نبرد تمام اصفهانی بدون تماشاگر

​تیم‌های فوتبال سپاهان و ذوب‌آهن قرار است فردا در چهارچوب هفته بیست و یکم لیگ برتر با هم پیکار کنند.​​​​​

امیرحسین احتشامی -اصفهان امروز: دیداری سنتی بین دو رقیب همشهری که همواره نبردهایی جذاب و تماشایی از آب در آمده است. این دو رقیب همشهری که از اسفندماه سال پنجاه به‌عنوان دو مدعی همشهری قد برافراشتند و پرچم‌دار فوتبال باشگاهی اصفهان شدند در دوره جدید لیگ برتر هم به‌حکم قرعه هر فصل دو بازی رفت‌وبرگشت را برگزار می‌کنند و امروز قرار است دیدار برگشت این دو تیم در ورزشگاه نقش‌جهان برگزار شود. نبردی که در تمام این سال‌ها و حتی دهه‌ها، جدالی حساس و تماشاگرپسند از آب درآمده است. دوئلی که فصل پیش با توجه به حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت سپاهان نیمه استقلالی بود اما در نیم‌فصل دوم و با جایگزینی علیرضا منصوریان به‌جای امید نمازی به نبردی تمام استقلالی تبدیل شد. حالا دوباره این دو تیم در هفته بیست و یکم به هم رسیده‌اند. این بازی تمام ویژگی‌هایی تبدیل‌شدن به مهم‌ترین بازی هفته بیست و یکم را در خود دارد.

برتری عددی سپاهان در تعداد پیروزی‌ها

تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن تاکنون در 62 دیدار رسمی با هم روبرو شده‌اند و زردپوشان اصفهانی با برتری در 25 بازی از رقیب همشهری که 18 بار موفق به کسب پیروزی شده است، دست بالا را در کسب موفقیت دارند. 19 بازی این دو تیم هم به‌تساوی به پایان رسیده است. نخستین رویارویی این دو تیم هم به‌پیش از انقلاب و لیگ تخت جمشید بازمی‌گردد. در دومین دوره برگزاری این رقابت‌ها که سال 53 برگزار شد دو تیم در چهارچوب هفته نهم این مسابقات به مصاف هم رفتند که آن بازی حاصلی جز تساوی بدون گل به دنبال نداشت. از آن زمان به بعد دو تیم هشت بار دیگر در چهارچوب همان لیگ تخت جمشید با هم پیکار کردند. پس از انقلاب هم به دلیل تعطیل شدن لیگ فوتبال باشگاهی تا سال 70 خبری از بازی‌های باشگاهی نبود اما با راه‌اندازی لیگ آزادگان این دو تیم 12 بار در چهارچوب همین رقابت‌ها با هم‌بازی کردند. از سال 80 هم‌تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن به‌عنوان دو تیم همیشه حاضر در لیگ برتر خلیج‌فارس هر فصل با هم روبرو شده‌اند جدا از این‌که در جام حذفی هم پنج بازی به مصاف هم رفته‌اند.

سپاهان تیم برتر بازی رفت

دیدار رفت این دو تیم عصر جمعه یازدهم مهرماه در حضور نزدیک به 13 هزار تماشاگر مشتاق اصفهانی که تقریبا تمام آن‌ها را هواداران سپاهان تشکیل می‌دادند، برگزار شد. در بازی رفت سپاهانی‌ها با استفاده از استنلی کی روش، محمد محبی، سجاد شهباززاده و ولادیمیر کومان به‌عنوان مربع تهاجمی برای پیروزی در این دیدار نقشه کشیده بودند و ذوبی هم با ارسلان مطهری، محمدرضا عباسی، دانیال اسماعیلی فر و احسان پهلوان به چیزی جز برتری مقابل رقیب همشهری فکر نمی‌کردند. ذوبی‌ها در 10 دقیقه نخست آن بازی با فشار بی‌امان سپاهانی‌ها را غافلگیر کردند اما پیام نیازمند و خط دفاعی زردپوشان اصفهانی مقاومت جانانه‌ای از خودشان نشان دادند تا گلی دریافت نکنند. تمام کردن کار میزبان در همان دهه دقیقه نخست بازی استراتژی منصوریان برای شهرآورد شصت و سوم اصفهان بود. تاکتیکی که به سرانجام نرسید تا شاگردان امیر قلعه‌نویی خودشان را پیداکرده و ابتکار عمل را درست بگیرند. اتفاق مهم نیمه نخست هم به مصدومیت عجیب حمید بوحمدان در همان دقیقه پنج بازمی‌گشت که باعث به هم ریختن اندیشه‌های تاکتیکی علیرضا منصوریان شد. با این اتفاق و جایگزینی پهلوان به‌جای بوحمدان، مهدی مهدی پور مجبور شد نقش هافبک دفاعی را برای ذوبی‌ها بازی کند و پهلوان جای او را گرفت. این جابجایی اجباری موهبتی بود که امیر قلعه‌نویی در نیمه دوم از آن بیشترین بهره را برد چراکه با آوردن امید نورافکن از دفاع چپ به میانه زمین عملا ابتکار عمل را در دست گرفت و حملات پردامنه‌ای را در همان 15 دقیقه نخست نیمه دوم بروی دروازه میزبان تدارک دید. این حمله‌های سنگین سرانجام ذوبی‌ها را وادار به تسلیم کرد تا جایی که آن‌ها زمانی از خواب غفلت بیدار شدند که دو گل دریافت کرده بودند. دوگلی که با دو ضربه سر از بازیکنان خارجی سپاهان یعنی ولسیانی و کی روش به دست آمد. ذوبی‌ها پس‌ازاین که همه‌چیز را ازدست‌رفته دیدند سراپا حمله شدند بلکه بتوانند حداقل امتیاز را به دست آوردند. اتفاقی که هرگز تا پایان بازی رخ نداد.

بردهای پر گل سپاهان در لیگ برتر

در تاریخ شهرآورد اصفهان دو نتیجه عجیب و دور از ذهن هم دیده می‌شود که شامل بردهای چهار بر صفر دو تیم مقابل رقیب می‌شود. یک بازی نیز با برتری چهار بر سه سپاهان به پایان رسیده و تماشاگران هفت گل را در این دیدار نظاره‌گر شده‌اند. سپاهانی‌ها در همین نوزده دوره سپری‌شده از برگزاری لیگ برتر تاکنون دو بار موفق به برتری چهار بر صفر مقابل رقیب سنتی شده‌اند درحالی‌که ذوبی‌ها در لیگ آزادگان یک‌بار سپاهان را با همین نتیجه شکست داده‌اند.

رکورد شکست‌ناپذیری سپاهان

۱۶ مرداد ۱۳۹۴ سپاهان با پیروزی یک‌بر صفر در شهرآورد نصف جهان به رکورد پنج سال بدون شکست برابر رقیب همشهری رسید. البته این طلسم چهار ماه بعد توسط ذوبی‌ها شکسته شد جایی که سبزها در نیمه‌نهایی جام حذفی موفق به شکست رقیب همشهری شدند و با برتری در ضربات پنالتی به بازی فینال راه پیدا کردند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار