پیشگیری از بیماری‌های اعصاب و روان نیاز به فرهنگ‌سازی دارد انگ زدایی از روان‌درمانی در جامعه

درمان بیماری‌های اعصاب و روان به‌ویژه پیشگیری از آن معضلی است که پیش از این پشت سد انگ انگاری و مقاومت جامعه نسبت به آن گیر کرده بود اما اکنون علی‌رغم فرهنگ‌سازی‌های گسترده برای ترغیب مردم به درمان بیماری‌های اعصاب و روان، هزینه‌های سنگین دارویی و مشاوره‌ای است که مانع درمان است؛

پیشگیری از بیماری‌های اعصاب و روان نیاز به فرهنگ‌سازی دارد انگ زدایی از روان‌درمانی در جامعه

درمان بیماری‌های اعصاب و روان به‌ویژه پیشگیری از آن معضلی است که پیش از این پشت سد انگ انگاری و مقاومت جامعه نسبت به آن گیر کرده بود اما اکنون علی‌رغم فرهنگ‌سازی‌های گسترده برای ترغیب مردم به درمان بیماری‌های اعصاب و روان، هزینه‌های سنگین دارویی و مشاوره‌ای است که مانع درمان است؛ در هر دو صورت روزانه آمار خودکشی‌ها و افسردگی مردم است که روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند. این تناقض، موضوعی پرسش روز گذشته روزنامه اصفهان امروز از معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود و سید مرتضی حیدری دراین‌باره پاسخ داد: این واقعیت وجود دارد که کاستی‌ها و اشکالاتی در مسیر درمان وجود دارد و هزینه‌های بالا ممکن است مانع از مراجعه یا ادامه درمان افراد شود بااین‌وجود هنوز ضرورت فرهنگ‌سازی برای آگاهی بخشی به مردم در زمینه پیشگیری و درمان به موقع بیماری‌های اعصاب و روان وجود دارد. ضمن اینکه در مراکز درمانی و سلامت شهر امکان ارائه خدمات مشاوره و درمان در این زمینه را چه به صورت آزاد و چه تحت پوشش بیمه، با ویزیت‌های ارزان بسیار ارزان فراهم کرده‌ایم.
حیدری در ادامه بیان داشت: این باور غلط در مردم وجود دارد که آنفولانزا با مصرف آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود درصورتی‌که برای این بیماری باید داروهای سرماخوردگی مصرف‌شده و تنها در موارد حاد به تشخیص پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. دکتر حیدری تصریح کرد: به تازگی پیک آنفولانزا را در استان اصفهان پشت سر گذاشته‌ایم اما این امکان وجود دارد که پیک دیگری از این بیماری را مشاهده کنیم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بیش از 50 درصد جمعیت استان اصفهان در شهرستان‌های آن قرار دارد، گفت: کادر درمان شهر اصفهان در بخش‌های مختلف از جمله نیروهای متخصص و فوق تخصص و نیز پرستاران کامل است اما در شهرستان‌ها کمبودهایی در تمام این حوزه‌ها وجود دارد. برای توزیع بهتر نیروهای متخصص در شهرستان‌ها نیز باید بیمه‌ها و تعرفه‌های درمان تقویت واقعی شود.
دکتر حیدری افزود: استان اصفهان در مقایسه با کشور میانگین سنی بالایی دارد و ازاین‌رو بخش زیادی از هزینه‌ها برای درمان بیماری‌های مزمن از جمله دیابت، قلبی و عروقی، کلیوی، فشارخون و غیره صرف می‌شود.
او اظهار داشت: در راستای طرح جوانی جمعیت قرارگاه‌هایی را در شهرستان‌های مختلف با حضور مسئولان، معاونان و کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی ایجاد کرده‌ایم که نسبت به درمان ناباروری در سطح 2 و 3 اقدامات لازم را به صورت رایگان انجام می‌دهند. همچنین برای کاهش آمار سقط‌های غیرقانونی نظارت‌هایی را در راستای شناسایی مطب‌ها و مراکز مختلف داریم و با متخلفان برخورد قانونی و قضایی می‌شود.
دکتر حیدری با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه اهدای عضو در استان اصفهان گفت: بزرگترین منابع ما برای اهدای عضو مرگ مغزی‌ها هستند که حیات ندارند و تنها دستگاه تنفس به آنها وصل است. این‌ها می‌توانند پیش از اینکه به عنوان جسد در دل خاک قرار گیرند، با اهدای اعضایی همچون قلب، کبد، کلیه و ... زندگی افراد زیادی را نجات دهند که تحت درمان‌های سنگین و پرهزینه قرار دارند؛ بنابراین نیاز است مردم را در انجام این امر خیر و خداپسندانه ترغیب و همراه کنیم.

ارسال نظر