معیشت در صدر مطالبات معلولان استان اصفهان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان از مشکلات و دغدغه‌های پیش روی معلولان در جمع اصحاب رسانه به بهانه روز جهانی معلولان گفت و اظهار کرد: 8 هزار و 500 معلول در استان اصفهان شناسایی شده‌اند که با وجود تشخیص معلولیت آن‌ها و تأیید واجد شرایط دریافت مستمری از سازمان بهزیستی هستند به دلیل کمبود اعتبار این تعداد افراد در نوبت ورودی مستمری هستند.

معیشت در صدر مطالبات معلولان استان اصفهان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان از مشکلات و دغدغه‌های پیش روی معلولان در جمع اصحاب رسانه به بهانه روز جهانی معلولان گفت و اظهار کرد: 8 هزار و 500 معلول در استان اصفهان شناسایی شده‌اند که با وجود تشخیص معلولیت آن‌ها و تأیید واجد شرایط دریافت مستمری از سازمان بهزیستی هستند به دلیل کمبود اعتبار این تعداد افراد در نوبت ورودی مستمری هستند. به گفته ولی‌الله نصر بدیهی‌ترین حقوق هر انسانی تسهیل عبور و مرور در اجتماع است که در برخی از مواقع شاهد هستیم در مرکز استان برای حضور و رفت‌وآمد معلولان با مشکلاتی مواجه هستند به دنبال این مسئله معلولان در کنار مشکلات جسمی به‌تدریج با معضلات اعصاب و روان نیز روبه‌رو خواهند شد. نصر با انتقاد از اینکه همچنان موضوع مستمری و قانون حمایت از جامعه معلولان مغفول مانده است اظهار کرد: در حال حاضر با مستمری حداقل‌بگیر قانونی مددجویان بسیار فاصله داریم این در حالی است که همچنان مشکلات معیشتی افراد دارای معلولیت پابرجا است. او ادامه داد: بدون شک ضرورت دارد قانون‌گذار و دولت در برنامه توسعه هفتم به حداقل دستمزد کارگری که در قانون حمایت از معلولان نیز به آن اشاره شده رعایت شود. مدیرکل بهزیستی استان اصفهان از اصحاب رسانه خواست تا صدای معلولان و مطالبات آنها باشند و توضیح داد: معیشت چالش نخست افراد دارای معلولیت است؛ این مسئله مهم باید توسط مسئولان پیگیری شود و حداقل در پرداخت مستمری به مددجویان رعایت شود.

غفلت از قانون اشتغال سه درصد معلولان

نصر گفت: بحث اشتغال دیگر موضوعی است که باید با جدیت در راستای حل آن برای معلولان تلاش شود این در حالی است که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان نخبه با درصدی معلولیت در انتظار یافتن شغل هستند و دراین‌بین قانون سه درصد اشتغال معلولان نادیده گرفته می‌شود. مسکن که در جامعه امروز معضل بسیاری از خانواده‌هاست برای معلولان نیز تبدیل به یک چالش شده است که نصر در مورد آن گفت: برای تأمین مسکن معلولان با کمبود تسهیلات و محدودیت‌های اعتباری مواجه هستیم، ازاین‌رو بهزیستی کشور با تفاهم چندجانبه با بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، انجمن خیران مسکن‌ساز و سازمان بهزیستی، اولویت تأمین مسکن را برای خانواده‌های دارای فرزندان دو معلولیت در نظر گرفته است. مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه افراد دارای معلولیت در زمینه ودیعه مسکن و تسهیلات نیز با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند اظهار کرد: ضمانت بانکی برای افراد معلول با شرایط سخت‌تری انجام می‌شود، لذا انتظار داریم که مستمری و یارانه معلولان نیز به‌عنوان ضمانت در اختیار بانک‌ها باشد تا تسهیلات اشتغال و مسکن به مددجویان ارائه شود. وی با اشاره به اینکه هزینه‌های درمان، توان‌بخشی و تجهیزات دیگر موضوع موردبحث معلولان عنوان کرد و افزود: به دلیل وجود تحریم‌ها چندین سال است که برای تهیه برخی از اقلام موردنیاز معلولان با مشکل روبه‌رو هستیم. نصر تأکید کرد: بر اساس قانون و آئین‌نامه، افراد دارای معلولیت می‌توانند از تجهیزات توان‌بخشی داخلی استفاده کنند؛ اما این تجهیزات کیفیت لازم را ندارد.

توجه به حق پرستاری برای افراد دارای معلولیت شدید

او خاطرنشان کرد: 2 هزار و 700 نفر از افراد دارای معلولیت شدید در استان اصفهان نیازمند دریافت حق پرستاری هستند و لازم است این مسئله آن‌طور که شایسته است اجرایی شود. مدیرکل بهزیستی استان اصفهان عنوان کرد: افراد دارای معلولیت جزو دهک‌های پایین اجتماع و افراد نیازمند هستند، تلاش می‌کنیم به‌عنوان مطالبه‌گر افراد دارای معلولیت بتوانیم این صداها را در روز جهانی معلولان به گوش نهادهای ذی‌ربط برسانیم. او گفت: روز جهانی معلولان باید به‌عنوان الگو به مسئولان، شهروندان و فرهنگ عمومی جامعه اطلاع‌رسانی شود.

بهزیستی به‌تنهایی توان اجرایی‌کردن قانون حمایت از معلولان را ندارند

مشاور استاندار اصفهان در امور معلولان نیز با بیان اینکه در سال‌های گذشته قانون جامع حمایت حقوق معلولان در مجلس شورای اسلامی مصوب شد گفت: ضروری است چگونگی اجرای این قانون برای حمایت از افراد داری معلولیت باید بررسی و پیگیری شود. حمیدرضا رادمهر اظهار کرد: ۱۰۰ هزار نفر از معلولان استان در سازمان بهزیستی پرونده دارند و در حقیقت، جمعیت معلولان در استان بیش از این آمار رسمی است و باید باتوجه‌به شعار امسال، راه‌های تحول‌آفرین برای توسعه فراگیر و نقش نوآوری در ایجاد جهانی قابل‌دسترس شود. او از رسانه‌ها خواست تا در امر مطالبه‌گری در کنار معلولان باشند تا شاهد نتیجه‌ای مطلوب حاصل شود و تصریح کرد: موضوع آمارگیری‌ها با مشکلاتی روبه‌رو است و علاوه‌برآن برخی معلولان نیز برای معرفی خود به سازمان بهزیستی دچار تردید هستند و این موضوع چالشی بزرگ است که فرد معلول زجری سنگین‌تر بر دوش می‌کشد که خود را به‌عنوان معلول معرفی کند، لذا این موضوع مهم باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد. رادمهر اضافه کرد: مناسب‌سازی فیزیکی باید توسط مسئولان انجام شود از سوی دیگر مناسب‌سازی فرهنگی را نباید به‌سادگی از کنار آن گذر کرد. او گفت: دستگاه‌های مرتبط اجرایی باید اقدامات مؤثری در راستای مناسب‌سازی فضاها و موضوع‌های فرهنگی داشته باشند. رادمهر با اشاره به اینکه بهزیستی و تشکل‌ها در سال‌های اخیر فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند، به‌طوری‌که بر اساس این فعالیت‌ها مستمر، قانون جامع حمایت حقوق معلولان در مجلس شورای اسلامی مصوب شد افزود: باید دید چه موانعی وجود دارد که هنوز شاهد رفع مشکلات نیستیم باید بررسی شود که آیا این قانون در حال اجراست؟ لازم است بررسی شود که چرا دستگاه‌های اجرایی این قانون را به‌درستی انجام نداده‌اند، زیرا اگر قانون جامع حمایت حقوق معلولان به طور صحیح اجرایی شود، بخش‌های زیادی از مشکلات افراد معلول رفع خواهد شد. به گفته مشاور استاندار اصفهان قانون حمایت از حقوق معلولان شاید بخش اعظمی از مشکلات جامعه معلولان را موردتوجه قرار داده است، اما بهزیستی به‌تنهایی توان اجرایی‌کردن این قانون را ندارد.

هنردرمانی به کمک خدمات توان‌بخشی می‌آید

معاون توان‌بخشی بهزیستی اصفهان نیز با اشاره به خدمات ارائه شده توسط بهزیستی به معلولان گفت: ۱۲۷ مرکز روزانه در سطح استان خدمات توان‌بخشی ارائه می‌کنند که حدود 4 هزار و ۷۱۰ نفر از این خدمات استفاده می‌کنند. سید کمال صدیقی اضافه کرد: مباحث هنردرمانی در کنار توان‌بخشی به جد دنبال می‌شود که ۴۵ مرکز طرف قرارداد با بهزیستی هستند و در این راستا فعالیت می‌کنند. او افزود: ۹۹ مرکز مثبت زندگی، حدود ۲۸ هزار و ۵۶۰ پرونده از مستمری‌بگیران را تحت پوشش قرار دارند، در بخش شبانه ۶۵ مرکز فعالیت دارند که در کنار آنها قریب به ۴۵ مرکز ویزیت در منزل را در سطح استان به ۲ هزار و ۱۴۵ معلول خدمت‌رسانی می‌کنند. صدیقی ادامه داد: هزار و ۸۵۶ نفر از ضایعات نخاعی حق پرستاری را دریافت می‌کنند که ۸ هزار و ۵۰۰ نفر همچنان در انتظار دریافت قرار دارند، هزار و ۹۶۰ خانواده بیش از یک معلول در سطح استان وجود دارد که ۷۳ خانواده دو معلول و دو خانواده ۶ معلول دارند. صدیقی خاطرنشان کرد: ۸ هزار و ۵۰۰ معلول شناسایی را شناسایی کردیم که واجد دریافت مستمری از سازمان بهزیستی هستند؛ اما به دلیل کمبود اعتبار در لیست انتظار پرداخت مستمری ناچیز ۵۰۰ هزارتومانی قرار دارند و ۲ هزار و ۷۶۵ نفر در لیست انتظار حق پرستاری خانواده محور قرار دارند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار