اجرایی نشدن مصوبات قانون جهش تولید دانش‌بنیان بعد از هفت ماه

بیش از هفت ماه است که از تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان می‌گذرد. این قانون یکشنبه یازدهم اردیبهشت‌ماه 1401 در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 21 اردیبهشت‌ماه همین امسال نیز به تأیید شورای نگهبان رسید

اجرایی نشدن مصوبات قانون جهش تولید دانش‌بنیان بعد از هفت ماه


بیش از هفت ماه است که از تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان می‌گذرد. این قانون یکشنبه یازدهم اردیبهشت‌ماه 1401 در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 21 اردیبهشت‌ماه همین امسال نیز به تأیید شورای نگهبان رسید و به نهادهای مربوطه ابلاغ شد؛ اما با گذشت هفت ماه از ابلاغ این قانون تاکنون اقدام خاصی در جهت توسعه دانش‌بنیان‌ها انجام نگرفته است. حتی برخی از مسئولان دولتی نیز هنوز از مفاد این قانون به‌درستی اطلاع ندارند. کارشناسان معتقدند برخی از مفاد این قانون نتوانسته است مسیر توسعه را هموارتر کند بلکه تنگناهایی در مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرده است.
مدیرکل امور هماهنگی اقتصادی استانداری اصفهان معتقد است، یکی از اشکالات در حوزه دانش‌بنیان‌ها، نگاه حمایتی مسئولان است. باید با تغییر نگاه شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌عنوان بازو و محرک اقتصادی در کشور باور داشته باشیم.
احسان شهیر ادامه می‌دهد: لازم است در برخی از قوانین تغییراتی اتخاذ شود؛ به‌طور مثال برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها؛ برای واردات برخی از قطعات میزان عوارض وضع شده است. درصورتی‌که اگر همان قطعه بدون پرداخت عوارضی وارد شود؛ آن شرکت‌های فناورانه می‌توانند محصول مورد نظر خود را تولید و به بازار ارائه کنند.
او با اشاره به این موضوع که استان اصفهان جزو اولین استان‌هایی بوده که پارک علم و فناوری در آن مستقر شده است، بیان می‌کند: امروزه اولویت استان این است که شرکت‌های بزرگ خصوصی از توان دانش‌بنیان‌ها بهره کافی را ببرند به همین منظور در حال طراحی نمایشگاه بزرگی در حوزه فناوری هستیم تا آخرین دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در معرض دید تولیدکنندگان صنعتی اصفهان قرار دهیم.
مدیرکل امور هماهنگی اقتصادی استانداری اصفهان، از تشکیل قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان‌ها در طی یک ماه اخیر خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: طی یک ماه گذشته قرارگاه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان برای تحقق شعار سال در استان تشکیل شده که دارای سه کارگروه تخصصی و ویژه است. مباحثی هم چون ایجاد دانش‌بنیان‌ها بر اساس نیاز واحدهای تولیدی و رشد و پیشرفت آن‌ها در کارگروه‌ها مطرح است تا بتوان توان اقتصاد دانش‌بنیان را توسعه داد.
قانون‌زدایی به‌جای قانون‌گذاری
رئیس انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان با اشاره این موضوع که در کشور نسبت به چشم‌انداز توسعه دانش‌بنیان‌ها عقب هستیم، بیان می‌کند: علت آن در این است که همچنان نگاه و فرهنگ نفت محوری که بیش از ۱۰۰ سال است در ایران وجود داشته است؛ همچنان پابرجاست و عادت کرده‌ایم که تنها با فروش منابع طبیعی خود کسب درآمد کنیم.
فرید نجات‌بخش، یکی از مشکلات اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان را در عدم اعتماد شرکت‌های بزرگ صنعتی می‌داند و در این خصوص می‌گوید: اتکا به اقتصاد نفت محور باعث شده تا اعتماد به دانش‌بنیان‌ها وجود نداشته باشد. در حال حاضر به قانون و آیین‌نامه جدید در حوزه دانش‌بنیان‌ها نیاز نیست بلکه برخی از قانون‌هایی که از قبل وجود داشته است نیز باید کنار گذاشته شود.
او از اجرا نشدن مصوبات قانون جهش تولید دانش‌بنیان خبر می‌دهد و می‌گوید: در حال حاضر و بعد از گذشت هفت ماه همچنان برخی از نهادهای دولتی استانی و مسئولان نیز از آیین‌نامه‌ها اطلاع درستی ندارند و همین کار را مشکل کرده است. اگر شرایط فراهم شود دانش‌بنیان‌ها می‌توانند محصولات خود را تا چند برابر ظرفیت تولید به مؤسسات و ارگان‌های خصوصی به فروش برسانند.
رئیس انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان با اشاره به این موضوع که امروزه اگر شرکت دانش‌بنیانی در کار خود رشد داشته باشد و به یک مرکز تولیدی بزرگ اقتصادی تبدیل شود تمامی مشوق‌های دولتی از آن برداشته می‌شود، می‌گوید: قوانین مربوطه بین واحد تولیدی با دانش‌بنیان‌ها باید متفاوت باشد و نباید همان قوانینی که در خصوص بنگاه‌های تولیدی و واحدهای تولیدی وضع شده برای دانش‌بنیان‌ها نیز اجرایی شود.
شرکت‌های فناورانه وظیفه فراهم کردن توسعه فناوری برای تولید صنعتی دارند به همین جهت باید قانون جداگانه و مشخصی داشته باشند. به همین خاطر مسئولان باید در قوانین جدید به این نکات توجه ویژه‌ای داشته باشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار