در دوازدهمین نمایشگاه تخصصی صنایع‌دستی، گردشگری و هتل‌داری مطرح شد؛

اصفهان گزینه مناسب برای نمایشگاه کشوری گردشگری

پس از سه سال تعطیلی و با فروکش کردن جزئی کرونا بالاخره اصفهان رنگ و بوی گردشگری به خود گرفت

اصفهان گزینه مناسب برای نمایشگاه کشوری گردشگری

اصفهان امروز - فاطمه کاویانی

پس از سه سال تعطیلی و با فروکش کردن جزئی کرونا بالاخره اصفهان رنگ و بوی گردشگری به خود گرفت. کارشناسان اعتقاد دارند اصفهان در شرایط فعلی توانایی اضافه‌کردن یک سانتی‌متر زمین کشاورزی یا یک کارخانه را ندارد و پس راه‌حل توسعه و رونق در اصفهان را باید در گزینه‌های دیگر جستجو کرد که در این میان پرداختن به دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان صنعتی سبز می‌توان راه میان بری باشد که باید با جدیت به آن پرداخت. پرهیز از رویکردهای کلیشه‌ای و گرایش به سمت مسیرهای تازه می‌تواند جانی دوباره به این صنعت القا کند. دوازدهمین نمایشگاه تخصصی صنایع‌دستی، گردشگری و هتلداری عصر پنجشنبه با حضور ١٨۵ مشارکت‌کننده از تمام استان‌ها و از صنایع زیرمجموعه گردشگری، هتلداری و صنایع‌دستی و با حضور میهمانانی از سنگال، پاکستان و مالزی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان گشایش یافت. متخصصان حوزه گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی در ابعاد گوناگون با رویکردهای نوین گرد هم آمدند.
ابلاغ دستورالعمل ساماندهی و ثبت ملی رویدادها به مدیران کل
به گفته معاون گردشگری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سیاست تمرکززدایی نمایشگاه‌ها باقوت پیش می‌رود در همین راستا اصفهان می‌تواند نامزد برگزاری نمایشگاه کشوری باشد؛ اما باید احراز شود که نمایشگاه‌های استانی این ظرفیت را دارند. علی‌اصغر شالبافیان در آئین افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه تخصصی صنایع‌دستی، گردشگری و هتل‌داری گفت: بیش از یک هزار رویداد در کشور ظرفیت برپایی هرچه بهتر و جذب گردشگر دارد؛ اما تاکنون از این ظرفیت به‌صورت مطلوب بهره‌برداری نشده و به همین منظور شناسایی رویدادهای محلی و استانی و ثبت آنها به‌عنوان یک رخداد ملی از اهمیت بالایی برخوردار است. شالبافیان اظهار کرد: دستورالعمل ساماندهی و ثبت ملی رویدادها به مدیران کل میراث‌فرهنگی استان‌ها ابلاغ شده است و از این به بعد هر شهر و استانی می‌تواند رویداد محلی و استانی خود را ثبت کنند تا از آنها بهتر بتوانیم برای برگزاری برنامه‌های مختلف و جذب گردشگران استفاده کنیم. او تأکید کرد: توزیع زمانی سفر از رویکردهای جدی وزارت میراث‌فرهنگی در سال گذشته است که تدوین پیش‌نویس ساماندهی حوزه تعطیلات دنبال شد و قرار است این پیش‌نویس به‌عنوان لایحه به مجلس جهت بررسی و تصویب ارائه شود. شالبافیان در ادامه با بیان اینکه افزایش همکاری بین‌بخشی و تسهیلگری و حمایت برای حضور بیشتر بخش خصوصی از جمله اقداماتی بود که از آغاز دولت سیزدهم به آن پرداخته شده عنوان کرد: امضای تفاهم‌نامه با وزارت راه و شهرسازی با موضوع اولویت برای تخصیص زمین و ارائه تسهیلات برای ساخت اماکن اقامتی در دستور کار قرار گرفته این در حالی است که تفاهم‌نامه‌هایی ازاین‌دست مشکلات کمبود اماکن اقامتی در شهرهایی مانند اصفهان را حل می‌کند. او از افزایش یارانه حوزه گردشگری خبر داد. شالبافیان با اشاره به اینکه با همکاری فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی طرح تشویق و حمایت از صنعت گردشگری تهیه شده و کمتر از یک ماه دیگر در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت، بیان کرد: از نمایندگان درخواست دارم، قانونی که بیش از ۳ دهه از تصویب آن گذشته و نیاز به بازنگری دارد را موردتوجه قرار دهند. در ادامه معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با انتقاد از اینکه حوادث و حاشیه‌های پیرامونی می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر صنعت گردشگری داشته باشد توضیح داد: حوادث دوهفته اخیر در موسم ورود گردشگران خارجی تأثیر قابل‌توجهی در لغو شدن سفر گردشگران داشت این در حالی است که صندوق گردشگری آسیب‌دیده ناشی از سیاست ایران هراسی، کرونا و... نیازمند صندوق ضمانت است. او اضافه کرد: هفته گردشگری برای هم پیمان شدن همه ذی‌نفعان گردشگری است که با ابلاغیه مقام رهبری در خصوص برنامه هفتم توسعه، نقش گردشگری و صنایع در برنامه هفتم توسعه به‌خوبی برجسته شده است که نیاز است دولت و مجلس در این راستا استمرار داشته باشند.


صنایع‌دستی تجلی تمامی هنرها است
معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این مراسم گفت: صنایع‌دستی تجلی تمامی هنرها است و راه برون‌رفت از انسداد فرهنگی و اقتصادی، توجه به صنعت گردشگری و به‌ویژه صنایع‌دستی است. مریم جلالی با بیان اینکه متولیان امر در برنامه‌ریزی توسعه کشور ضرورت دارد نگاه و اندیشه نو به حوزه صنایع‌دستی داشته باشند عنوان کرد: صنایع‌دستی اقتصاد دانش‌بنیان نیست؛ بلکه اقتصاد هویت بنیان است و باید دانست هر دانشی در اختیار هویت قرار گیرد، توسعه پایدار شکل می‌گیرد. جلالی تصریح کرد: باید بخشی از بودجه اقتصاد دانش‌بنیان به حوزه صنایع‌دستی اختصاص یابد و بیش از گذشته علم امروز به صنایع‌دستی گره بخورد تا شاهد حضور صنایع‌دستی در زیست امروز نه به‌عنوان کالای لوکس و ویترینی بلکه به‌عنوان یک ابزار زندگی امروزی باشیم.او اضافه کرد: صنایع‌دستی به‌خاطر ماهیتی که داراست از هیچ ثروت تولید می‌کند این در حالی است که ایران در حوزه صنایع‌دستی ثروتمند است و اصفهان در این میان ثروتمندتر از همه است. جلالی با بیان اینکه قرار است استان اصفهان به‌عنوان دو جهان در حوزه صنایع‌دستی شناخته شود اظهار کرد: جهان اول که شهر اصفهان است و جهان دوم، شهر کاشان است که قرار است با ثبت منسوجات آن به‌عنوان جهان دوم صنایع‌دستی در استان اصفهان شناخته شود.

اصفهان پرچمدار صنعت گردشگری کشور
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان نیز در این مراسم هنرمندان صنایع‌دستی را سفیران قدرتمند دانست و گفت: کشور نیازمند هنرمندان صنایع‌دستی است تا سفیرانی قدرتمند در تمامی عرصه‌ها باشند. علیرضا ایزدی به سه سال رکود و سختی در حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: از ابتدای نوروز تاکنون اتفاقات زیادی در حوزه سه‌گانه صنایع‌دستی، گردشگری و میراث‌فرهنگی این استان و کشور رخ‌داده که بدون شک ما را برای رسیدن به آینده و افق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ امیدوار می‌کند. ایزدی خاطرنشان کرد: نمایشگاه بین‌المللی اصفهان می‌تواند پایلوت بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران باشد و استان اصفهان به‌عنوان پرچمدار صنعت گردشگری ایران باشد. ایزدی گردشگری را عنصری برای رسیدن به توسعه پایدار دانست و عنوان کرد: پنجم مهرماه روز جهانی گردشگری با عنوان تفکر و رویش اندیشه‌ای دوباره برای گردشگری است. در ادامه او از وزارت میراث‌فرهنگی خواستار برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری از پایتخت به اصفهان شد و بیان داشت: اصفهان با دارابودن پتانسیل‌های فراوان و همکاری‌های بین‌بخشی به‌خوبی می‌تواند این نمایشگاه را برگزار کند.


مطالبه فرهنگی از رئیس‌جمهور
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز عرصه فرهنگی را زمینه تأثیرگذار دانست و خطاب به رئیس‌جمهور گفت: هنرمندان اصفهان درخواست و مطالبه‌ رسیدگی حداکثری به عرصه فرهنگی دارند. عباس مقتدایی ادامه داد: از افرادی که امروز در دولت برنامه‌ریزی می‌کنند طلبکاریم، برای اینکه این‌همه خوبی‌ها و پاکیزگی‌ها که در عرصه هنر، صنایع‌دستی و علم و فناوری آن‌گونه که بایدوشاید مورد رسیدگی واقع نشده و فعالیت‌های چند ماه گذشته در عرصه صنایع‌دستی، گردشگری، آثار تاریخی و میراث‌فرهنگی مطلوب نبوده است. مقتدایی تصریح کرد: قدم‌های برداشته شده قدم‌هایی ابتدایی است که باید به‌سرعت تکمیل شود؛ مجلس شورای اسلامی هم با همه توان به این عرصه کمک می‌کند. او گفت: فصل بودجه و زمان نوشتن برنامه هفتم توسعه فرصت مناسبی است که دولت هم از این بخش از توانمندی‌ها و همراهی‌های مجلس بهره لازم را ببرد. به گفته مقتدایی اصفهان چهار راهی است که همه ادیان و مذاهب به عرصه هنر و فرهنگ کمک کردند و این همکاری باز هم تداوم خواهد داشت.
لازم به ذکر است در این نمایشگاه، تفاهم‌نامه کدگذاری و شماره‌گذاری آثار صنایع‌دستی در حوزه ملی و بین‌المللی، مابین نمایندگان وزارت میراث‌فرهنگی و وزارت صنعت، معدن و تجارت امضا شد. رونمایی از ٢ اثر فاخر صنایع‌دستی شامل نگارگری و مینیاتور مشاهیر ایران بر روی فلز، هنری از استاد بهرام الیاسی از دیگر برنامه‌های افتتاح نمایشگاه بود.
نمایشگاه هفته گردشگری اصفهان تا یازدهم مهرماه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان در حاشیه کمربندی شرق این کلان‌شهر برپا خواهد بود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار