اشتغال اتباع در اصفهان؛ از سراب تا واقعیت

ازآنجایی‌که شهر صنعتی اصفهان با وجود تمام پتانسیل‌هایش جزو صدرنشینان جدول بیکاری جوانان کشور است اما جولانگاه خوبی برای اشتغال اتباع بوده و رقابت بالایی بین جویندگان کار اصفهانی و اتباع برقرار شده است؛

اشتغال اتباع در اصفهان؛ از سراب تا واقعیت

ازآنجایی‌که شهر صنعتی اصفهان با وجود تمام پتانسیل‌هایش جزو صدرنشینان جدول بیکاری جوانان کشور است اما جولانگاه خوبی برای اشتغال اتباع بوده و رقابت بالایی بین جویندگان کار اصفهانی و اتباع برقرار شده است؛ ولی اکنون اتباع در شغل تکدی گری نیز گوی رقابت را از میدان متکدیان ایرانی ربوده‌اند و در شرایطی که طبق آمار معمولا 90 درصد کودکان کار اصفهان را اتباع تشکیل می‌دهند، اخیرا افزایش تعداد متکدیان اتباع در سطح شهر باعث اجرای طرحی از سوی اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان شده است؛ در واکنش به این امر تنها با اجرای طرح یاد شده از سوی این اداره، خانواده‌ای بزرگ از اتباع پاکستانی متشکل از 47 نفر زن، مرد و کودک دستگیر شدند.
جمع‌آوری یک باند متکدیان پاکستانی در اصفهان
در همین راستا مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان گفت: روزانه تعداد زیادی از مهاجران غیرقانونی از کشورهای دیگر بویژه پاکستان و افغانستان در اصفهان با تکدی‌گری چهره شهر را مخدوش می‌کنند و به همین دلیل طرح جمع‌آوری متکدیان خارجی به‌صورت ویژه در دستور کار مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری قرار گرفت. روح‌ا... ابوطالبی از شناسایی و جمع‌آوری باند متکدیان حرفه‌ای اتباع خارجی در شهر خبر داد و افزود: در طرح جمع‌آوری متکدیان خارجی با شناسایی مخفیگاه‌های این افراد در چند نقطه از حاشیه شهر و طی هماهنگی صورت گرفته با دستگاه‌های مربوطه، حکم قضائی دریافت شد. در ادامه نیز با حضور عوامل انتظامی، تمام متکدیان خارجی جمع‌آوری و تحویل اردوگاه اداره اتباع خارجی شدند. مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: به منظور پاکسازی و زدودن نازیبایی‌ها از چهره شهر، همچنین کاهش معضل تکدی‌گری، با برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های موجود، روزانه مأموریت‌ها و اقدامات ویژه‌ای در دستور کار این مدیریت قرار دارد بنابراین درخواست این مقام مسئول از شهروندان این است که از پرداخت هرگونه وجه یا کمک به افرادی که به‌صورت حرفه‌ای و در پوشش افراد نیازمند بر سر چهارراه‌ها و معابر تکدی‌گری می‌کنند، اجتناب کرده، کمک‌های خود را به مؤسسات و نهادهای خیریه معتبر تحویل دهند تا به دست نیازمندان واقعی برسد.
سازو کار جمع‌آوری و برخورد با متکدیان ایرانی و خارجی
در بررسی روند پدیده وقوع و نیز برخورد با تکدی گری در اصفهان و شکافتن آن به این موضوع پی می‌بریم که چرخه ورود این افراد به شهر اصفهان از ابتدا تا انتها نه تنها یک دور باطل کامل است که بسیار هم لنگ می‌زند. به‌عنوان‌مثال همین خانواده 47 نفری به سرکردگی یک عموی بزرگ‌سال و به وعده اشتغال به اصفهان آمدند اما در ادامه به برده‌هایی تبدیل شدند که با زور و تهدید مجبور به انجام تکدی گری در سطح شهر بودند، بویژه زنان و کودکان آنها. ضمن اینکه اقامتشان قانونی نبوده و پس از جمع‌آوری به اردوگاه اداره اتباع خارجی فرستاده شده، به سرعت نیز برای دیپورت و بازگشت آنها به کشورشان اقدام می‌شود. البته کمپ اتباع خارجی با کمپ ایرانی‌ها تفاوت داشته و پس از تفکیک هرکدام به محل موردنظر مربوط به خود ارسال می‌شوند. متکدیانی که معتاد متجاهر نیز هستند به کمپ‌های ماده 16 فرستاده می‌شوند تا مورد درمان اجباری اعتیاد قرار بگیرند. آنهایی که خانواده دارند، در صورت رضایت خانواده‌شان به کمپ‌های ماده 15 رفته تا مورد ترک اعتیاد اختیاری قرار بگیرند. در واقع وقتی پای اعتیاد و معتادان متجاهر در میان باشد شهرداری وارد سیستم 13 دستگاه متولی رسیدگی به وضعیت ایشان می‌شود اما در مورد متکدیان، اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری پس از شناسایی باندها و گروه‌ها، با دریافت مجوز از مراجع قضایی و البته حضور پلیس در هنگام دستگیری ایشان در محل مخفیگاه‌هایی که دارند وارد عمل می‌شود.طبق آخرین آمار در 7 ماه نخست سال جاری تعداد 260 متکدی اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری اصفهان از سطح شهر جمع‌آوری شده‌اند.
جاذبه صنعتی اصفهان برای مهاجران جویای کار
در این میان با فاصله‌ای کوتاه از موضوع تکدی گری و پرداختن به حضور اتباع خارجی در اصفهان باید اشاره داشت که این مهاجران را اگر از آن دسته‌ای بدانیم که به‌صورت قانونی در کشور ما وجود دارند، با مهاجران خارجی روبه‌رو هستیم که فرصت‌های شغلی زیادی را تسخیر کرده‌اند و این موضوع باعث بیکاری کارگران ایرانی که متقاضی همان شغل هستند می‌شود چرا که قریب به‌اتفاق کارفرمایان تمایل دارند از کارگران اتباع استفاده کنند که منجر به پرداخت حقوق کمتر و عدم پوشش بیمه‌ای است. البته نباید این نکته را نادیده گرفت که در برخی از شغل‌هایی که اتباع به آن مشغول هستند، نیروی کار ایرانی تمایلی به آن ندارد؛ اما نکته اینجاست که جاذبه‌های صنعتی و اقتصادی شهر که اتباع را به سمت اصفهان جذب می‌کند باعث ترغیب مهاجرانی دیگر ولو آنانی که حضورشان بدون مجوز و غیرقانونی است، می‌شود؛ بنابراین ضمن نیاز به برقراری تعادل در ایجاد اشتغال نیروهای کار در شهر، چه برای شهروند اصفهان بوده چه اتباع قانونی باشد، ضرورت دارد در کنترل کانال‌های قاچاق انسان که از این وضعیت سواستفاده کرده و مهاجران را به‌صورت غیرقانونی وارد کشور می‌کنند، از مبدأ که مرزهای کشور است اقدامی مستحکم‌تر صورت گیرد. چرا که ورود و خروج اتباع غیرقانونی به کشور در پروسه جمع‌آوری، تفکیک و بازگشت به کشورشان، توان سازمان‌های متولی را تضعیف می‌کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار