میخ‌های مناسبتی بر پیکر میدان نقش‌جهان

تصاویری تأسف باری که به‌تازگی از آسیب به میدان نقش‌جهان منتشرشده است، عکس‌هایی که نشان می‌دهد برای نصب پرچم ایران دورتادور میدان نقش‌جهان و مستقیما بر روی بناهایی که آجر به آجر و خشت به خشت آن ارزش تاریخی دارد میخ کوبیده‌اند.

میخ‌های مناسبتی بر پیکر میدان نقش‌جهان

میدان نقش‌جهان اصفهان مهم‌ترین میدان تاریخی ایران و دومین میدان بزرگ تاریخی جهان است، میدانی که به سال 1011 هجری قمری به دستور شاه‌عباس اول بنانهاده شد و امروز پس از حدود ۴۰۰ سال به امانت به دست ما رسیده است. میدان نقش‌جهان حوادث تاریخی بسیاری دیده است و از گزند سیل، زلزله، جنگ و اشغال جان سالم به در برده است.

میراثی گرانبها که نه‌تنها متعلق به اصفهان که متعلق به ایران و جهان است. میدان نقش‌جهان ازجمله نخستین آثار ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، میراثی که حفاظت از آن برعهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است اما به نظر می‌رسد در حفاظت از آن غفلت شده و برگزاری رویدادها در این میدان تاریخی به حفظ این جواهر ارزشمند اولویت داشته است همانند تصاویری تأسف باری که به‌تازگی از آسیب به میدان نقش‌جهان منتشرشده است، عکس‌هایی که نشان می‌دهد برای نصب پرچم ایران دورتادور میدان نقش‌جهان و مستقیما بر روی بناهایی که آجر به آجر و خشت به خشت آن ارزش تاریخی دارد میخ کوبیده‌اند.

به‌وضوح، آثار تخریب بر روی دیوارهای دورتادور میدان نقش‌جهان با این اقدام تأسف‌آور قابل‌مشاهده است. اقدامی که با سکوت مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان و واکنش منفی فعالان گردشگری و دلسوزان اصفهان روبرو شده است.

میدان نقش‌جهان از ارزشمندترین میدان‌های تاریخی در جهان است سایت تاریخی- فرهنگی که امانتی از گذشتگان بوده و حفاظت از آن مهم‌ترین مسئولیت میراث فرهنگی و مسئولین شهر اصفهان است اما متأسفانه در رویدادهای مختلف برای نصب پرچم‌ها و المان‌ها و هم‌چنین نصب بلندگو مورد تخریب و آسیب قرارگرفته است و هربار تصاویر منتشرشده از این بی‌احتیاطی‌ها، زخم تخریب و بی‌پناهی میدان نقش‌جهان را تازه می‌کند. اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان این روزها مشغول امور مهم‌تری همچون ساخت جان‌پناه برای پل خواجو است و حفاظت از میدان نقش‌جهان، وظیفه اصلی خود را فراموش کرده است. اگر قرار باشد برگزاری رویدادهای مختلف به این میدان تاریخی این‌گونه آسیب بزند به صلاح اصفهان و میدان نقش‌جهان است که رویدادهای مهم به مکانی دیگر منتقل شود تا آنچه بارها شاهدش بودیم تکرار نشود.

میدان نقش‌جهان میراثی مهم و جهانی است که همچون جواهری باشکوه و باعظمت در اصفهان می‌درخشد. عظمتی که سالیان سال است از گزند دشمنان و تخریب گران در امان مانده و برای حفاظت و ماندگاری‌اش نیازمند توجه ویژه‌تری است. میدان نقش‌جهان امانتی است برای نسل‌های آینده تا زیر پرچم سه رنگ ایران به گذشتگان خود افتخار کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار