نگاه ویژه به مدیریت شهری در برنامه توسعه هفتم

پنجشنبه گذشته شهرداری اصفهان میزبان شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور بود که طی آن صد و پانزدهمین نشست مجمع شهرداران کلان‌شهرهای کشور به منظور هم‌افزایی و تعامل بیشتر و مؤثرتر بین شهرداران و رؤسای شورای اسلامی شهرها برگزار شد تا در ادامه ارتقای سطح اجرایی و عملیاتی اقدامات و برنامه‌های مدیریت شهری در کلان‌شهرها و مراکز استان را به دنبال داشته باشد.

نگاه ویژه به مدیریت شهری در برنامه توسعه هفتم

پنجشنبه گذشته شهرداری اصفهان میزبان شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور بود که طی آن صد و پانزدهمین نشست مجمع شهرداران کلان‌شهرهای کشور به منظور هم‌افزایی و تعامل بیشتر و مؤثرتر بین شهرداران و رؤسای شورای اسلامی شهرها برگزار شد تا در ادامه ارتقای سطح اجرایی و عملیاتی اقدامات و برنامه‌های مدیریت شهری در کلان‌شهرها و مراکز استان را به دنبال داشته باشد.
در این نشست جلسات جداگانه‌ای با حضور ۶٢ نفر رؤسای شورای اسلامی مراکز استان‌ها با تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در ارتباط با بررسی و تبادل‌نظر درباره لایحه برنامه هفتم کشور و بودجه ۱۴۰۲ نیز برگزار می‌شود.
شهردار اصفهان در آغاز این مراسم با اشاره به ایجاد شهرها در طول تاریخ بیان داشت: نخستین بار با گردهمایی قبایل، شهرها ایجاد شدند و با گذشت زمان نوبت به شهرهای صنعتی رسید که از مزیت کارخانه‌ها و توسعه صنعت برخوردار بودند؛ اما در ادامه حامیان محیط‌زیست در اعتراض به آن، شهرهای پاک را تشکیل دادند و در نهایت به امروز رسیدیم که وقت تشکیل شهرهای فرهنگی است؛ این شهرها مقصد گردشگری هستند و باید بررسی کنیم که ما در کجای این چرخه قرار داریم.
علی قاسم‌زاده ادامه داد: بسیاری از مشکلات شهرها از مسیر فرهنگی قابل‌حل هستند و می‌توان مشکلاتی از جمله آلودگی، مدیریت پسماند و حمل‌ونقل را با ارتقای فرهنگ مردم رفع‌ورجوع کرد.
او تأکید کرد: برای اصلاح و ارتقای الگوهای اجتماع و کیفیت زندگی شهری باید به سمت شهر اسلامی حرکت کنیم، زیرا بسیاری از مشکلات را می‌توان از طریق قناعت، کمک به یکدیگر و نوع‌دوستی رفع کرد.
سعادت آرمان‌شهر اسلامی در گرو نابودی ظلم و فساد است
در ادامه استاندار اصفهان با بیان اینکه گردهمایی شهرداران و روسای شوراهای اسلامی شهرهای کشور فرصتی برای به اشتراک گذاشتن تجارب و تجمیع عقول پیرامون مباحث شهری است، گفت: این‌گونه نشست‌ها شرایطی را فراهم می‌کند که نگاه مدیریت شهری تکامل‌یافته و انتقال موضوعات مشترک به سمت ایجاد راه‌حل‌هایی کارآمد برای همه منجر شود.
سید رضا مرتضوی افزود: مشکلاتی اعم از حاشیه‌نشینی، ضعف در طراحی شهری، کاستی در حفظ مؤلفه‌های هویتی شهر، آلودگی هوا، مدیریت پسماند و معضلات حمل‌ونقل شهری دامن‌گیر شهرها شده است و امروز درباره آنها ساده‌اندیشی می‌شود، این باعث شده است که گرفتار راه‌حل‌هایی کوتاه‌مدت و ناکارآمد شویم.
او گفت: سه مؤلفه اصلی شهرها مردم، سیاست‌ها و برنامه‌های اعمالی شهر است که هویت شهر را تشکیل می‌دهند و شناخت صحیح و نقش این مؤلفه‌ها، موفقیت در اجرای تصمیمات و برنامه‌های مدیریت شهر را به همراه دارد.
استاندار اصفهان تصریح کرد: تعریف کردن یک زمان مشخص و افق برای جلب مشارکت مردم به همراه تدوین سیاست‌هایی که باعث شود شهروندان احساس تعلق کنند مسیری برای پیشرفت شهر است؛ در آرمان‌شهر اسلامی سعادت در گرو نابودی ظلم و فساد است و در آن رستگاری مردم از مسیر نیکی، خیرخواهی و دستگیری از همه عبور می‌کند؛ در این آرمان‌شهر امنیت در تمام وجوه آن از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حقوقی جایگاه ویژه دارد و دغدغه همه مدیران است.
مرتضوی تأکید کرد: سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های شهری باید تجلی آرمان‌شهر اسلامی باشد و در چنین شرایطی وحدت و همدلی مردم در محور این آرمان الهی شکل‌گرفته و مسیر را برای رسیدن به یک شهر توحیدی فراهم می‌کند بنابراین باید هر تصمیمی در راستای شهر توحیدی باشد. به امید روزی که در ذیل چنین آرمانی همه برنامه‌ها و تصمیمات حول محور شهر توحیدی باشد.
امیدآفرینی شوراهای در دل مردم
در این نشست رئیس شورای شهر تهران نیز از ضرورت برگزاری نشسته‌ای مشترک بین شهرداران و شوراهای اسلامی شهرها سخن گفت و بیان داشت: باید مسائل را با هم حلاجی کرده و برای آن راه‌حل پیدا کنیم و آن را به مرحله عمل بگذاریم.
مهدی چمران ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که باعث اهمیت ساز و کار شوراهای اسلامی می‌شود امیدآفرینی است؛ شوراها نمایندگان مردم برای اداره شهری هستند که در آن زندگی می‌کنند. این شوراها بار زیادی را از دوش دولت، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و ... برداشتند و بخش عمده‌ای از امور شهری را به عهده گرفتند. اگرچه هنوز وظایف مبهم قانونی دارند که مورد اختلاف است.
او بیان داشت: اگر وضعیت شهرها را پیش از تشکیل شورای شهر و پس از آن مقایسه کنیم خواهیم دید که تا چه اندازه امید را در دل مردم زنده کردند و این مبحث با اهمیتی است که رهبری نیز در دیدار با مردم اصفهان بر آن تأکید فرمودند.
مدیریت شهری در لبه خدمتگزاری به مردم قرار دارد
شهردار تهران نیز در این نشست از جایگاه ویژه این نهادهای شهری سخن گفت و بیان داشت: شهرداران و شوراهای شهر جایگاه مهمی برای خدمت‌گذاری در کشور دارند و باید نسبت به جایگاه خود آگاه باشند.
علیرضا زاکانی افزود: امروز دشمن با ایجاد جنگ ترکیبی تلاش دارد داشته‌های ما را مورد هدف قرار دهد و مردم ما را در مقابل یکدیگر قرار دهد تا به این ترتیب انقلاب را از معنا تهی کند؛ بنابراین باید امید را در دل مردم خود بگسترانیم و اتحاد و یکپارچگی را تقویت کنیم؛ ما باید نوکری و فداکاری برای ملتمان را یک ضرورت بدانیم.
او گفت: مدیریت شهری نزدیک‌ترین لبه خدمت به مردم بوده و تلاش آن در زندگی مردم ملموس است پس چه‌بهتر که پیوستگی آن با ظرفیت دستگاه‌های اجرایی کشور ارتقا یافته و باعث شود قابلیت‌های آن افزایش یابند.
زاکانی به دو نکته مهم اشاره کرد و بیان داشت: نخست اینکه باید در مقابل تلاش دشمن برای از هم گسستگی ملت ایران مقابله کرده و با همبستگی از کنار این مشکل عبور کنیم. دوم اینکه در آستانه تنظیم برنامه هفتم هستیم که در ادامه تعیین بودجه 1402 را به همراه دارد بنابراین باید نگاه مسئولان کشوری به مدیریت شهری و مسئولیت‌های بزرگی که بر عهده دارند متجلی شود و بتواند این ظرفیت‌های موجود را در اختیار رشد و توسعه و آبادانی کشور قرار دهد تا توان این نهادها برای خدمتگذاری به مردم افزایش یابد.
زاکانی ادامه داد: ایجاد زمینه درآمد پایدار در شهرها و ایجاد ثبات برای مدیریت شهری که بتواند از منابع موجود برای عمران و آبادانی شهر استفاده کند و نه اداره مدیریت شهر و اجزا و ارکان آن، می‌طلبد که نگاه ویژه‌ای به برنامه هفتم داشته باشیم.
حمات وزارت کشور از مدیریت شهری
قائم‌مقام وزیر کشور در امور حقوقی مجلس نیز در این گردهمایی اظهار داشت: امروز روز خوبی است چرا که حاکی از انسجام و همدلی بین شهرداران مراکز استان‌ها و روسای شوراهای شهر کشور است.
علیرضا احمدی افزود: همت مدیریت شهری باعث راهگشایی در مسائل عدیده‌ای است که اکنون در کشور وجود دارد.
او بیان داشت: تنظیم بوده 1402 و اعتباراتی که مقرر شده است بر اساس این بودجه تخصیص یابد در نخستین دستور کار مجلس قرار دارد و تا پایان آرمان ماه انجام می‌شود. اگر جایگاه شوراها و شهرداری‌ها نیز در این قانون در نظر گرفته شود بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
احمدی تأکید کرد: وزارت کشور با عنوان متولی امور شوراها و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در خدمت مدیران شهری است بنابراین در این نشست مشترک با تیزبینی و ریزبینی مسائل مدیریت شهری را مطرح و بررسی کنید تا بتوانیم اقدام جدی در جهت منافع شهرها و روستاها در سطح کشور داشته باشیم.
دولت ظرفیت‌های مدیریت شهری را به رسمیت شناخته است
رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه باید از حواشی دوری کنیم و در متن قرار بگیریم، گفت: زمینه برای کار مناسب و مشترک فراهم شده است، در این راستا امیدواریم با کار مشترک و به هم فشرده، دل مردم را شاد کنیم.
به گزارش ایمنا، پرویز سروری در آئین اختتامیه نشست مشترک شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور، اظهار کرد: دولت همراه و انقلابی و شوراهای توانمند و شهرداران قدرتمند بر موضوعات که تغییر و تحول را در شهرها به ارمغان آوردند، دارایی کشور هستند.
او با تأکید بر اینکه می‌توان از ظرفیت شوراها برای ارائه طرح‌ها استفاده کرد، ادامه داد: یکی از بزرگترین فراکسیون‌ها در مجلس، مدیریت شهری است؛ در دوره‌های مختلف کمتر فرصت می‌شد نماینده‌ای از مدیریت شهری در دولت حضور یابد، اما اکنون این ظرفیت فراهم شده است.
رئیس شورای عالی استان‌ها با تأکید بر ایجاد هم‌افزایی، تصریح کرد: اگر شوراهای اسلامی موفق عمل نکنند، مردم ناامید می‌شوند و نظام لطمه جدی می‌خورد.
سروری تأکید کرد: دولت تمام ظرفیت‌های مدیریت شهر و شورای اسلامی را به رسمیت شناخته است و ما به عنوان جریان «ما می‌توانیم»، هر موقع کاری را خواستیم انجام دادیم.
او با بیان اینکه باید از حواشی دوری کنیم و در متن قرار بگیریم، ادامه داد: زمینه برای کار مناسب و مشترک فراهم شده است، در این راستا امیدواریم با کار مشترک و به هم فشرده دل مردم را شاد کنیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار