فعالیت خلاقانه دانش‌آموزان حمایت می‌شود

آیین اختتامیه هشتمین دوره جشنواره کشوری نوجوان خوارزمی با حضور وزیر آموزش‌وپرورش برگزار و از رتبه‌های برتر تقدیر شد.

فعالیت خلاقانه دانش‌آموزان حمایت می‌شود

اصفهان امروز - فاطمه کاویانی

آیین اختتامیه هشتمین دوره جشنواره کشوری نوجوان خوارزمی با حضور وزیر آموزش‌وپرورش برگزار و از رتبه‌های برتر تقدیر شد.
هشتمین دوره جشنواره نوجوان خوارزمی از ۱۴ شهریور با حضور ۵۲۳ دانش‌آموز دختر و پسر برگزیده در مرحله کشوری در اردوگاه شهید بهشتی واقع در باغ ابریشم و باغ علمی و فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان آغاز شد. این جشنواره در ۹ رشته شامل زبان و ادبیات فارسی، زبان انگلیسی، فعالیت‌ها و مسابقات آزمایشگاهی، بازارچه‌های کسب‌وکار دانش‌آموزی، ریاضیات، دست سازه، پژوهش، برنامه‌نویسی و مناظره علمی و باهدف کشف و پرورش استعدادهای نهفته دانش‌آموزان در سنین نوجوانی برپا شد. در مراسم اختتامیه این جشنواره وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه باید هرچه زودتر سکوی استعدادیابی در کشور راه بیفتد، گفت: باید همه فرزندان این سرزمین و ظرفیت‌ها را بشناسیم و فعال کنیم تا استعدادها شکوفا شوند و در خدمت مردم و کشورشان قرار گیرند. یوسف نوری از تهیه طرحی به‌منظور حمایت از فعالیت‌های خلاقانه دانش‌آموزان خبر داد و گفت: این مهم باهدف پشتیبانی از فعالیت‌های دانش‌بنیان تا یک ماه آینده به تصویب دولت خواهد رسید. به گفته او تاکنون بیش از ۱۰ آیین‌نامه برای حمایت از کارهای دانش‌بنیان در دولت به تصویب رسیده است. نوری بستر زایش، رویش و پرداختن به فعالیت‌های علمی را دوره آموزش عمومی قبل از دانشگاه دانست و عنوان کرد: وظیفه دستگاه تعلیم‌وتربیت فراهم کردن بستر و فضای لازم برای شکوفایی استعداد و خلاقیت دانش‌آموزان است که به این منظور اکنون ۳۵۰ اردوگاه و ۶۸۰ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در کشور وجود دارد که باید در کنار تجهیز بیش‌ازپیش آنها، مربیانی برای پرورش این دانش‌آموزان آموزش داده شوند. او با بیان اینکه عرصه برای کار زیاد است، گفت: مانع هم زیاد است، اما مانع نباید شما را مأیوس کند. نوری خاطرنشان کرد: باید دانش‌آموزان را بر اساس زمینه استعدادی که دارند فعال کنیم؛ چون مسائل زیادی در درون کشور وجود دارد که نیاز به حضور و ورود آنها به این عرصه است. وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه ارتقای جشنواره نوجوان خوارزمی که به‌صورت ملی برگزار می‌شود را ضروری دانست و افزود: بدون شک تبدیل و ارتقا این رویداد ملی به رویدادی بین‌ منطقه‌ای و بین‌المللی در گام‌های بعد مردم خواهند دید که فرزندانشان با کمترین امکاناتی که خودشان پیگیری و هزینه کردند، چه‌کارهای بزرگی انجام دادند و باعث افتخار ایران شده‌اند. وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: اگر این اتفاق رقم بخورد و دانش‌آموزان به سمت تجاری‌سازی از طریق مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده یا خانه‌های خلاق و پارک‌های علمی و فناوری هدایت شوند به جایگاه‌هایی که زمینه آن را دارند می‌رسند و نیاز مملکت در این زمینه تأمین می‌شود. نوری افزود: از سویی نام‌گذاری دوره هشتم این جشنواره به نام سعید کاظمی آشتیانی از مفاخر استان اصفهان صورت‌گرفته است که در ابتدا از مسیر معلمی باهمت بالا در عرصه سلول‌های بنیادی به جایی رسید که ایران را در ردیف سه کشور بزرگ دنیا در این عرصه قرارداد. او خطاب به دانش‌آموزان گفت: ماندن مفاخر بزرگی همچون دکتر حسابی و کاظمی آشتیانی در داخل کشور و مهاجرت نکردن به خارج موجب شد که اکنون دنیا آنها را بشناسد.
مهم‌ترین عامل گام دوم انقلاب تربیت نیروهای انسانی خلاق و توانمند است
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش نیز در این مراسم گفت: مهم‌ترین عامل گام دوم انقلاب، تربیت نیروهای انسانی خلاق و توانمند است؛ نیروهایی که می‌توانند در عرصه علمی و در کنار ساحت‌های مختلف با محوریت ساحت اعتقادی و عبادی، زمینه رشد و پیشرفت کشور را فراهم کنند. مهدی کاظمی تصریح کرد: ارتقای مهارت و کارآفرینی در بین دانش‌آموزان باتوجه ‌به نام‌گذاری امسال به تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین در اولویت برنامه‌های این وزارتخانه قرار دارد. او با بیان اینکه یکی از مأموریت‌های آموزش‌وپرورش تربیت نیروی انسانی مولد است اظهار کرد: برای تحقق این هدف تأمین و تجهیز نیازهای علمی و پژوهشی دانش‌آموزان پژوهشگر در دستور کار این معاونت قرار دارد این در حالی است که اگر به‌دنبال‌داشتن ایرانی مقتدر و قوی هستیم باید به عرصه علم و پژوهش بهای بیشتری داده و از فرصت‌های موجود بیشترین بهره برده شود. کاظمی خاطرنشان کرد: موفقیت ابتدای راه است و باید با تلاش در پی ارتقای خود باشید، ما هم با تشکیل جوامع یادگیری، شما را تنها نخواهیم گذاشت و حمایت از خلاقیت و نوآوری و طرح‌های جدید دانش‌آموزان از اولویت‌های دولت است. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: بنا به تأکیدات و منویات رهبر معظم انقلاب، باید از ظرفیت دانش‌آموزان برای عبور از مرزهای جهانی و ایجاد تمدن نوین اسلامی بیش‌ازپیش بهره گرفته شود.
نباید رشد دانش‌آموزان تک‌بعدی باشد
استاندار اصفهان نیز در این آیین با انتقاد از اینکه نباید دانش‌آموزان رشد تک‌بعدی تنها در حوزه تخصصی و مهارتی داشته باشند گفت: رشد یک‌بعدی باعث می‌شود جامعیت در برنامه‌ریزی برای توازن در شخصیت و تبدیل دانش‌آموز به الگویی برای همسالان فراموش ‌شود. به گفته سید رضا مرتضوی تقویت روحیه پژوهشی، نگاه کاربردی به علم، استعدادیابی و بارور ساختن و الگوسازی دانش‌آموزان برای حرکات علمی، رویکرد فعلی جشنواره‌هاست. او بیان داشت: نتیجه نگاه فرایندی در این جشنواره و ارتباط برقرار کردن دانش‌آموزان با مؤلفه‌های فرهنگی و تمدنی، همان ۶ هزار دانش‌آموز از استان اصفهان است که برای دفاع از انقلاب اسلامی در برابر دشمن ایستادند. مرتضوی خاطرنشان کرد: بااستعداد یابی و ظرفیت‌سازی قبل، حین و پس از جشنواره باید برنامه‌ریزی جامعی صورت گیرد و مؤلفه‌های درستی را تعریف کرد تا بتوان به اهداف از پیش تعیین شده رسید.
رسیدن به امنیت در سایه علم محقق می‌شود
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان نیز دانش‌آموزان و دانشجویان را آینده‌ساز تمدن نوین اسلامی خطاب کرد و اظهار داشت: ۶ هزار دانش‌آموز استان برای برقراری امنیت و آسایش و استقلال کشور مقابل دشمن ایستادند و رسیدن به امنیت در سایه علم را رقم زدند. محمدرضا ابراهیمی با تأکید بر اینکه شهدا بهترین الگوهایی هستند که می‌توانیم در زندگی خود داشته باشیم، گفت: در فرمایشات رهبر انقلاب بارها تمدن نوین اسلامی مطرح شده و تمدن نوین اسلامی از مدارس شروع می‌شود. به گفته ابراهیمی قدرت هر جامعه در سایه علم و دانش است. او تأکید کرد: قدرت‌های بزرگ نمی‌توانند علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی کاری کنند، چرا که در کنار توان نظامی، ناتوانی دشمنان به خاطر قدرت علم و عمل و اندیشه ایران اسلامی است و اگر در این راستا حرکت کنیم می‌توانیم زمینه‌ساز تمدن اسلامی شویم که زمینه‌ساز حکومت مهدوی است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار