زور دولت به پولدارها نمی‌رسد؟

مالیات از جمله ضروری‌ترین و مهم‌ترین ابزارهای درآمدی برای دولت به شمار می‌رود که از جهتی مخارج سرمایه در گردش دولت را تأمین می‌کند و از سویی دیگر، باعث توزیع عادلانه ثروت و درآمد در بین اعضای جامعه می‌شود.

زور دولت به پولدارها نمی‌رسد؟


مالیات از جمله ضروری‌ترین و مهم‌ترین ابزارهای درآمدی برای دولت به شمار می‌رود که از جهتی مخارج سرمایه در گردش دولت را تأمین می‌کند و از سویی دیگر، باعث توزیع عادلانه ثروت و درآمد در بین اعضای جامعه می‌شود. با پرداخت به‌موقع مالیات دولت از آن برای پرداخت هزینه‌های جاری خود استفاده می‌کند. در نتیجه مالیات باعث توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور می‌شود. واضح است که دولت تنها با فروش منابع ملی نظیر گاز و نفت نمی‌تواند هزینه‌های خود را پرداخت کند. مالیات به عنوان یکی از بازوهای مهم توسعه اقتصادی و پرداخت هزینه‌های دولت‌ها به شمار می‌رود.مالیات بخشی از سرمایه و درآمد شهروندان کشور است که آن را در اختیار دولت قرار می‌دهند. دولت نیز برای اداره امور مختلف، اجرای سیاست‌های اقتصادی و مالی، تأمین منابع و کالاهای ضروری، تضمین و تأمین امنیت شهروندان، اجرای برنامه‌های سازندگی و عمرانی کشور از این مالیات استفاده می‌کند. در نتیجه نقش مالیات در توسعه اقتصادی و اجتماعی یک کشور بسیار مهم است. حال با تمام محاسنی که برای دریافت مالیات ذکر می‌شود، اگر دولتی در دریافت مالیات به‌صورت عادلانه عمل نکند یا نابرابری در دریافت آن احساس شود، می‌تواند قواعد را به‌طورکلی تغییر دهد. در کشور ما، قوانین به‌گونه‌ای است که برخی مشاغل و فعالان اقتصادی باید مالیات خود را به‌اجبار هم که هست در زمان مقرر بدون کم و کاستی به دولت پرداخت کنند، اما در همین شرایط هستند افرادی که از پرداخت مالیات فرار می‌کنند. تأسف‌آور اینجاست که اکثر فراریان مالیاتی از اقشار پردرآمد جامعه هستند و حتی با پرداخت مالیات نیز مشکلی در زندگی آن‌ها ایجاد نمی‌شود اما به دلایل مختلفی دولت توانایی دریافت مالیات از آن‌ها را ندارند.
برای نمونه قانون دریافت مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس در حال اجراست اما طبق اطلاعات موجود؛ این طرح تاکنون با شکست روبرو بوده چون عملاً مبلغ چندانی از این راه نصیب دولت نشده است. نکته مهم اینجاست که باید دید چرا دولت نمی‌تواند یا نمی‌خواهد از اقشار با سطوح درآمدی بسیار بالا مالیات دریافت کند؟
آیا ضعف در قوانین است؟ با توجه به قوانین متعدد و بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها به نظر می‌رسد کمبود و خلأ قانونی در این ز مینه وجود ندارد، پس اگر این‌طور است دلیل ناتوانی دریافت مالیات در چیست؟
شاید زور دولت به پولدارها نمی‌رسد یا شاید دولت ترس دارد که دل ثروتمندان با دریافت مالیات بشکند و احساساتشان جریحه‌دار شود! شاید هم برخی از دولتی‌ها خودشان جز اقشار ثروتمند باشند و تمایلی به اجرای قانون ندارند! البته ضعف در اجرای قانون و عدم جدیت در پیشبرد اهداف، محتمل‌ترین گزینه در این بخش است.
درهرصورت به نظر می‌رسد با این دست و فرمان، دریافت مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس به‌جایی نخواهد رسید و همچنان فراریان مالیاتی با خیال راحت می‌توانند به فکر خوش‌گذرانی بدون هیچ‌گونه نگرانی باشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار