیرحسین احتشامی

سپاهان در لیگ 22 سیری نزولی را در پیش‌گرفته است. از برد مقتدرانه مقابل استقلال و سپس شکست نساجی که 6 امتیاز کامل به‌حساب طلایی پوشان اصفهانی واریز کرد تا تساوی برابر گل گهر و البته یک نتیجه املا نامید کننده مقابل فولاد. شکست مقابل رقیب مستقیم آن‌هم در اصفهان با هیچ متر و معیاری قابل‌پذیرش نیست. این بیلان هفت امتیازی در چهار بازی نمی‌تواند پاسخگوی انتظارات هواداران باشد. به‌ویژه شکست مقابل فولاد رگه‌هایی از ناامیدی به همراه داشت. در این میان نباید از نقش ژوزه مورایس در رقم خورد این نتایج به‌ویژه بازی با گل گهر و فولاد به‌سادگی گذشت. در بازی با فولاد امیر قلعه‌نویی که تیمش را بازنده میدان می‌دید با تغییر تاکتیک و تعویض‌های کارساز تیمش را از این شکست خانگی نجات داد. این در حالی بود که مورایس نتوانست تاکتیکی مناسبی را به کار گیرد و بردی که در چنگ سپاهانی‌ها بود را از دست داد. در همین بازی هفته گذشته با فولاد هم مورایس بازنده شد و جواد نکونام توانست مچ سرمربی پرتغالی سپاهان را بخواباند. به میدان فرستادن پاتوسی تیزهوشی نکونام را نشان داد. بازیکنی که تک‌گل بازی را به ثمر رساند؛ اما ژوزه مورایس وقتی پیشنهاد حضور در راس کادر فنی سپاهان برای حضور در لیگ بیست و دوم را پذیرفت، شرایط در اردوی طلایی‎پوشان به‌هیچ‌وجه خوب نبود. قرارداد 9 بازیکن تمام‌شده بود و سروش رفیعی، دانیال اسماعیلی‌فر، گئورگی گولسیانی، سجاد شهباززاده و رضا میرزایی تصمیم به جدایی گرفته بودند و تنها جذب میلاد زکی‌پور و محمد دانشگر قطعی شده بود تا سپاهان در بسیاری از پست‌ها با جای خالی و البته نگرانی هوادارانش مواجه باشد. در ادامه هم عزت پورقاز، محمدرضا مهدی‌زاده، کریستوفر کنت و میلاد جهانی به دلایل مختلف از تیم کنار رفتند تا کار مورایس برای بستن تیمی در حد قهرمانی سخت‌تر هم بشود. بااین‌حال این مربی باتجربه خیلی زود دست‌به‌کار شد و با کمک محمدرضا ساکت که از مدیران خبره در زمینه نقل و انتقالات به شمار می‌رود، زمینه جذب الویس کامسوبا، مانوئل فرناندز، رناتو داسیلویرا و نیلسون جونیور به‌عنوان چهار سهمیه خارجی فراهم شد. همچنین رامین رضائیان و محمد علی‌نژاد برای تقویت پست دفاع راست و وینگر چپ به تیم اضافه شدند. نیما میرزازاد و علیرضا صادقی نیز که به‌صورت قرضی در تیم‌های صنعت نفت و آلومینیوم بازی می‎کردند، به سپاهان بازگشتند.
درنهایت جذب عیسی مرادی و پیام نیازمند دو خبری بود که برای اهالی فوتبال شنیدنشان قابل‌تصور نبود تا آخرین گام‌های سپاهان برای حضور قدرتمندانه در لیگ بیست و دوم هم برداشته شود. درباره شیوه مربیگری هم باید گفتاواز طرفداران فوتبال سازمان‌یافته و با حمایت بازیکنان خط دفاعی است و دوست دارد تاکتیک‌های تیمش را با سبک بازی حریف تطبیق دهد.
همچنین استراتژی‌ بازی تیم او داشتن مالکیت توپ وبرتری مقابل حریف با این روش است. رابطه ژوزه مورایس با مورینیو برادرانه و دوستانه بوده و سرمربی مشهور پرتغالی بارها دیدگاه مورایس در مورد فوتبال را ستوده و او را تشویق کرده تا به‌عنوان سرمربی حرفه‌ای کار کند. زمانی که مورینیو مربیگری تیم دوم بنفیکا را به عهده داشت با ژوزه مورایس ملاقات کرد؛ اما او دعوت مورینیو برای رفتن به اسپورتینگ را رد کرده و در آن مقطع احساس می‌کرد هنوز آماده این کار نیست، اما درنهایت ژوزه مورایس در سال 2009 و در اینتر به آقای خاص پیوست. ژوزه مورایس در حال حاضر نزدیک به بیست سال تجربه کار در خارج از کشور داشته اما او هنوز رویای یک پروژه در پرتغال را در سر می‌پروراند. این سرمربی اخیرا یک سکته را از سر گذرانده و خوش‌شانس بوده که دوباره به زندگی بازگشته است. مورینیو سرمربی تیم اصلی بنفیکا بود و ژوزه مورایس مربی تیم دوم. سپس ژوزه راهی اسپورتینگ شده و او از مورایس دعوت کرد تا با مورینیو به این باشگاه برود؛ اما مورایس اعلام کرد که آمادگی کمک به مورینیو را نداشته و این موضوع را به خود او نیز اطلاع داد. سازماندهی، طرز تفکر، آرامش، شجاعت، عمل‌گرایی برای کسب پیروزی، نحوه ارتباط او با بازیکنان به‌منظور آگاه ساختن آن‌ها از اهمیت تعهدشان و ... چیزهایی است که مورایس از مورینیو آموخت. درعین‌حال کار کردن با مورینیو لذت‌بخش است. فوتبال حرفه و علاقه مورایس بوده است و برای کسب درآمد وارد این حرفه نشده است. او در تاریکی قرار داشته و نمی‌دانسته که قرار است بازیکن شود یا مربی. او درگذشته روزگاری را با 300 یورو سپری کرده و البته در مقطعی بیش از 100 هزار یورو در ماه نیز درآمد داشت. به‌هرحال این مربی پرتغالی در همین دو هفته اخیر متوجه شد که کار در لیگ برتر ایران چندان‌ هم آسان نیست و چه‌بسا در هفته‌های آینده و در بازی با رقیبانی دیگر، کمترین فرصتی برای اشتباه نخواهد داشت؛ به‌ویژه آن‌که هواداران زردپوش تنها از تیمشان قهرمانی می‌خواهند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار