معاون فرهنگی اجتماعی شهردار: 25 آبان روز رسمی استان اصفهان در تقویم کشور است

امروز 25 آبان ماه است؛ روزی که برای مردم اصفهان مناسبتی ویژه در بر داشته و هر سال به نام روز حماسه و ایثار نام‌گذاری و شناخته شده است

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار: 25 آبان روز رسمی استان اصفهان در تقویم کشور است

امروز 25 آبان ماه است؛ روزی که برای مردم اصفهان مناسبتی ویژه در بر داشته و هر سال به نام روز حماسه و ایثار نام‌گذاری و شناخته شده است چرا که چهل سال پیش مردم اصفهان در این روز 370 شهید دفاع مقدس در عملیات محرم را به‌یک‌باره تشییع کردند؛ اما در سال جاری این روز اهمیت ویژه‌تری نیز پیدا کرد. به این ترتیب که با ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیست‌وپنج آبان‌ماه در تقویم رسمی به عنوان «روز اصفهان» نام‌گذاری شد. پیش از این یکم آذرماه از سوی اصفهان دوستان و اصفهان شناسان به این عنوان برگزیده شد چرا که بر اساس مستندات تاریخی، طالع بنیان‌گذاری شهر اصفهان در ماه آذر (قوس) دیده شده است و آنان نگاره تاریخی منقوش بر کاشی‌کاری‌های سردر بازار قیصریه اصفهان را که تصویر فرد تیراندازی را با سر انسان و تنه ببر یا شیر و دم اژدها نشان می‌دهد و با اقتباس از صورت فلکی برج قوس (‌آذر‌ماه‌) و با محتوایی متعالی طراحی شده به‌عنوان نماد اصفهان انتخاب کردند. در ادامه شهرداری اصفهان بر اساس دستورالعمل شورای اسلامی شهر اصفهان، ‌سوم اردیبهشت‌ماه را به‌عنوان سالروز ولادت شیخ بهایی و به نام روز اصفهان نام‌گذاری کردند. این روز در تقویم روز معمار نام‌گذاری شده است و تا مدت‌ها بحث بر سر اینکه چه روزی را باید رسما به مناسبت روز اصفهان در تقویم ثبت کرد مناقشه بود؛ اما همان‌طور که اشاره شد در سال جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی با در نظر گرفتن رخداد ویژه 25 آبان در اصفهان، این روز را به نام و یاد 370 شهید تشییع شده در یک روز توسط مردم اصفهان به‌طور رسمی در تقویم کشور ثبت کرد. به همین مناسبت روز گذشته معاون فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در نشست خبری به تشریح برنامه‌هایی که به این مناسبت برگزار خواهد شد پرداخت. مجتبی شاه مرادی در پاسخ به اصفهان امروز مبنی بر اینکه بین روزهای مختلف مطرح شده به مناسبت روز اصفهان، به چه علت در نهایت 25 آبان ماه در نظر گرفته شد و اکنون تکلیف سوم اردیبهشت و یکم آذر چه خواهد بود؟ پاسخ داد: تصمیم‌گیری انتخاب این روز توسط شورای فرهنگی انقلاب اسلامی بوده و ما تابع اسناد بالادستی خواهیم بود. اگرچه باید اشاره داشت 25 آبان ماه روز استان اصفهان بوده و سوم اردیبهشت‌ماه روز شهر اصفهان است. ضمن اینکه ما از هر فرصتی برای گرامیداشت اصفهان و ارزش‌هایش استفاده خواهیم کرد.
اجرای 430 برنامه در سطح شهر
شاهمرادی در ادامه بیان داشت: در 25 آبان ماه سال جاری بیش از 115 برنامه در قالب 430 اجرا در سطح شهر برگزار خواهد شد که مناطق و محلات مختلف شهر را در برمی‌گیرد. او افزود: برنامه‌های امسال با همکاری نهادهای مختلف از جمله سازمان‌هایی همچون زیباسازی، آتش‌نشانی و ... در شهرداری به همراه ارتش، سپاه، بسیج، بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، آموزش‌وپرورش و ... با شعار «تا پای جان، برای ایران» برگزار می‌شود. معاون فرهنگی اجتماعی ورزشی شهردار اصفهان از برگزاری یک ویژه‌برنامه ترکیبی با محوریت دفاع مقدس خبر داد و گفت: این برنامه با همکاری ارتش در محل توپخانه 44 با ظرفیت بازدید 5 هزار نفر از مردم در هر شب است که در بخشی از آن زندگی نامه شهید صیاد شیرازی از تولد تا شهادت پخش شده و در باقی برنامه‌ها بیش از 500 هنرور به ایفای نقش می‌پردازند. برنامه‌ها با هدف معرفی بیش از پیش 25 آبان در کشور است و برای گروه‌های سنی مختلف به مدت دو ساعت برگزار می‌شود. در حاشیه آن نیز نمایشگاه‌های مختلفی توسط ارتش، سپاه و بسیج تدارک دیده شده است. شاهمرادی بیان داشت: قیمت بلیت حضور در این برنامه 150 هزار تومان برآورد شده است که با حمایت حامیان مالی می‌توان آن را به صورت رایگان از تمام فرهنگ‌سراهای شهرداری در سطح شهر دریافت کرد اما به دلیل رعایت مسائل امنیتی ورود الزاما با بلیت امکان‌پذیر خواهد بود. او به تهیه نشان‌واره ویژه این روز که نماد اصفهان، گل لاله به یاد شهدا و رنگ سبز که نماد آرامش و زندگی است توسط حامد مغروری تهیه شده که ترکیب سه رنگ آن نیز به معنی پرچم ایران است. شاهمرادی در ادامه به معرفی برگزاری ویژه‌برنامه‌های شاخص این روز پرداخت و بیان داشت: سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با تهیه پرچم‌های ریسه‌ای در 5 نقطه شهر با طراحی ویژه همت داشته است، در سازمان آتش‌نشانی شهرداری نیز دیدار با خانواده شهدای آتش‌نشان و اهدای خون برنامه‌ریزی شده است. هم‌چنین در پایانه‌های اصفهان که در ورودی‌های شهر محل تردد مسافران سراسر استان و کشور است تئاتر خیابانی و نمایشگاه‌های تصویری برپا خواهد بود. ضمن اینکه در مسیری که شهدا تشییع شده‌اند 370 دوچرخه‌سوار رکاب زنی خواهند کرد و در باغ‌های بانوان ویژه‌برنامه شهدخت اجرا می‌شود.
نصب تصویر شهید و پلاک لاله در کوچه‌های مزین به نام شهدا
او با بیان اینکه در طول این مدت با خانواده‌های شهدا بازدید و دیدار انجام می‌شود، در بیش از 150 کوچه که محل زندگی خانواده شهداست آذین‌بندی و تجلیل از خانواده شهدا تدارک دیده شده است. شاهمرادی با بیان اینکه از 8 آبان که روز نوجوان است تا 30 آبان ویژه‌برنامه‌هایی برای نوجوانان شهر در جریان است گفت: در برنامه‌ای به نام فرمانده دل‌ها که در محل گلزار شهدای اصفهان برگزار می‌شود، روزانه 200 دانش‌آموز که در مجموع حدود 4 هزار دانش‌آموز را شامل می‌شود حضور می‌یابند. او از اقدام ویژه سازمان زیباسازی شهرداری نیز سخن گفت که بنا دارد در برخی محلات اصفهان که به نام شهدا نام‌گذاری شده است، پلاک دایره‌ای تبدیل به یک لاله شده و عکس شهید در سردر کوچه نصب کند. شاهمرادی در مورد بودجه و هزینه‌های برگزاری مجموع 430 برنامه گفت: سهم شهرداری از معاونت فرهنگی اجتماعی ورزشی تا سازمان‌های مختلف در حدود 15 تا 16 میلیارد تومان بوده و ارتش نیز 10 تا 12 میلیارد تومان هزینه برآورد شده که برخی از این حمایت‌ها به صورت زیرساختی بوده است. او در افزود: پیش‌بینی می‌شود 2 میلیون نفر در سطح شهر مخاطب این برنامه‌ها قرار گیرند.
لزوم الگوگیری از دفاع مقدس برای نسل 80 و 90
در ادامه مدیرکل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس اصفهان بیان داشت: عملیات محرم در 10 آبان سال 1361 آغاز شد که رزمندگان اصفهان نقش به سزایی در آن داشته و لشکر 14 امام حسین نیز به عنوان خط‌شکن در آن ایفای نقش کردند. در این عملیات 1250 شهید از استان اصفهان بود که 370 پیکر آنها در روز 25 آبان تشییع شدند. سرهنگ محمد رضایی بیان داشت: 70 شهید در سطح فرمانده از دسته تا تیپ بوده و دو فرمانده نیز به نام‌های سردار منصور رئیسی و سردار مهدی نصر اصفهانی از لشکر 14 امام حسین به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. در مجموع 50 درصد یعنی 700 شهید از شهر اصفهان بوده و مابقی از شهرستان‌های سراسر استان بوده‌اند. به همین دلیل عظمت و بزرگی این روز دلیل نام‌گذاری 25 آبان به نام استان اصفهان در تقویم کشور شد. وظیفه داریم از این روز و جنگی که به تعبیر مقام معظم رهبری، یک گنج بوده و حقیقتی تمام نشدنی است برای نسل 80 و 90 کشور الگوگیری کنیم تا بتوانند گام دوم انقلاب را بردارند. او بیان داشت: برنامه‌های در نظر گرفته شده برای اجرا در 25 آبان سال جاری در سایه دو راهبرد مردمی بودن و پوشش تمام مردم استان است. او که دبیر شورای هماهنگی حفظ و نشر آثار دفاع مقدس است: افزود: این شورا دارای هشت کمیته است که در چهار مناسب مهم سال از جمله هفته دفاع مقدس، سوم خرداد، 25 آبان و 13 دی‌ماه است ویژه‌برنامه‌هایی را برگزار می‌کنند. این هشت کمیته تحت عنوان‌های ادبی، راهیان نور، اسناد و مدارک دفاع مقدس، بانوان و روحانیت، پیشکسوتان و فضای مجازی و رسانه‌هاست.
ارسال 7273 اثر به جشنواره ملی فانوس
سرهنگ رضایی به میزبانی ششمین دوره جشنواره هنری ملی فانوس در اصفهان نیز اشاره داشت و گفت: پیش از این جشنواره فانوس در 5 بخش از جمله هنرهای نمایشی، تلویزیونی و سینمایی، موسیقی و سرود، هنرهای تجسمی و بخش رادیویی بوده است که امسال با درخواست و پیشنهادی که ما داشتیم دو بخش آزاد ویژه 25 آبان نیز به آن اضافه شد. او اظهار کرد: آثار ارسال شده به این جشنواره از سراسر کشور شامل 7273 مورد در این 7 بخش بوده است که در دو بخش داوری شده و در نهایت 651 اثر پذیرفته شده تعداد 74 اثر برگزیده شدند به علاوه اینکه 7 اثر برتر نیز به عنوان بخش ویژه در نظر گرفته شد. اختتامیه این جشنواره نیز در چهارشنبه 25 آبان در محل تالار هنر با حضور مسئولان کشوری و لشکری از جمله معاون رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد شهید امور ایثارگران برگزار می‌شود.
در انتهای این نشست از تصویر تشییع 25 آبان اصفهان که اثر هنرمند افشین جلیلی و در قالب نقاشی بود رونمایی شد.
به مناسبت 25 آبان و روز اصفهان 700 نفر از مردم اقشار مختلف اصفهان در تاریخ شنبه 28 آبان دیداری ویژه با رهبر معظم انقلاب خواهند داشت تا از صحبت و فرمایشات ایشان فیض برده و نقشه آینده را تعرسیم کنند.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار