کاشت 9 هزار اصله درخت در ناژوان

روز گذشته مدیر ساماندهی ناژوان در نشست خبری با رسانه‌ها اعلام کرد که در مجموع وسعت ۱۲۰۰ هکتاری این منطقه، ۳۰۰ هکتار تحت تملک شهرداری و ۹۰۰ هکتار تحت تملک مالکان و این عرصه است

کاشت 9 هزار اصله درخت در ناژوان

اصفهان امروز - مینا عباسپور

روز گذشته مدیر ساماندهی ناژوان در نشست خبری با رسانه‌ها اعلام کرد که در مجموع وسعت ۱۲۰۰ هکتاری این منطقه، ۳۰۰ هکتار تحت تملک شهرداری و ۹۰۰ هکتار تحت تملک مالکان و این عرصه است و در پاسخ به اصفهان امروز بیان داشت: در این منطقه 193 هزار درخت وجود دارد که در 6 ماه گذشته 9 هزار درخت کاشته شده است؛ همچنین در نوروز گذشته 6 هزار گلدان گل از 20 نوع تنوع گیاهی در پارک جنگلی ناژوان کاشته شد و به این ترتیب سعی در حفظ و توسعه فضای سبز داشته‌ایم.
مهدی قائلی در پاسخ به سؤال دیگر اصفهان امروز در خصوص سهم ناژوان از بودجه شهرداری اظهار کرد: این بودجه در سال 1400 مبلغ 121 میلیارد تومان بود که در سال 131 میلیارد تومان شد و گفتنی است این بودجه در تمام بخش‌ها از جمله جاری، عمرانی، حفظ و نگهداری و ... صرف خواهد شد.
او همچنین به دیگر سؤال اصفهان امروز در خصوص میزان و چگونگی توسعه فضاهای سبز در مقابل گردشگری در این منطقه بیان داشت: تاکنون در این منطقه برداشت عرصه صورت نگرفته است اما در پروژه طرح جامع اجرایی نسبت به برداشت اراضی اقداماتی را آغاز کرده‌ایم تا مالکیت اراضی ناژوان و خطوط هر ملک و حوزه‌های مختلف بر اساس جی‌آی‌اس که سیستم الکترونیک برای کسب اطلاعات جغرافیایی است مشخص شود. بر این اساس بنا داریم ناژوان را مانند سایر مناطق در سامانه کاربری به‌گونه‌ای تعیین تکلیف کنیم که برداشت مشخصی از وضعیت آن داشته باشیم. در واقع بر اساس جی‌آی‌اس، حریم و پهنه‌بندی این منطقه را به شفافیت ایدئال می‌رساند.
تشکیل کمیته راهبری ناژوان در 4 کارگروه
مدیر ساماندهی ناژوان بیان داشت: در طرح جامع اراضی ناژوان که در شورای عالی معماری و شهرسازی به عنوان سند بالادستی به تصویب رسید، بر ایجاد مدیریت ساماندهی ناژوان تأکید و بنا شده است قواعد و ضوابطی در مورد اراضی ناژوان مطرح شود. در همین راستا کمیته راهبری تحقق‌پذیری ناژوان تشکیل شد که در آن چهار کارگروه شامل کمیته حفظ باغات، مشارکت مردمی، تأمین منابع و کمیته املاک و حقوق تعریف شده است. او ادامه داد در این کمیته‌ها سازمان‌های مختلف مربوط استان به همراه مدیران شهری حضور داشته و بر تصمیم‌گیری‌ها و انجام امور نظارت و همکاری دارند.
تعیین وضعیت 800 ملک در کمیته 3 جانبه
قائلی در ادامه از اقدام‌های صورت گرفته در این منطقه سخن گفت و بیان داشت: یکی از مشکلات موجود بر سر راه، تعیین تکلیف وضعیت ساکنین بود که در 800 ملک احصا شده داشتیم. به این ترتیب که املاک موجود بعضا با پهنه‌بندی در اراضی کشاورزی قرار داشته و در صورت تصمیم به بازسازی یا نوسازی دچار مشکل می‌شوند. بر همین اساس بنا شد رفع مشکل این 800 ملک که از گذشته‌های دور در این منطقه وجود داشته و دارند را در کارگروه 3 جانبه ای متشکل از اداره کل راه و شهرسازی، معاونت معماری شهرداری و نماینده استانداری انجام شود.
جانمایی 100 تابلو اطلاع‌رسانی 3 زبانه در معابر ناژوان
قائلی در ادامه گفت: خط‌کشی جاده سلامت و معابر ناژوان به طول ۱۸ کیلومتر و رفع مشکل روشنایی به همراه اجرای پروژه فیبر نوری برای ارائه خدمات الکترونیک از جمله الکترونیکی شدن سامانه فروش بلیت و پارکینگ‌های منطقه ناژوان در دستور کار قرار دارد. او از افزایش تعداد چشمه بهداشتی در این منطقه به همراه ایجاد میدان گردهمایی برای برگزاری همایش‌ها در نوروز سخن گفت و به جانمایی ۱۰۰ تابلو اطلاع‌رسانی 3 زبانه راهنمایی در معابر و مسیرها به صورت خبر داد و افزود: یکی از اتفاقات خوبی که در اراضی ناژوان رقم خورد و به همت احیای اهالی، گروه‌های جهادی و مردمی این منطقه در ضلع جنوبی ناژوان در جنوب ناژوان احیای مادی و انهار به طول 8 تا 9 کیلومتر در مدت 33 روز انجام شد که از دیواره نیروگاه نا نقطه‌ای معروف به چنار مرتضی علی در منطقه کشیده می‌شود.
مدیر طرح ساماندهی ناژوان با اشاره به اینکه مدیریت باغ گیاهان گرمسیری و باغ پرندگان در اختیار شهرداری بوده و مابقی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد گفت: در حال حاضر گیاهان فاخری در گلخانه باغ ناژوان وجود دارد اما برنامه‌هایی برای اصلاح سازه در نظر داریم. در مورد باغ پرندگان نیز در سال 1401 بودجه 15 میلیارد تومانی برای اصلاح سازه، مقاوم‌سازی و نیز خرید پرندگان در نظر گرفته‌ایم و این در حالی است که پیش از این 2500 پرنده در قالب ۱۲۰ گونه در این باغ وجود داشته است که بنا شده است ۳۰ قطعه پرنده دیگر در قالب ۱۴ گونه به آن اضافه شود.
افزایش آمار بازدید گردشگران در سال 1401
قائلی مقایسه آمار بازدید گردشگران از منطقه ناژوان در سال 1401 را با سال 1398 انجام داد و بیان داشت: دو سال 1399 و 1400 به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی‌های مداوم آمار درستی از بازدید گردشگران ارائه نمی‌دهد اما در سه‌ماهه نخست سال جاری ۳۵۰ هزار نفر از باغ پرندگان، ۱۱۵ هزار نفر از مجموعه خزندگان، 35 هزار نفر از باغ گیاهان گرمسیری و 8 هزار نفر از باغ‌موزه صدف‌ها بازدید داشته‌اند که در سه ماه دوم این بازدیدها از باغ پرندگان ۷۸ هزار نفر، در باغ خزندگان 38 هزار نفر، در باغ گیاهان استوایی 37 هزار نفر و در باغ‌موزه صدف‌ها ۲۵۰۰ نفر بوده است. در مجموع آمار بازدید سه ماه نخست گردشگران در سال 1398 تعداد 250 هزار مورد بوده است که در سال 1401 عدد 340 تا 350 هزار بازدید ثبت شده است. قائلی با اشاره به نصب نماد میرزا کوچک خان در پارک میرزا کوچک خان، گفت: به‌زودی با تکمیل مباحث روشنایی آن از این اثر هنری رونمایی خواهد شد.
ساخت نخستین ایستگاه آتش‌نشانی در ناژوان
مدیر ساماندهی ناژوان اصفهان از وضعیت آتش گرفتن درختان در این منطقه سخن گفت که یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری است و افزود: با وجود چنین خطری تاکنون هیچ ایستگاه آتش‌نشانی در این منطقه وجود نداشته است اما طبق پیگیری‌های انجام شده و مصوبات لازم، مجوز ایجاد پایگاه امداد و نجات اخذ شده است که با توجه به شرایط ویژه این منطقه هم به کوهنورد، هم غواص و هم آتش‌نشان مجهز باشد، امید می‌رود که این پایگاه امداد و نجات در سال 1402 تأمین اعتبار شده و به بهره‌برداری برسد.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار