کمین سپاهان برای شکار السد

​طلایی پوشان اصفهانی امشب در ورزشگاه جاسم بن حمد دوحه با السد قطر پیکار می‌کنند.​

امیرحسین احتشامی -اصفهان امروز: نبردی که دومین بازی هر دو تیم در لیگ قهرمانان فصل جاری به شمار می‌رود. هر دو تیم ازجمله باشگاه‌های قدیمی و ریشه‌دار فوتبال کشورهای ایران قطر به شمار می‌روند و تقریبا تاریخ تاسیس آن‌ها به هم نزدیک است. باشگاه سپاهان از سال 32 تا پیش از دهه پنجاه شمسی با نام شاهین در فوتبال ایران فعالیت می‌کرد و سپس به سپاهان تغییر نام داد. باشگاه السد قطر هم‌سال 1969 شکل گرفت و بیش از پنجاه سال قدمت دارد. بر این اساس باید نبرد امشب این دو تیم را بازی دو تیم ریشه‌دار فوتبال در منطقه غرب آسیا به‌حساب آورد. اما دوران فعالیت حرفه‌ای این دو باشگاه و حضور مستمر آن‌ها در آسیا به شکل‌گیری لیگ قهرمانان آسیا بازمی‌گردد. لیگی که از سال 2002 به شیوه‌ای جدید و با الگوبرداری از لیگ قهرمانان اروپا پایه‌ریزی شد. سپاهان و السد ازجمله تیم های بزرگ منطقه غرب آسیا به شمار می‌روند که حضور مستمر در این رقابت‌ها داشته‌اند. السدی ها یک‌بار توانسته‌اند جام قهرمانی این رقابت‌های را در سال 2011 بالای سر ببرند و سپاهانی‌ها هم‌سال 2007 عنوان نایب‌قهرمانی را به خودشان اختصاص دادند. البته تیم فوتبال السد قطر یک‌بار دیگر هم عنوان قهرمانی آسیا را به دست آورده که به سال 1989 و پیش از شکل‌گیری لیگ قهرمانان بازمی‌گردد. بر این اساس نبرد امشب دو تیم سپاهان و السد در دوحه بازی تاریخی برای دو تیمی کهن منطقه غرب آسیا به شمار خواهد می‌آید.

همه‌چیز برابر است

تیم فوتبال سپاهان امشب در حالی به مصاف السد قطر می‌رود که پیش‌ازاین آمار جالبی برابر نماینده‌های قطر داشته است. در تاریخ رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا سپاهان تاکنون ۱۰ بار برابر تیم‌های قطری به میدان رفته است که هیچ‌کدام از آن‌ها با نتیجه تساوی به پایان نرسیده و پنج پیروزی و پنج شکست حاصل کار سپاهان برابر نماینده‌های قطر بوده است. الغرافه، السد و لخویا سه تیم قطری به شمار می‌روند که سپاهان تاکنون برابر آن‌ها بازی کرده است. دراین‌بین السد چهار بار به مصاف سپاهان رفته که دو برد برای هرکدام از تیم‌ها رقم خورده است. سپاهان از آخرین رویارویی با تیم‌های قطری که اتفاقا همین تیم السد است خاطره خوشی ندارد. آن‌ها در فصل ۲۰۱۴ و در مرحله گروهی در فولادشهر با نتیجه چهار بر صفر السد را شکست دادند اما در پایان مرحله گروهی این السد بود که بالاتر از سپاهان به مرحله بعد صعود کرد. این بهترین پیروزی در تقابل‌های سپاهان و نماینده‌های قطر به شمار می‌رود. نکته دیگری که از دل رویارویی‌ها می‌توان بیرون کشید این است که در تقابل‌های سپاهان با تیم‌های قطری در مرحله گروهی همیشه تیم میزبان پیروز بوده و در مراحل حذفی تیم مهمان. همچنین ششم مهرماه سال 90 تلخ‌ترین خاطره برای سپاهانی‌ها از رویارویی با السد به ثبت رسید. زردپوشان اصفهانی که با عبور از مرحله گروهی و یک‌هشتم نهایی به جمع هشت تیم پایانی راه پیداکرده بودند در بازی رفت با یک گل السد را شکست دادند تا در بازی برگشت کار آسان‌تری پیش رو داشته باشند. اما یک اشتباه غیرقابل‌بخشش یعنی بازی دادن به رحمان احمدی دو اخطاره موجب شد تا با رای کنفدراسیون فوتبال آسیا تیم السد سه بر صفر برنده‌شده و کار برای سپاهان تقریبا تمام شود. در بازی برگشت هم هرچند شاگردان امیر قلعه‌نویی به برتری دو بر یک دست پیدا کردند اما درمجموع دو بازی مغلوب حریف شدند و بدترین تجربه حضورشان در لیگ قهرمانان را پشت سر گذاشتند. نکته جالب این‌که السد پس از عبور از سد سپاهان تا فینال رقابت‌ها پیش رفت و عنوان قهرمانی را به دست آورد.

دوئل ستاره‌های سپاهان با میلیون دلاری‌ها

بازی امشب تیم های سپاهان و السد در حالی برگزار خواهد شد که دو تیم با شرایط متفاوتی راهی این دوره از لیگ قهرمانان شده‌اند. از سویی تیم قطری با سرمایه‌گذاری هنگفت می‌خواهد خطرات خوش سال 2011 را دوباره تکرار کند. السدی ها برای رسیدن به این مهم سکان هدایت تیمشان را به ژاوی اسطوره باشگاه بارسلونا سپرده‌اند و البته با جذب چند ستاره مطرح فوتبال مانند بغداد بونجاح، گابی، جونگ وو یونگ، حسن ال هیدوس و نام تائه هی اهداف بزرگی در سردارند. آن‌ها همچنین اکرم عفیف مرد سال فوتبال قاره کهن را هم در ترکیب تیمشان می‌بینند. بازیکنی که می‌تواند حسابی موی دماغ مدافعان سپاهان شود. اما در آن‌طرف میدان هم شاگردان امیر قلعه‌نویی باروحیه‌ای دوچندانی که از برتری پر گل مقابل العین کسب کرده‌اند به مصاف حریف خواهند رفت. سپاهانی‌ها که در نخستین بازی پرگل‌ترین دیدار هفته نخست این مسابقات در منطقه غرب آسیا با هم به نام خودشان سند زدند در بازی امشب هم به دنبال کسب امتیاز و حتی پیروزی خواهند بود. آن‌ها از ابزار تهاجمی لازم برای رسیدن به این مهم برخوردارند ازجمله حضور بازیکن فرصت‌طلبی چون کی روش استنلی در خط حمله و همچنین ستاره‌هایی تکنیکی چون سروش رفیعی و امید نورافکن که می‌توانند قفل هر دروازه‌ای را باز کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار