استاد – شاگردی نسخه‌ای برای حرکت روبه‌جلو سیستم آموزشی

پیش‌تر از اینها آموزش به سبک استاد - شاگردی اساس آموزش در حوزه‌های مختلف بود. قدیمی‌ها اعتقاد داشتند که فرد باید سال‌ها به‌صورت رایگان برای یک استاد، شاگردی کند تا اینکه بتواند کار یاد گرفته و بعدها برای خودش استادی شود.

استاد – شاگردی نسخه‌ای برای حرکت روبه‌جلو سیستم آموزشی

پیش‌تر از اینها آموزش به سبک استاد - شاگردی اساس آموزش در حوزه‌های مختلف بود. قدیمی‌ها اعتقاد داشتند که فرد باید سال‌ها به‌صورت رایگان برای یک استاد، شاگردی کند تا اینکه بتواند کار یاد گرفته و بعدها برای خودش استادی شود. موضوعی که کم‌کم به فراموشی سپرده شد. دانشگاه‌ها و مدارس دیگر به دانشجویان و محصلان این‌طور مسائل را آموزش نمی‌دهند، افراد دنبال کارهای آسان‌تر و آماده‌تر هستند، خیلی خود را به‌زحمت نمی‌اندازند و این موضوع کار دستگاه‌های اجرایی را مشکل می‌کند. مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار با حضور شخصی که نقش استاد را به عهده داشت و با اندوخته سال‌های زیاد کار در محیط و کسب تجربه آن را در اختیار شاگرد قرار می‌داد و نظارت بر حسن انجام کار شاگرد داشت. نگاهی به وضعیت بازارِ کار نشان می‌دهد که طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار یا همان استاد - شاگردی، چندان برای جامعه کارفرمایان و جویندگان کار تبیین نشده است و به‌عنوان نمونه بسیاری هنوز آن‌چنان که بایدوشاید، از مزایا و آثار مطلوب این طرح هدفمند و کارگشا آگاه نیستند. نبود مهارت‌های حرفه‌ای و آموختن مباحث تئوری صرف بلای جان سیستم آموزشی امروز شده است.آموزش‌های مهارتی تاکنون در جامعه آن‌طور که لازم است نهادینه نشده و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها انتظار دارند در ادارات دولتی بکار گیری شود و بر همین اساس دنبال مهارت‌آموزی نیستند. یکی از مهم‌ترین مباحث مهارت‌آموزی، آموزش نیروی انسانی در کارخانه‌های صنعتی و تولیدی است که باید در این زمینه نیازسنجی شود و این کار باعث افزایش بازدهی واحدهای تولیدی و سرعت در تولید می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۸۰ درصد مهارت‌آموزان در کارگاه‌های آموزشی محیط واقعی کار پس از فراگیری مهارت صاحب شغل می‌شوند. گاهی بازگشت به عقب برای برداشتن رویکردهای اصولی و احیا و به‌روزرسانی آن نه‌تنها عقب‌گرد نیست که خیز گرفتن برای یک جهش روبه‌جلو است.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار