امتحان سخت بازار ارز برای دولت

 این روزها، قیمت ارز به ارقام عجیبی رسیده و رکوردهای تاریخی را جابه‌جا کرده است، این در شرایطی است که هرگونه تغییر در نرخ ارز معادلات در تمامی بازارها را به هم می‌ریزد.

امتحان سخت بازار ارز برای دولت

این روزها، قیمت ارز به ارقام عجیبی رسیده و رکوردهای تاریخی را جابه‌جا کرده است، این در شرایطی است که هرگونه تغییر در نرخ ارز معادلات در تمامی بازارها را به هم می‌ریزد. قیمت بسیاری از کالاها در چند روز اخیر به دلیل تغییرات قیمت دلار با نوساناتی روبرو بوده و حتی برخی فروشندگان از فروش محصولات خود سرباز می‌زنند و منتظر افزایش قیمت‌ها هستند. در این شرایط بسیاری از مردم نیز نگران از موج جدید گرانی‌ها هستند و انتظارات تورمی جامعه نیز بیش‌ازپیش شده است، تمامی این موارد امنیت روانی عموم را نیز تهدید می‌کند و این موضوع به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند افق روشنی را برای آینده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور ترسیم کند. شاید بتوان بخش کوچکی از نوسانات این روزهای بازار ارز را به ناآرامی‌های اخیر کشور نسبت داد اما به‌طورقطع عدم مدیریت مناسب و نبود نظارت‌های کافی علت اصلی افزایش افسارگسیخته نرخ‌ها در بازار است. در شرایط فعلی، یکی از اقدامات بانک مرکزی باید این باشد که مدیریت سخت‌گیرانه‌ای بر واردات کالاهای غیرضروری و ساماندهی واردات کالاهای ضروری داشته باشد. علاوه بر این، مقابله جدی باید با قاچاق کالا و ارز انجام دهد.

در این زمینه، لازم است سامانه‌ای برای اولویت‌بندی واردات و نظارت بر آن ایجاد شود.همچنین، اولویت بعدی بانک مرکزی باید این باشد که اخبار را مدیریت کند و وزارت اقتصاد و وزارت صمت و سایر نهادهای اقتصادی نیز برای انتشار اخبار و مطالب با بانک مرکزی هماهنگ باشند. همچنین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی هماهنگ عمل کنند تا شاهد خروج نقدینگی از بازار سرمایه نباشیم. لازم است بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با هماهنگی‌هایی علاوه بر ایجاد تعادل بین بازار سرمایه و پول، نقدینگی را جذب بازار سرمایه کنند تا نقدینگی سرگردان به سمت سفته‌بازی حرکت نکند. در کنار این موارد نظارت دقیق‌تر بر صرافی‌ها نیز ضروری است، همچنین عرضه و تقاضا باید به‌خوبی مدیریت شود و از تمامی ابزارها برای کنترل بازار بهره گرفته شود. به نظر می‌رسد برخی مدیران ارشد نظام بانکی و اقتصادی نیز باید باقدرت، دقت و تمرکز بیشتری به کنترل بازارها بپردازند و با برنامه‌ریزی مناسب به بازار جهت دهند در غیر این صورت روزهای سخت‌تری در انتظار بازار ارز خواهد بود. درصورتی‌که تیم اقتصادی دولت سیزدهم هم باآن‌همه شعارهای دلگرم‌کننده زمان انتخابات ریاست جمهوری، نتواند بازار ارز را کنترل کند به‌طورقطع آینده بسیار دشواری در انتظار اقتصاد ایران خواهد بود که نتایج آن شکستن کمر اقشار متوسط و ضعیف جامعه زیر بار گرانی‌های افسارگسیخته است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار