مدیرعامل شرکت ساختمانی آراتایل مطرح کرد: ارتقای صنعت کاشی و سرامیک ایران با حضور در بازارهای جهانی

مدیرعامل شرکت ساختمانی آراتایل در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه صنعت ساختمان با بیان اینکه ایران ششمین سازنده کاشی و سرامیک دنیا و پنجمین صادرکننده آن است، بیان داشت: با توجه به پتانسیل‌های موجود این صنعت در کشور و استان ما متأسفانه نتوانستیم در سطح جهانی به جایگاه واقعی خود دست‌یافته و برندسازی مناسبی در این زمینه انجام نداده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ساختمانی آراتایل مطرح کرد: ارتقای صنعت کاشی و سرامیک ایران با حضور در بازارهای جهانی

مدیرعامل شرکت ساختمانی آراتایل در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه صنعت ساختمان با بیان اینکه ایران ششمین سازنده کاشی و سرامیک دنیا و پنجمین صادرکننده آن است، بیان داشت: با توجه به پتانسیل‌های موجود این صنعت در کشور و استان ما متأسفانه نتوانستیم در سطح جهانی به جایگاه واقعی خود دست‌یافته و برندسازی مناسبی در این زمینه انجام نداده‌ایم.
یحیی آباده ضمن تأکید بر همین نکته، افزود: اگرچه ایتالیا و اسپانیا در صنعت کاشی و سرامیک حرف اول را در دنیا می‌زنند و اکنون کشور ترکیه نیز در همسایگی ما به این رقابت ورود خوبی داشته است اما علی‌رغم کیفیت بالا و قیمت پایینی که ما در ارائه محصولات خود داریم، وجود تحریم‌ها و عدم قرار داشتن کشور ما در جایگاه اصلی خود باعث شده است که در رقابت بازارهای جهانی ناکام باشیم. او بیان داشت: برای موفقیت و رشد صنعت کاشی و سرامیک کشور نیاز به تغییر نگرش وجود دارد چراکه از نظر مواد اولیه (به جز رنگ)، فناوری و وجود دستگاه‌های به‌روز، کیفیت بالا در تولید محصول و پیشینه تاریخی در زمینه تولید کاشی و سرامیک به‌ویژه در اصفهان، پتانسیل و توانمندی بسیار زیادی داریم که در صورت معرفی و حضور مناسب در بازارهای جهانی می‌تواند کاشی و سرامیک ایران را به جایگاه واقعی خود در جهان برساند؛ اما اکنون بیشترین صادرات کشور ما به کشورهای همسایه محدود شده است به‌طوری‌که 70 درصد آن به عراق فروخته می‌شود.آباده در ادامه بیان داشت: آنچه اکنون در صنعت کاشی و سرامیک داخل کشور ما رخ داده، ترجیح راحت فروشی بر کیفیت است، در واقع مسیر فروشی این محصولات در کشور برای تولیدکنندگان برتری کمیت بر کیفیت است و در این راستا شاهد عدم برندسازی و تبلیغات از سوی تولیدکنندگان هستیم.
استاندارد دقیقی برای محصولات تولید شده وجود ندارد
مدیرعامل شرکت ساختمانی آراتایل با اشاره به بهره‌گیری از طراحان جوان در خط تولید این هلدینگ ساختمانی بیان داشت: اگرچه در رشته‌های دانشگاهی کشور ما چیزی به نام طراحی کاشی وجود ندارد اما خط تولید ما با استفاده از طراحان رشته‌های هنری و آموزش واحدهای صنعتی به آنان، خلاقیت را چاشنی سلیقه ایرانی کرده و به تولید و عرضه کالای خاص برای مشتریان مشغول است.او تصریح کرد: در شرایطی که شرکت ما توانسته است تولید سرامیک‌های بزرگ با ابعاد 5/3 در 60/1 را انجام دهد اکنون رقیب بزرگی برای استفاده از سنگ در ساختمان‌ها شده و ضمن ضریب تخریب کمتر ساختمان در استانداردهای بروز زلزله، باعث کاهش به خسارت محیط‌زیستی نیز شده‌ایم. چرا که این کاشی‌ها اگرچه در اندازه‌های بزرگ تهیه می‌شوند اما ضمن استحکام خود، قطر کمتری نسبت به سنگ دارند و از سوی دیگر مواد تشکیل‌دهنده به‌ویژه خاک بکار رفته در ساخت آن سازگار با محیط‌زیست است.
آباده درحالی‌که مزیت رقابتی این شرکت را با سازندگان خارجی و داخلی، قیمت مناسب عرضه و فروش اعلام کرد، گفت: اگر محدودیت‌های تجارت خارجی از سر راه صنعت کاشی و سرامیک برداشته شود می‌توانیم به طور کامل در این زمینه به خودکفایی برسیم؛ اگرچه اکنون نیز راه زیادی را پیموده‌ایم و این امکان وجود دارد که با برگزاری نمایشگاه‌های صنعتی در شهرهایی همچون یزد و اصفهان، نسبت به ایجاد توریست صنعتی-گردشگری پرداخته و در این زمینه عملکرد بسیار موفقی داشته باشیم.
او در زمینه استفاده از کاشی مرغوب در صنعت ساختمان‌سازی کشور بیان داشت: متأسفانه استاندارد دقیقی برای محصولات تولید شده وجود نداشته و هر کارخانه به زعم خود محصول درجه یک تا پایین‌تر را اعلام می‌کند، اما در کارخانه‌های دیگر همین اعداد اعلام شده اما کیفیت یکسان نیست؛ دلیل آن‌هم عدم نظارت صحیح و وجود استاندارد یکسان بر محصولات است.

ارسال نظر