تنها یک نرم‌افزار ایرانی دارای مجوزدر حوزه همسریابی اینترنتی فعال است

پلتفرم همدم مرجعی برای انتخاب آگاهانه و ازدواج جوانان

ازدواج یکی از مهم‌ترین رویدادهای زندگی انسان محسوب می‌شود. همیشه یکی از دغدغه‌های جوانان انتخاب همسر با معیارهای مناسب بوده است.

پلتفرم همدم مرجعی برای انتخاب آگاهانه و ازدواج جوانان

ازدواج یکی از مهم‌ترین رویدادهای زندگی انسان محسوب می‌شود. همیشه یکی از دغدغه‌های جوانان انتخاب همسر با معیارهای مناسب بوده است. اکثر جوانان به دنبال آن هستند تا همسر خود را در دنیای واقعی پیدا کنند و با اخلاقیات و رفتارهای او از نزدیک آشنا شوند؛ اما هستند کسانی که در فضای مجازی به دنبال انتخاب همسر هستند. امروزه جوانان در محیط‌های مجازی مانند چت‌روم‌ها، فیس‌بوک، اینستاگرام، تلگرام و سایت‌های همسریابی با یکدیگر آشنا می‌شوند و گاهی این آشنایی به ازدواج ختم می‌شود. حال باید دانست که این آشنایی‌ها تا چه میزان می‌تواند بنیان‌های یک ارتباط درست و زمینه‌های تشکیل یک زندگی مستحکم را رقم بزند؟ نگاه پسران به مقوله همسریابی اینترنتی صرفا نوعی سرگرمی است و اغلب قربانیان این دوستی‌های مجازی و سایت‌های همسریابی، دخترانی هستند که با قصد ازدواج وارد می‌شوند. برخی از سایت‌های همسریابی نیز به دنبال سوءاستفاده و کسب درآمد از افراد هستند. همه این عوامل نهادهای دولتی را بر آن داشت تا با صدور مجوز برای سایت‌های مجوزدار همسریابی بتوانند تا حدی جلوی این سوءاستفاده‌ها را بگیرند و زمینه ازدواج جوانان را فراهم کنند.
مدیر مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان دفتر اصفهان در گفتگو با اصفهان امروز با اشاره به اینکه روابط با جنس‌های مخالف در داخل فضای مجازی بر اساس عدم شناخت از یکدیگر شکل می‌گیرد، می‌گوید: علی‌رغم تمام امکاناتی که در بستر اینترنت قابل بهره‌برداری است؛ اما آن فضا محلی برای اعتماد نیست و به همین جهت نمی‌توان فضای مجازی را به‌عنوان مرجعی برای معرفی افراد واجد شرایط ازدواج به یکدیگر در نظر گرفت.
سید علی حکمت منش با بیان اینکه در حال حاضر هیچ‌گونه مرکزی به‌غیراز مؤسسه تبیان دارای مجوز در زمینه همسان گزینی در بستر فضای مجازی نیست، اظهار می‌کند: در پلتفرم همدم فرایند دقیق و حساب شده در انتخاب ملاک‌های همسر و بررسی اطلاعات و صلاحیت افراد انجام می‌شود، به همین خاطر است که نهادهای مسئول، آن مؤسسه را به‌عنوان تنها مرکز تخصصی در حوزه همسان گزینی در بستر فضای مجازی معرفی کرده‌اند. در حال حاضر فرایند به‌کارگرفته‌شده در روند همسان گزینی همدم منحصربه‌فرد است و تاکنون مؤسسه‌ای نتوانسته است آن را به این صورت انجام دهد.
او ادامه می‌دهد: قبل از راه‌اندازی این سامانه افراد واجد شرایط پس از ثبت‌نام در سایت طی یک جلسه راستی‌آزمایی می‌شدند و اطلاعات آن‌ها توسط کارشناسان به‌صورت حضوری تأیید می‌شد؛ اما با ایجاد پلتفرم همدم تمامی این مراحل از طریق فضای اینترنت انجام می‌شود. افراد واجد شرایط ازدواج می‌توانند اپلیکیشن همدم را از سکوهای بازار و مایکت و سایت فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان کنند و پس از نصب آن بر روی گوشی‌های هوشمند خود، اطلاعات و مدارک موردنیاز را بارگذاری نمایند. پس از تکمیل اطلاعات باید در دو آزمون روان‌شناسی شرکت کرده و پس از تأیید مدارک توسط سیسم و کارشناسان در فرایند همسان گزینی قرار می‌گیرند.
مدیر مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان دفتر اصفهان با اشاره به اینکه امروزه سازمان تبلیغات اسلامی اقدام به صدور مجوز برای مراکز همسریابی کرده است، بیان می‌کند: اگر مراکز بتوانند پس از اخذ مجوزات مربوطه همانند فرایندی را که پلتفرم همدم بادقت و حساسیت در حال انجام است انجام دهند آن موقع شاهد پیشرفت و رشد در دیگر مراکز همسریابی خواهیم بود. در سال‌های گذشته شاهد نا به سامانی‌هایی در حوزه همسریابی در بستر فضای مجازی بودیم. برخی از آن‌ها به دنبال سوءاستفاده از اطلاعات شخصی افراد و رسیدن به اهداف خود همچون کلاهبرداری و درآمدزایی اقدام به ایجاد چنین سایت‌هایی کرده بودند؛ اما روند کار در مؤسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان که یک مجموعه زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی است به شکلی است که از بروز تمامی این عوامل جلوگیری شده و اطلاعات افراد در یک فضای امن و محرمانه بررسی می‌شود. پس از بررسی اطلاعات افراد و تأیید آن‌ها بادقت و حساسیت خاصی نسبت به معرفی افراد دارای ویژگی‌های متناسب به یکدیگر اقدام می‌شود.
به نظر می‌رسد، باتوجه‌به استفاده عامه مردم از تلفن‌های همراه هوشمند؛ امروزه اکثر ارتباطات اجتماعی از طریق بستر فضای مجازی شکل می‌گیرد. جوانان نیز از این فضا برای صحبت و آشنایی با جنس مخالف بهره می‌برند و سعی در آشنایی با یک یکدیگر دارند؛ اما به گفته کارشناسان و صاحب‌نظران بستر فضای مجازی قابل‌اعتماد نیست و افراد با هویت‌های غیرواقعی نیز می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. باتوجه‌به پیشرفت فناوری روزافزون و استفاده عامه مردم از فضای مجازی، افراد واجد شرایط ازدواج می‌توانند با مراجعه به سایت‌های همسریابی دارای مجوز از نهادهای دولتی در فضای مجازی اقدام نمایند تا معرفی افراد در یک فضای امن شکل گیرد و افراد انتخاب آگاهانه داشته باشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار