زیباسازی شهر با نگاه تخصصی شورای هنری

از نصب یک سردیس فاخر در خیابانی از شهر گرفته تا نورپردازی درختان، از دیوارنگاره‌هایی با طرح‌های سه‌بعدی گرفته تا نیمکتی در یک پاتوق شهری، از طراحی المان‌های ماندگار میادین و گذرها گرفته تا آذین‌بندی‌های مناسبتی، همه اینها به علاوه موارد ریز و درشت دیگری که دست در آرایش و پیرایش شهر دارند.

زیباسازی شهر با نگاه تخصصی شورای هنری

از نصب یک سردیس فاخر در خیابانی از شهر گرفته تا نورپردازی درختان، از دیوارنگاره‌هایی با طرح‌های سه‌بعدی گرفته تا نیمکتی در یک پاتوق شهری، از طراحی المان‌های ماندگار میادین و گذرها گرفته تا آذین‌بندی‌های مناسبتی، همه اینها به علاوه موارد ریز و درشت دیگری که دست در آرایش و پیرایش شهر دارند حاصل فعالیت سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان هستند که از طراحی تا اجرا مسیر طولانی جلب مصوبات و تأمین بودجه را طی می‌کند تا به انجام برسد.

در همین راستا روز گذشته حمید قناد نیا، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در پاسخ به اصفهان امروز از اضافه شدن شورای هنری به سلسله مراتب یاد شده خبر داد که متشکل از هنرمندان و نخبگان شهر بوده و به تخصصی شدن تصمیماتی می‌انجامد که پیش از این صرفا به صورتی مدیریتی گرفته می‌شد. او بیان داشت: در برنامه‌ریزی چشم‌انداز سال جاری بر آن شدیم تا نظر مخاطبان مختلف از جمله مردم، گردشگران، هنرمندان و نخبگان شهر را در اجرای پروژه‌ها در نظر بگیریم و با ارائه راهکارهای سازنده و نوین به بلوغ سازمانی برسیم. قناد نیا به تقسیم برنامه‌ای این سازمان به دو بخش آرایش و پیرایش شهری اشاره کرد و گفت: درحالی‌که آرایش شهری به اضافه کردن نمادها و المان‌ها و تزئین شهر است، پیرایش در راستای حذف زوائد و نازیبایی‌ها می‌پردازد. قنادنیا افزود: پیش از این پروژه‌های شهری ایجاد شده و در ادامه از سازمان زیباسازی درخواست می‌شد که آن را طراحی کند اما اکنون به گونه‌ای توافق شده است که پیش از اجرای پروژه‌ها نسبت به ایجاد زیرساخت‌هایی که برای انجام خدمات زیباسازی لازم است، در حین اجرای پروژه اقدامات لازم را انجام دهیم.

اصفهان؛ موزه مجسمه های فاخر

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان بیان داشت: بخشی از اقدامات این سازمان مانند دوران نوروز به صورت موقت و با سازه‌های قیمت مناسب تهیه می‌شود اما پروژه‌های سرتاسر سال معمولا دائمی، فاخر و نیاز به بودجه بالاتری دارند. او افزود: در طراحی المان‌های نوروزی 120 طرح از طریق هنرمندان خود کشور ارائه و 25 مورد آن توسط داوران پذیرفته شد که بنا بود در 25 عرصه شهر جانمایی شوند منتها در شرایطی که فرصت زمان بسیار محدودی داشتیم، برخی از المان‌ها در اجرا خوب نبوده و حذف شدند و برخی هم در عرصه‌های نامناسب جانمایی شدند که بازخورد خوبی نداشتند نتوانستیم نتیجه کاملا مطلوبی کسب کنیم. قنادنیا اصفهان را از لحاظ وجود نماد و مجسمه، موزه‌ای فاخر از آثار بزرگان دانست و گفت: یک دانشجوی مجسمه‌سازی به‌راحتی می‌تواند از ویژگی شهر اصفهان در این حوزه بهره بگیرد و از این باب مرجع کشور هستیم. همچنین برای ارتقای جایگاه خود در حال برنامه‌ریزی برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی نماد و مجسمه در اصفهان هستیم که پس از تدوین برنامه‌ها، در بهمن‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

اجرای بزرگترین محور نوری کشور در اصفهان

قنادنیا به برنامه‌های انجام شده در حوزه روشنایی و نورپردازی اصفهان اشاره داشت و گفت: در این راستا اقدامات مشارکتی با ادارات مختلف داشتیم و مقرر شد طراحی و نورپردازی توسط ما و اجرا توسط ایشان باشد. در همین راستا با اداراتی مانند برق، مخابرات، کمیته امداد و غیره نیز در خصوص جانمایی محل صندوق‌ها، جعبه‌ها و کیوسک‌هایشان هماهنگی‌هایی انجام شد. او بیان داشت: در نورپردازی درختان نیز به واسطه انتقاداتی که در مورد آسیب به محیط‌زیست وجود داشت، پس از پژوهش‌های انجام شده و با کنترل شدت نور و تمهیدات دیگر، این کار را در سطح شهر توسعه دادیم. در همین راستا هم توانستیم یک محور نوری بزرگ و سرآمد در کشور را در نوروز 1401 در خیابان هشت‌بهشت برپا کنیم که بازخورد بسیار خوبی نیز داشت.

برون سپاری طراحی تخصصی مبلمان شهری

مدیرکل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان بیان داشت: این سازمان تاکنون در خصوص امور تخصصی مبلمان شهری هیچ‌گونه خریدی انجام نمی‌داد اما اخیرا به دلیل اینکه چرخه اقتصاد انحصارا در اختیار ما نباشد به پروژه‌های پیمانکاری روی آوردیم. ضمن اینکه در مبلمان شهری استانداردسازی‌هایی برای اقشار مختلف از جمله کودکان، خانواده و سالمندان در نظر گرفته شده است.

قناد نیا اشاره داشت: در راستای زیباسازی شهر تاکنون 9 پارک موضوعی نیز ایجاد شده و بناست 2 پارک دیگر نیز افزوده شود. همچنین در سطح شهر تعداد 10 بازی برای خانواده در نظر گرفته شده است از جمله پینگ‌پونگ با پا، بسکتبال خانوادگی و ... . او در مورد ستاد آذین‌بندی این سازمان گفت: یک تقویم مناسبتی ثابت و مصوب برای ایام ملی، مذهبی و غیره وجود دارد که آذین‌بندی‌های خاص هرکدام به صورت موقت اجرا می‌شود. تاکنون در 9 محله از شهر پروژه‌های زیباسازی انجام شده و بناست در 15 محله این کار صورت گیرد که البته شامل چند مرحله آذین‌بندی، دیواره نگاره، نورپردازی و مبلمان شهری است و به‌طورکلی 80 پروژه را دربرمی گیرد. البته باید بیان داشت در تمام پروژه‌های شهری ثابت و موقت، از مدیریت شهری گرفته تا مردم، گردشگران، هنرمندان و نخبگان نظرسنجی انجام می‌شود.

زیباسازی شهر بدون ایجاد ضایعات

قنادنیا با بیان اینکه سازمان زیباسازی شهرداری درآمد پایدار ندارد، تصریح کرد: بودجه این سازمان در سال گذشته 32 میلیارد تومان بود که امسال 51 میلیارد و 600 میلیون تومان در نظر گرفته شد که در بخش‌هایی از جمله حقوق و موارد جاری 10 میلیارد تومان، پروژه‌های میراث ماندگار 41 میلیارد و 600 میلیون تومان، در آذین‌بندی 7 میلیارد تومان و غیره اختصاص داده شده است. او همچنین اشاره داشت: این سازمان دارای یک کارگاه فنی مجهز و با قدمت است که تمام المان‌های شهر پس از استفاده به این محل برمی‌گردد و بارها بازیابی و استفاده می‌شود اما تاکنون هیچ‌گونه ضایعاتی نداشته است.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار