10 روش علمی برای رسیدن به شادی بیشتر در زندگی!

این روزها همه به دنبال یافتن راه هایی برای بهبود بهره وری شخصی، خواه برای یک روز، خواه برای کل عمرشان هستند! اما احتمالا نمی دانند که بهترین را برای افزایش بهره وری، این است که فقط شادتر باشند! افراد شاد، دستاوردهای بیشتری دارند.

10 روش علمی برای رسیدن به شادی بیشتر در زندگی!

علاوه بر خواندن متن های زیبا و پر انرژی ، در اینجا به 10 روش کاملا علمی برای شادتر زیستن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید .

1. 7 دقیقه ورزش کردن کافیست !

از آن دسته افرادی هستید که فکر می کنید برای ورزش کردن وقت ندارید؟ می توانید از یک برنامه ورزشی 7 دقیقه ای استفاده کنید! این برنامه 7 دقیقه ای، چیزی است که هر یک از ما با هر چقدر مشغله، می توانیم در برنامه خود جای دهیم .

ورزش چنان تاثیر عمیقی بر شادی و تندرستی ما دارد که راهبردی موثر برای غلبه بر افسردگی است .

در مطالعه ای که در کتاب شاون آکور به نام مزیت شادی ذکر شده است، سه گروه از بیماران افسردگی خود را با دارو، ورزش یا ترکیبی از این دو درمان کردند .

با این حال، لازم نیست حتما افسرده باشید تا از فواید ورزش بهره مند شوید. ورزش می تواند به آرامش شما، افزایش قدرت مغز و حتی بهبود تصویر بدنی شما کمک کند، حتی اگر وزن کم نکنید .

ما قبلا فواید ورزش و کارهایی که با مغزمان می کند را بررسی کرده ایم. فوایدی نظیر آزاد کردن پروتئین ها و اندورفین ها که باعث می شوند احساس شادی بیشتری داشته باشیم .

مطالعه ای در مجله روانشناسی سلامت نشان داد که افرادی که ورزش می کنند حتی اگر هیچ تغییر فیزیکی در خود نبینند، احساس بهتری نسبت به بدن خود دارند .

2. بیشتر بخوابید تا کمتر مستعد عواطف منفی شوید !

می دانیم که خواب به بدن ما کمک می کند تا از روز گذشته بهبود یابد و خود را ترمیم کند؛ همچنین به ما کمک می کند تمرکز و بهره وری بیشتری داشته باشیم. به نظر می رسد خواب برای شادی نیز مهم است .

محرک های منفی، توسط آمیگدال پردازش می شوند. خاطرات مثبت یا خنثی توسط هیپوکامپ پردازش می شوند. کمبود خواب بیشتر به آمیگدال سیب می زند تا به هیپوکامپ .

در نتیجه، افراد کم خواب نمی توانند خاطرات خوشایند را به یاد بیاورند، اما خاطرات تلخ را به خوبی به یاد می آورند و این بر میزان شادی آن ها تاثیر می گذارد .

3. بیشتر با دوستان و خانواده تان وقت بگذرانید !

برقراری ارتباط با دوستان و خانواده یکی از پنج حسرت اصلی افراد در حال مرگ است! تحقیقات نشان داده اند که وقت گذرانی با خانواده و دوستان، برای شادتر بودن ما مفید است .

وقت گذرانی در اجتماع، برای افزایش شادی افراد، حتی افراد درونگرا، بسیار ارزشمند است. دنیل گیلبرت، متخصص شادی از دانشگاه هاروارد به زیبایی این موضوع را توصیف می کند :

« زمانی که خانواده داریم، و همینطور زمانی که دوستانی داریم، خوشبخت و شاد هستیم و هر چیز دیگری را که به آن فکر کنید، تنها به عنوان ابزاری برای داشتن خانواده ای بزرگ تر و دوستانی بیشتر می خواهیم .»

4. بیشتر بیرون بروید !

بیرون رفتن در یک روز خوب، مزیت بزرگی دارد. یک مطالعه نشان داد که گذراندن 20 دقیقه بیرون از خانه در هوای خوب، نه تنها خلق و خوی مثبت را تقویت می کند، بلکه تفکر را گسترش می دهد و حافظه کاری را بهبود می بخشد .

این خبر بسیار خوبی برای آن دسته از ما است که نگران قرار دادن عادات جدید در برنامه های شلوغ خود هستیم. بیست دقیقه، زمان کافی برای وقت گذرانی بیرون از خانه است که می توان آن را در رفت و آمد یا حتی استراحت ناهار جای داد .

انجمن هواشناسی آمریکا در سال 2011 تحقیقی را منتشر کرد که نشان داد دمای هوا، بر میزان شادی ما تاثیرگذار است .

ثابت شده است که میزان شادی در دمای 57 درجه (13.9 درجه سانتیگراد) به حداکثر می رسد .

5. به دیگران کمک کنید !

یکی از متناقض‌ ترین توصیه‌ هایی که یافتم، این بوده که برای شادتر بودن، باید به دیگران کمک کرد. در واقع، 100 ساعت در سال (یا دو ساعت در هفته) زمان بهینه ای است که باید برای کمک به دیگران اختصاص دهیم تا زندگی خود را پربارتر سازیم .

6. لبخند زدن را تمرین کنید !

خنده، درد را کاهش داده، خلق و خو را بهبود می بخشد و تفکر را بهتر می سازد. بر اساس یک مطالعه، لبخند زدن می تواند احساس بهتری در ما ایجاد کند، اما زمانی که افکار مثبتی پشت آن باشد، موثرتر است .

لبخند زدن، همچنین راه خوبی برای کاهش بخشی از دردی است که در شرایط ناراحت کننده احساس می کنیم. روانشناسان این را فرضیه بازخورد چهره می نامند. آن ها می گویند که لبخند زدن، حتی به زور، برای بالا رفتن روحیه ما موثر است .

7. برای سفر برنامه ریزی کنید !

گفته می شود که برنامه ریزی برای سفر، حتی اگر واقعا به سفر نروید، برای شادی شما موثر است !

مطالعه‌ ای نشان داد که بیشترین افزایش میزان شادی در مرحله برنامه‌ ریزی برای سفر و تعطیلات رخ می‌دهد؛ زیرا افراد از حس انتظار لذت می‌برند .

در واقع تنها فکر کردن به سفر و تعطیلات، میزان شادی شما را به طور چشمگیری افزایش می دهد؛ حتی اگر واقعا به سفر نروید !

همینطور، یک مطالعه نشان داد افرادی که فقط به تماشای فیلم مورد علاقه خود فکر می کنند، سطح اندورفین خود را 27 درصد افزایش می دهند .

8. مدیتیشن کنید !

مدیتیشن، به برنامه ریزی مجدد مغز برای شادی و خوشبختی کمک می کند. مدیتیشن اغلب به عنوان یک عادت مهم برای بهبود تمرکز، وضوح، دامنه توجه و همچنین کمک به حفظ آرامش مطرح می شود .

به نظر می رسد برای بهبود شادی ما نیز مفید است. مدیتیشن به معنای واقعی کلمه، ذهن شما را پاک می کند و شما را آرام می سازد .

اغلب ثابت شده است که مدیتیشن، تنهاترین و موثرترین راه برای داشتن یک زندگی شادتر است. به گفته آکور، مدیتیشن در دراز مدت می تواند شما را شادتر کند .

9. مسیر رفت و آمدتان را کوتاه کنید !

رفت و آمد ما به محل کارمان می تواند تاثیر شگفت انگیزی بر شادی ما داشته باشد. این واقعیت که ما باید حداقل پنج روز در هفته و هر روز دو بار در رفت و آمد هستیم، در طول زمان می تواند شادی ما را کاهش دهد و اغلب متوجه آن نیستیم .

10. شکرگزاری را تمرین کنید !

این یک استراتژی به ظاهر ساده است، اما من شخصا متوجه شده ام که تفاوت زیادی در دیدگاه من ایجاد می کند .

راه های زیادی برای انجام این تمرین وجود دارد؛ از نوشتن چیزهایی که به خاطرشان سپاسگزارید، یا توجه به 3 اتفاق مثبت در طول روز و یا قدردانی کردن از دیگران .

یک حقیقت جالب !

با افزایش سن، به ویژه با گذر از میانسالی، به طور طبیعی شادتر شویم! هنوز بحث هایی در مورد چرایی این امر وجود دارد، اما دانشمندان چند ایده دارند :

افراد مسن تر، چهره افراد مثبت و خاطرات مثبت را بیشتر از افراد و چیزهای منفی به یاد می آورند .

همچنین گفته می شود که افراد با افزایش سن، به دنبال موقعیت هایی می گردند که خلق و خوی آن ها را بهبود بخشد؛ مانند هرس کردن درختان، ملاقات با دوستان و آشنایان و ... .

تحقیقات دیگری نشان داده اند که افراد مسن تر، یاد می گیرند که نا امیدی ناشی از نرسیدن به اهداف را کنار بگذارند و بیشتر بر روی آسایش و رفاه فعلی تمرکز کنند .

بنابراین، اگر تاکنون فکر می‌ کردید که پیری مایه بدبختی شماست، به احتمال زیاد اکنون دیدگاه مثبت‌ تری نسبت به آن دارید !

منبع: www.inc.com

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار