توسعه گردشگری را از کشورهای همسایه‌ بیاموزیم

گردشگری در ایران با تمام ظرفیت‌ها و جاذبه‌ها در باتلاق بی‌تدبیری و بی‌برنامگی گیر کرده است و روابط دیپلماتیک و تبلیغات رسانه‌ای نیز شرایط گردشگری در ایران و جذب گردشگر خارجی را سخت‌تر و پیچیده‌تر نیز کرده است.

توسعه گردشگری را از کشورهای همسایه‌ بیاموزیم


اصفهان امروز- راضیه چنگیز نائین

بدون شک اهمیت صنعت گردشگری بر هیچ‌کس پوشیده نیست. صنعتی که رو به رشدترین بخش صنعتی در دنیا است. صنعتی که کشورهای زیادی در حال سرمایه‌گذاری بر روی آنها هستند و افق‌های روشنی با پشت سر گذاشتن همه‌گیری جهانی کرونا پیش روی آن است.
هرچند کشورمان ایران علیرغم پتانسیل‌های بالا و جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی سالیان سال است (چه پیش از شیوع کرونا و چه پس از پایان همه‌گیری جهانی) اندر خم یک کوچه مانده است.
گردشگری در ایران با تمام ظرفیت‌ها و جاذبه‌ها در باتلاق بی‌تدبیری و بی‌برنامگی گیر کرده است و روابط دیپلماتیک و تبلیغات رسانه‌ای نیز شرایط گردشگری در ایران و جذب گردشگر خارجی را سخت‌تر و پیچیده‌تر نیز کرده است. گردشگری در بسیاری از کشورهای اطرافمان از ترکیه گرفته تا امارات و قطر و عربستان و حتی کشوری به کوچکی عمان به موضوعی مهم و آینده‌ساز تبدیل‌شده است اما ایران که روزگاری قطب گردشگری خاورمیانه بوده به‌جایی رسیده است که باید از این کشورها الگو بگیرد.با نگاهی به آمار و ارقام شورای جهانی سفر و گردشگری از رشد گردشگری و جذب گردشگر خارجی در سال گذشته میلادی به ضعف‌های گردشگری در کشورمان بیش‌ازپیش پی می‌بریم. طبق آمار شورای جهانی سفر و گردشگری، درآمد ایران از گردشگری در سال 2021 میلادی رقمی برابر با ۲.۵ میلیارد دلار بوده است هرچند این رقم نسبت به سال قبل از آن ۳۱.۳ درصد رشد داشته اما با مقایسه درآمد با کشورهای همسایه وضعیت گردشگری امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد. وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرده که ترکیه در سال گذشته میلادی (2021) 24 میلیارد دلار از گردشگری کسب درآمد کرده است و برای سال جاری میلادی رقم 34.5 میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است. هرچند ترکیه سال‌هاست با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی درست و دقیق به ششمین کشور برتر در حوزه گردشگری تبدیل‌شده است اما رقبای جدید گردشگری منطقه نیز بی‌کار ننشسته‌اند و به نظر می‌رسد آینده گردشگری منطقه به‌زودی بازیگران جدی به نام‌های عربستان، امارات و قطر خواهد داشت. مقامات عربستان در تلاش‌اند امسال، 50 میلیون گردشگر را به شهرهای مختلف عربستان ازجمله جده جذب کنند و این در حالی است که دبی امارات رقیب سرسخت این شهر برای تصاحب این عنوان است. طبق آمارهای منتشرشده درآمدهای گردشگری امارات در شش ماه نخست امسال (2022) از مرز 5 میلیارد دلار فراتر رفته است و این کشور برای افزایش این رقم تا پایان سال به‌ویژه با برگزاری جام جهانی 2022 در قطر حساب ویژه‌ای بازکرده است و احتمالا در آینده‌ای نه‌چندان دور با عربستان که به‌تازگی به چرخه توسعه گردشگری منطقه واردشده رقابت جدی‌تری خواهند کرد. گردشگری در عربستان یکی از بخش‌های نوپای دارای رشد سریع است و یکی از محورهای مهم چشم‌انداز 2030 این کشور محسوب می‌شود. نکته جالب‌توجه درباره عربستان این است که این کشور در راستای چشم‌انداز 2030 و باهدف ترویج گردشگری و جذب گردشگر دست به اصلاحات بنیادینی زده و اجبار پوشش برای زنان را برداشته و شرط الزامی بودن حضور یک همراه برای بانوان و یا لزوم پوشیدن چادر را برای شهروندان خارجی لغو کرده است. رئیس سازمان گردشگری عربستان تخمین زده است که این کشور در سال 2030 سالانه میزبان 100 میلیون گردشگر خارجی خواهد بود.
وضعیت گردشگری در کشورمان در حالی روند بدون چشم‌انداز و توسعه را سپری می‌کند که به جهت تنوع‌بخش‌های مختلف گردشگری و پتانسیل جذب گردشگر، کشورهای منطقه و نام‌برده شده انگشت کوچک ایران نیز محسوب نمی‌شوند اما این کشورها با برنامه‌ریزی درست، اصلاحات در قوانین داخلی، جذب سرمایه‌گذار و دیپلماسی برای توسعه گردشگری خود و پیشتازی در جهان برنامه‌ریزی کرده‌اند و ایران علیرغم انبوهی از جاذبه‌ها و تنوع فرهنگی، جغرافیایی، تاریخی و... مات و مبهوت مشغول تماشای پیشرفت گردشگری کشورهای همسایه خود است.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار