فعالیت 100 فروشگاه در اصفهان متوقف شد: بازگشت لوازم‌التحریر به دغدغه‌های اول مهر

لوازم‌التحریر از آن دسته کالاهایی است که تا مدت‌ها پس از پایان دوران تحصیل نیز جاذبه خود را میان افراد از دست نمی‌دهد و همواره علاقه به این کالا از کودکان و محصلان گرفته تا دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در دنیایی از قلم و کاغذهای جورواجور موج می‌زند.

فعالیت 100 فروشگاه در اصفهان متوقف شد: بازگشت لوازم‌التحریر به دغدغه‌های اول مهر


اصفهان امروز - مینا عباسپور

لوازم‌التحریر از آن دسته کالاهایی است که تا مدت‌ها پس از پایان دوران تحصیل نیز جاذبه خود را میان افراد از دست نمی‌دهد و همواره علاقه به این کالا از کودکان و محصلان گرفته تا دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در دنیایی از قلم و کاغذهای جورواجور موج می‌زند. افزایش قیمت‌ها بر این کالا نیز تأثیر زیادی داشت و باعث شد که به‌گونه‌ای به کالای لوکس تبدیل شده و از سبد خرید بسیاری افراد که جزو ملزوماتشان نیست خارج شود؛ ولی این امر برای خانواده دانش‌آموزان صدق نمی‌کند و این خود باعث شده معضلاتی میان چگونگی عرضه و تقاضا ایجاد شود. به‌این‌ترتیب که پس از تعطیلی مدارس در دو سال تحصیلی کرونایی، امسال با آغاز سال تحصیلی جدید به صورت حضوری، در کنار ثبت‌نام فرزندان در مدارس، هزینه‌های جانبی از جمله سرویس مدارس، فرم مدرسه و خرید لوازم‌التحریر بار دیگر بر دوش خانواده‌ها گذاشته شده است که با در نظر گرفتن تمام این جوانب در شرایطی که راه فراری از قیمت‌های مصوب ثبت‌نام مدرسه، سرویس‌های مدارس و خرید کتاب درسی وجود ندارد، زور خانواده‌ها تنها به تهیه لوازم‌التحریر با حداقل قیمت ممکن می‌رسد و ترجیح هر پدر و مادری که دارای فرزند یا فرزندان محصل است، تهیه لوازم‌التحریر از محل‌هایی با قیمت مناسب و یا حتی عمده‌فروشی‌هاست.

فرصت ازدست‌رفته نمایشگاه لوازم‌التحریر اصفهان با ریسک کرونا

در سال‌های گذشته فروشندگان لوازم‌التحریر می‌توانستند امید بالایی به فروش در جشنواره‌های فصلی و نمایشگاهی داشته باشند که به گفته رئیس واحد رسانه شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان امسال انجمن یا اتحادیه لوازم‌التحریرفروشان چنین درخواستی نداشتند و این در حالی است که نمایشگاه تنها برگزار کننده بوده و متولی اصلی تقاضاکنندگان هستند. رضا صادقیان اظهار داشت: به دلیل اینکه اتحادیه‌های رسمی خودشان متولی یک کسب‌وکار هستند باید برای برگزاری نمایشگاه پیش‌قدم شوند اما نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است زمان و جدول برنامه نمایشگاه است که معمولا از سال قبل تنظیم می‌شود که نه تنها این قشر بلکه بسیاری از نمایشگاه‌های عمومی که هنوز پیش‌بینی از رکود کرونا نداشتند نسبت به برگزاری نمایشگاه درخواستی ارائه ندادند بنابراین شاید اتحادیه لوازم‌التحریرفروشان نیز به دلیل اینکه نسبت به حضوری شدن مدارس قطعیتی وجود نداشت، فرصت برگزاری این جشنواره فصلی را دست دادند.

رکود فروش فروشندگان لوازم‌التحریر در ناکامی از رقابت با فروشگاه بزرگ

اما این تمام ماجرای ناکامی فروشگاه‌های لوازم‌التحریر در سال جاری نبود و اکنون رقابتی که میان تولیدکنندگان لوازم‌التحریر به وجود آمده است که در این میان فریاد صنف فروشندگان لوازم‌التحریر اصفهان را بلند کرده و از وضعیت موجود گله‌های فراوانی دارند. به گفته رئیس این صنف از میان 600 مغازه لوازم‌التحریر فروشی اصفهان، 100 مغازه در رکود فروش دوران کرونایی مجوز خود را باطل کرده و به ناچار از این چرخه خارج شدند. سید محمدرضا اعتصامی در رابطه با وضعیت نابسامان فروشندگان لوازم‌التحریر در سال جاری به اصفهان‌امروز گفت: پس از 2 و نیم سال تعطیلی مدارس، رکود فروش ضربه بزرگی به این قشر زد و اکنون با فعالیت تنها 500 فروشگاه لوازم‌التحریر در اصفهان، حدود 20 درصد این قشر مجبور به ترک کار و لغو مجوز خود شدند؛ اما تمام امید فروشندگان در سال تحصیلی جدید به رونق دوباره این بازار بود که امسال با معضل رقابت نابرابر با فروشگاه‌های بزرگ مواجه شدند. او تصریح کرد: این فروشگاه‌ها با قدرت تبلیغاتی زیادی که در اختیار دارند خریداران را با وعده تخفیف‌های چنددرصدی جذب می‌کنند درحالی‌که اصل ماجرا این است که تنها یکی دو قلم از این اجناس دارای تخفیف بوده و مابقی بعضا حتی گران‌تر هم عرضه می‌شود. اعتصامی بیان داشت: از دیگر مسائل عرضه لوازم‌التحریر در این فروشگاه‌ها می‌توان به کیفیت پایین و این نکته که جنس فروخته شده قابل تعویض نخواهد بود اشاره داشت اما این اتفاق در فروشگاه‌های زیر نظر اتحادیه رخ نمی‌دهد. او تأکید کرد: متأسفانه امکان ورود و نظارت اتحادیه بر عملکرد فروشگاه‌های بزرگ وجود ندارد و برای ثابت کردن مسئله‌ای مانند گران‌فروشی باید از طریق مسیرهای قانونی و اتاق اصناف وارد ماجرا شویم که این امر سلسله‌مراتب اداری زمان بری داشته و فرصت طلایی 15 روزه فروش را در این بازار از ما می‌گیرد. اعتصامی به مشکلات دیگری نیز اشاره داشت و گفت: به تازگی با ارسال نامه‌ای به آموزش‌وپرورش درخواست کرده‌ایم که بر فروش لوازم‌التحریر در مدارس و مهدهای کودک نظارت و از آن جلوگیری شود چون بعضا شاهد هستیم مدارس در کنار ارائه کتاب و مهدهای کودک در کنار مبلغ مثلا 5 میلیون تومانی ثبت‌نام، اقدام به فروش پک‌های لوازم و التحریر نیز دارند که این نیز ضربه دیگری بر بدنه فروشگاه‌های ماست که تمام محل ارتزاقشان از این طریق بوده و بزرگترین زمان بهره‌برداری و سود فروششان در همین آغاز سال تحصیلی است. رئیس اتحادیه لوازم‌التحریرفروشان اصفهان در زمینه خروج اختیار توزیع کتاب‌های درسی از فروشگاه‌های لوازم‌التحریر توسط آموزش‌وپرورش نیز اعتراض داشت و بیان کرد: این امر نه تنها باعث ضرر بزرگی بر فروش لوازم‌التحریری‌های محلی بود بلکه کار اضافه‌ای را نیز به آموزش‌وپرورش و مدارس اضافه کرد درحالی‌که روند قبلی می‌توانست تأثیر قابل‌توجهی در درآمد نه چندان زیاد فروشندگان لوازم‌التحریر داشته باشد که همان‌طور که اشاره شد تمام ارتزاقشان از محل تأمین کتاب و لوازم‌التحریر بود.

مزیت‌های توزیع کتاب درسی از طریق آموزش‌وپرورش و مدارس

در مقابل این نظرات، رئیس اداره رفاه و پشتیبانی آموزش‌وپرورش استان آموزش‌وپرورش استان اصفهان در واکنش به توزیع کتاب‌های درسی توسط این سازمان بیان داشت: ضمن اشاره به اینکه در سال جاری تاکنون 95 درصد توزیع کتاب‌های درسی انجام شده است باید اشاره داشت که توزیع کتاب توسط آموزش‌وپرورش با ثبت‌نام از طریق سامانه مربوطه و توزیع منظم در میان مدارس مزیت بزرگ این اقدام بود چرا که نظارت کامل آموزش‌وپرورش بر این مسئله باعث می‌شود هم آمار دقیقی در این مورد در اختیارمان قرار داشته باشد هم از کمبودهایی که در پایه‌های درسی مختلف وجود خواهد داشت مطلع شده و به سرعت آن را جبران کنیم. مهدی منتجب با بیان اینکه نسبت به عدم فروش لوازم‌التحریر در مدارس نظارت وجود دارد گفت: اگر خودتان را جای اولیای دانش آموزان بگذارید متوجه خواهید شد که بین خرید کتاب‌های درسی از مدارس مختلف یا تحویل همزمان آن در روز اول مهر کدام مورد را ترجیح داده و انتخاب خواهند کرد.

تغییر سلیقه و نیاز مردم دو عامل موفقیت فروشگاه عمومی

در ادامه بررسی‌های انجام شده، با مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان نیز نسبت به نظرات مطرح شده و به‌طورکلی وضعیت فروش لوازم‌التحریر سال جاری اصفهان توسط فروشگاه‌های کوثر را جویا شدیم. امیرحسین ماه‌آور‌پور در این راستا نخست به استقبال بالای مردم نسبت به خرید لوازم‌التحریر از این فروشگاه‌ها اشاره داشت و بیان کرد: پیش از این برای توزیع و عرضه لوازم‌التحریر در فروشگاه‌های کوثر با دو برند ایرانی وارد مذاکره شدیم و در راستای اهدافی که به ما ابلاغ می‌شود از جمله تنظیم بازار، قدم برداشتیم که واسطه‌گری بین تولیدکننده و مصرف‌کننده با حداقل هزینه انجام شود. او اظهار داشت: در مورد این مسئله که توزیع این کالا در بازارهای روز کوثر همچون اقلام دیگری مانند میوه و شوینده‌ها و غیره، نظارت کاملی وجود دارد، آماده‌ایم در مورد هرگونه تخلف یا گران‌فروشی مورد بازرسی قرار گیریم. ماه آور پور بیان داشت: در شرایطی که هدف ما رضایت هرچه بیشتر خریداران است باید این نکته را هم در نظر بگیریم که ذائقه مردم ما نسبت به خرید تغییر کرده است و اقبال عمومی نسبت به فروشگاه‌های عمومی بالا رفته و در این میان علاقه مردم به خرید که آن را نوعی تفریح می‌دانند با مراجعه به فروشگاه‌های بزرگ که امکان تهیه تمام اقلام مورد نیازشان را با قیمت مناسب فراهم کند، تأمین می‌کند. او همچنین اشاره داشت: اگرچه امروز سلیقه مردم در تهیه مایحتاجشان به جای فروشگاه‌های محلی به فروشگاه‌های بزرگ تغییر پیدا کرده و شغل فروشگاه‌های محلی به خطر افتاده است، باید بیان داشت در مسیر پیشرفت فناوری و تغییر دائمی وضعیت جامعه و زندگی مردم همین فروشگاه‌های عمومی نیز از خطر کاهش خریدار در امان نیستند چرا که نشانه‌هایی از علاقه مردم به خریدهای غیرحضوری و اینترنتی در جامعه ما مشاهده شده است که اگر این فروشگاه‌ها نیز به سمت آن حرکت نکنند دچار رکود خواهند شد و این واقعیتی است که فروشندگان با هر اندازه و در هر رده‌ای که هستند باید آن را بپذیرند که برای موفقیت در شغلشان باید با سلیقه و نیاز مردم همراه شد.

در پایان این گزارش و با در نظر گرفتن تمام جوانب موجود و تأثیرات منفی و مثبتی که کرونا بر شیوه زندگی مردم گذاشت، باید این حقیقت مهم را پذیرفت که سلیقه مردم تأثیر مستقیمی برای رونق و دوام هر اشتغالی خواهد داشت و خود این سلیقه برگرفته از تأثیرات مداوم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روزهای پیش روست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار