معاون وزیر راه و شهرسازی در آیین بهره‌برداری از ۱۰ کیلومتر از کریدور شمال - جنوب کشور:

اصفهان مرکز حمل و نقل کشور است

آیین بهره‌برداری از 10 کیلومتر از کریدور شمال – جنوب کشور به ارزش 1500 میلیارد ریال برگزار شد.

اصفهان مرکز حمل و نقل کشور است

اصفهان امروز - فاطمه کاویانی

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان در آیین بهره‌برداری از 10 کیلومتر از کریدور شمال - جنوب کشور گفت: تکمیل بزرگراه بادرود - کاشان بخشی از کریدور شمال - جنوب کشور است که تا پیش‌ازاین یک پروژه پایان‌ناپذیر بود؛ اما با تلاش و پیگیری‌های بخش‌های مختلف این پروژه به ثمر نشست. علیرضا صلواتی افزود: هر روز شاهد وضعیت نامناسب این جاده و حوادثی که در آن رخ میداد بودیم که با بررسی‌های کارشناسی و حمایت‌های انجام شده رفع مشکلات و موانع در دستور کار قرار داده شد. به گفته صلواتی امروز این پروژه تکمیل و بارها از مسیر بازدید شد تا ایمنی آن نیز از نزدیک سنجیده شود. صلواتی در مورد ارزش ریالی این پروژه گفت: بودجه اختصاص یافته برای این پروژه 800 میلیارد ریال بوده که ارزش فعلی آن 1500 میلیارد ریال است. او اظهار کرد: دو تقاطع در ادامه این جاده خواهیم داشت که در حال حاضر به شکل دوربرگردان هم سطح است؛ اما در آینده به‌شرط تأمین اعتبار تقاطع غیرهمسطح ابوزیدآباد هم که به‌نوعی دغدغه مردم است در این جاده اجرایی می‌شود. مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان گفت: همه اقدامات عمرانی که در حوزه راه، راه‌آهن و آزادراهی در کشور انجام می‌شود متوجه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور است؛ این در حالی است که در کل استان و شهرهای کوچک و بزرگ آن، شرکت باید خدمت‌رسانی کند و حجم کار بسیار زیاد است. صلواتی با بیان اینکه در شرایط سخت فعلی فعالیت‌های عمرانی مطلوبی در استان و کشور رخ می‌دهد افزود: در شرایطی که با معضل تورم و کمبود اعتبار روبرو هستیم هر قطعه‌ای که در این کشور ساخته می‌شود و هر سنگی که بر روی سنگ گذاشته می‌شود ایثاری انجام شده است. او با انتقاد از اینکه گاهی مقایسه نادرست صورت می‌گیرد و ایران با سایر کشورها قیاس می‌شود توضیح داد: باید شرایط سایر کشورها در تمام ابعاد با کشور ما مقایسه شود، باید بدانیم کشورهای دیگر با جنگ نابرابر تحریم روبرو نبوده‌اند و سال‌های ویرانی جنگ تحمیلی را پشت سر نگذاشته‌اند این حجم از فشار بدون شک می‌توانند موانعی بزرگ برای پیشرفت و توسعه باشند که با حضور مسئولان انقلابی و مردمی که پای آرمان‌هایشان ایستاده‌اند تا حدودی در جهت غلبه بر این مشکلات موفق بوده‌ایم. مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان در ادامه به برخی از پروژه‌های عمرانی استان اشاره کرد و گفت: شرکت ساخت در استان اصفهان 16 پروژه فعال دارد همچنین در استان‌های جنوبی کشور در بحث آزادراه‌ها 3 پروژه آزادراهی فعال وجود دارد که پروژه‌های بزرگی محسوب می‌شوند. صلواتی تأکید کرد: با افتتاح آزادراه اصفهان - شیراز در سال جاری 10 درصد به طول آزادراه‌های کشور اضافه می‌شود و مسیر اصفهان به شیراز 130 کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود از سوی دیگر در حوزه راه‌آهن 2 پروژه مهم در دستور کار داریم که راه‌آهن اصفهان به شهرکرد 62 درصد پیشرفت زیرسازی و راه‌آهن سریع‌السیر هم در محدوده اصفهان تا قم 70 درصد پیشرفت زیرسازی داشته است. او اضافه کرد: 3 پروژه آزادراهی دیگر جز برنامه‌های این شرکت است و تا 3 ماه آینده درصورتی‌که بتوانیم قرارداد مشارکت را منعقد کنیم شروع خواهد شد. در ادامه صلواتی به 3 مناقصه دیگر که جز پروژه‌های آتی استان اصفهان هستند اشاره کرد و گفت: تا دو ماه آینده تقاطع غیرهمسطح راوند ورودی شهر کاشان با اعتبار 120 میلیارد که در مصوبات سفر استانی رئیس‌جمهور به استان اصفهان نیز پیش‌بینی‌شده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. صلواتی اظهار کرد: مسیر حنا به قدمگاه و اتصال آن به آزادراه اصفهان شیراز هم به مناقصه گذاشته شده است. از سوی دیگر اسناد مناقصه بن - داران و مسیر چوپانان به جندق برای رفتن به مناقصه آماده شده است.
اصفهان مرکز ثقل حمل‌ونقل کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به اینکه در حوزه حمل‌ونقل فعالیت‌های مطلوبی در استان اصفهان انجام شده است گفت: مرکز ثقل حمل‌ونقل کشور اصفهان است به همین منظور برنامه وزارت راه و شهرسازی براین‌اساس بوده تا برنامه‌های عمرانی در حوزه حمل‌ونقل اصفهان با اولویت پیگیری شود چرا که اثرات آن برای تمام کشور است. خیراله خادمی افزود: هر محوری که از تمام نقاط ایران بیاید باید از گوشه‌ای استان اصفهان عبور کند این در حالی است که وضعیت و ظرفیت خاص این استان در بار داراست باعث شده اصفهان کانون بزرگ حمل‌ونقلی کشور قلمداد شود. خادمی در ادامه به جایگاه کشور در حوزه حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: کشور تقسیم‌کننده حمل‌ونقل دنیا است، در تاریخ کریدورهایی مثل جاده ابریشم و سایر کریدورهای تاریخی از ایران عبور کرده‌اند، این موضوع نشان می‌دهد که ایران محل اتصال شرق و غرب دنیا بوده است. او اضافه کرد: موقعیت خاص جغرافیایی و حمل‌ونقلی کشور باعث شده از این بابت همیشه درآمد و ظرفیت ویژه برای مردم کشور داشته باشیم در این شرایط یکی از وظایف تاریخی ما و یکی از سرمایه‌ها که باید برای آیندگان حفظ کنیم تثبیت این موقعیت است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه ضرورت دارد شرایط حمل‌ونقلی را به‌گونه‌ای فراهم کنیم تا همیشه به‌عنوان مرکز تبادل بار دنیا محسوب شویم عنوان کرد: استکبار جهانی با احداث کریدورهای موازی در تلاش است تا مانع عبور بار از جاده‌های ایران و توقف حمل‌ونقل جاده‌ای از کشور ما باشد و این موقعیت خاص را از ایران سلب کنند. او توضیح داد: واقعیت این است که به‌صرفه‌ترین، ایمن‌ترین و راحت‌ترین مسیر دنیا ایران است؛ لازم است که کریدورهای اصلی کشور را تکمیل کنیم، کریدورهایی که برای حمل بار دنیا بتواند به‌صرفه باشد فراهم شود، در این بحث عقب هستیم و لازم است در این حوزه با سرعت بیشتری کار شود. خادمی با بیان اینکه در دولت سیزدهم برنامه‌ریزی لازم برای فراهم شدن شبکه ریلی کشور انجام شده تصریح کرد: برنامه منسجم و تأمین مالی بزرگی را فراهم کرده‌ایم، 3 هزار و 300 کیلومتر مسیر ریلی در کشور در حال اجرا داریم و کل ریل کشور از 100 سال گذشته تا کنون 14 هزار کیلومتر بوده است در بخش آزادراهی نیز حدود 2 هزار 800 کیلومتر آزادراه در کشور داریم که در حال حاضر هزار و 35 کیلومتر آزادراه در حال اجرا به پیمانکار سپرده شده که این رقم حدود 40 درصد آزادراه‌های موجود کشور است و افزون بر 6 هزار و 100 کیلومتر بزرگراه در کشور داریم. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی بحث توسعه زیربنای حمل‌ونقل کشور گستردگی و پراکندگی زیادی دارد به همین منظور شاید خدمات انجام شده در این مسیر چندان به چشم نیاید.
اصفهان چهارراه ترانزیت کشور
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان نیز گفت: هر قطعه راهی که افتتاح می‌شود اگرچه بار مسئولیت راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اضافه می‌شود؛ ولی واقعا از آن استقبال می‌کنیم چرا که هر بزرگراهی که شکل می‌گیرد حذف تصادف‌های رخ‌به‌رخ را در پی خواهد داشت و ایمنی سفر مردم را به همراه دارد. به گفته فرزاد دادخواه توسعه راه‌ها مهم‌ترین اولویت بوده و تلاش کرده‌ایم در توسعه راه‌ها ایمنی خط قرمز قرار داده شود. دادخواه استان اصفهان را به‌عنوان چهارراه ترانزیت کشور دانست و توضیح داد: اصفهان یکی از پرترددترین جاده‌های کشور است، این استان به جهت اینکه در مرکز کشور قرار دارد محل تردد کریدورهای اصلی کشور که از تهران به بندرعباس (که همین محور قطعه‌ای از آن کریدور است) و سایر کریدورها است. او بیان داشت: بالغ بر یک میلیون و 200 هزار تردد در محورهایی که تردد شمار دارد به جز ترددهای محلی و راه‌های فرعی و روستایی قطعا می‌طلبد از این پروژه‌ها در استان بیشتر داشته باشیم. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان افزود: کار مجموعه راه و شهرسازی تمامی ندارد هر آزادراه و جاده‌ای که افتتاح می‌شود باید برای سال‌های آینده آن و بحث اصلاح به جهت ترددهای زیادی که در آن صورت می‌گیرد برنامه‌ریزی داشت. دادخواه تأکید کرد: ضروری است توجه بیشتر به باند دوم کاشان - قم که حوادث زیادی در آن رخ می‌دهد شود تا کمترین حوادث را شاهد باشیم و آزادراه وضعیت بهتری را داشته باشد.
اصلاح جاده مرگ مطالبه مردمی بود
نماینده مردم نطنز و بادرود در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: از نخستین روزی که به‌عنوان نماینده مردم نطنز و بادرود به مجلس شورای اسلامی رفته‌ام پیگیر مطالبه مردم این منطقه برای اصلاح وضعیت جاده‌ای که به جاده مرگ شهرت یافته بود شدم. رحمت‌الله فیروزی‌پوربادی عنوان کرد: دستور ویژه برای اصلاح جاده صادر شد درحالی‌که مشکلات زیادی برای پیمانکاران طی سال‌های گذشته تا به امروز بوده است. او ادامه داد: با نبود اعتبارات لازم اما حمایت‌های راهگشا در سطوح مختلف امروز شاهد افتتاح و بهره‌برداری این پروژه هستیم.
ضرورت ایمنی جاده‌ها برای ایام پرتردد
امام‌جمعه بادرود گفت: زمانی جاده بادرود که امروز اصلاح شده است به جاده مرگ شهرت داشت و امروز می‌توان نام جاده حیات به آن داد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا قاسمی افزود: سال‌ها تلاش شده تا امروز شاهد افتتاح و بهره‌برداری از این آزادراه باشیم، از سال 88 دستور برای باند دوم جاده کاشان، ابوزیدآباد و حسین‌آباد وجود داشته و کارهای مطالعاتی انجام شده بود. او ادامه داد: از کل مسیر 45 کیلومتری حدود 13 کیلومتر انجام شده و به بهره‌برداری رسیده است. امام‌جمعه بادرود با اشاره به اینکه در برخی از ایام سال به مناسبت‌های مختلف شاهد حجم زیادی از ترددها در این جاده هستیم گفت: با افزایش ترددها به طبع خطرات زیادی مسافران را در جاده‌ها تهدید می‌کند و می‌طلبد هر چه سریع‌تر به‌صورت ویژه این جاده مورد بازنگری قرار داده شود. او خواستار رسیدگی سریع‌تر به جاده سایت هسته‌ای شهید احمدی روشن به شهرستان نطنز و دو بانده شدن آن شد.

ارسال نظر