ناوگان حملونقل اصفهان پیر و فرسوده است
چند روزی است در پی افزایش تردد مسافران و اعزام زائران به مرز عراق سفرهای داخلی با اتوبوس با چالش جدی مواجه شده است.
چند روزی است در پی افزایش تردد مسافران و اعزام زائران به مرز عراق سفرهای داخلی با اتوبوس با چالش جدی مواجه شده است. بسیاری از مسافران برای سفرهای ضروریشان از اصفهان به دیگر شهرهای کشور یا بالعکس روزها معطل تهیه بلیت ماندهاند و موفق به سفر نشده و یا مجبور به استفاده از سایر وسایل نقلیه برای رسیدن به مقصد خود شدهاند.علاوه بر کمبود بلیت در پایانههای اصفهان، سامانههای فروش بلیت در این روزها هم بستهشده و تنها دلیلی که میآورند همین اعزام ناوگان به مرزهای ایران و عراق است.این مشکل تا جایی پیش رفته که حتی سفرهای درون استانی نیز به در بسته نبود بلیت یا عدم ظرفیت برخورد کرده است.بسیاری از زائران اربعین هم از نرخهای بالا و گاهی بیشتر از نرخ مصوب گلهدارند.امسال و بعد از گذشت دو سال این مراسم بدون محدودیت و به روال سابق برگزار میشود و با تصمیم ستاد اربعین 90 درصد ناوگان اتوبوس به زائران اربعین اختصاصیافته است. این یعنی تنها 10 درصد از این ناوگان میتواند سفرهای داخلی اعم از بین استانی و بینشهری را پوشش دهد.کمبود اتوبوس و افزایش مسافران و زائران به مرزها ازجمله دلایلی است که باعث بروز این مشکلات و ایجاد
صفهای طولانی مسافران برای تهیه بلیت شده است. اما مسئلهای که باید به آن پرداخت این است که چرا در این سالها که این حرکت در آستانه اربعین شکلگرفته و نیاز به بازسازی، بهسازی و افزایش ظرفیت ناوگان اتوبوسهای بینشهری احساس شده هیچ اقدام اساسی صورت نگرفته است و هرسال این موقع مردم با مشکل نبود اتوبوس یا گرانی هزینهها مواجه میشوند.
در سالهای گذشته و با شیوع کرونا بخشی از ناوگان مسافربری به سمت صنایع پتروشیمی، عسلویه و … رفتند و بخشی از رانندگان نیز در بخش حملونقل کالا مشغول فعالیت شدهاند و در حال حاضر تنها 1300 دستگاه اتوبوس در اصفهان وجود دارد که به گفته مسئولان هزار دستگاه آن برای زائران اربعین و مابقی به سفرهای درون استانی و بین استانی اختصاصیافته که این نشان از کمبود استان در زیرساختهای لازم برای تردد مسافران و گردشگران دارد.از سوی دیگر بسیاری از اتوبوسهای بینشهری در استان دچار فرسودگی شدهاند و درست در این زمان راهی جادهها میشوند که مسائل و مصائبی را به دنبال خویش میآورند و کام شیرینی یک زیارت را به دهان زائران تلخ میکنند.سال گذشته در کل کشور تنها ۲۵ دستگاه اتوبوس تولیدشده و در خلأ واردات اتوبوس، این ناوگان بخصوص در استانی همچون اصفهان بیشازپیش دچار چالش شده است.تمام این مسائل در حالی است که عمر ناوگان از هشت سال در گذشته به نزدیک 12 سال رسیده است که زنگ خطر را برای مسئولان بیش از گذشته به صدا درمیآورد که تا دیر نشده فکری به حال جوانسازی و افزایش ظرفیتهای این ناوگان بکنند.