گل به خودی برخی بانک‌های خصوصی

بانک‌های خصوصی در سالیان اخیر برای کمک به فضای اقتصادی کشور ایجاد شدند، اما به‌مرورزمان برخی بانک‌های خصوصی از برنامه‌های اصلی خود فاصله گرفتند و خود به مشکلی برای اقتصادی کشور تبدیل شدند.

گل به خودی برخی بانک‌های خصوصی

بانک‌های خصوصی در سالیان اخیر برای کمک به فضای اقتصادی کشور ایجاد شدند، اما به‌مرورزمان برخی بانک‌های خصوصی از برنامه‌های اصلی خود فاصله گرفتند و خود به مشکلی برای اقتصادی کشور تبدیل شدند.

امروز برخی بانک‌های خصوصی به قوانین و دستورالعمل‌های بانک مرکزی به‌خوبی توجه و عمل نمی‌کنند و این موضوع باعث ایجاد دوگانگی در میان بانک‌ها می‌شود.

از طرفی بنا بر اعلام برخی مسئولان، تعدادی از مشتریان بانک‌های خصوصی دارای اطلاعات ناقص و حتی اشتباه هستند که این موضوع می‌تواند باعث ایجاد مسائل متعددی در آینده شود و حتی تخلفات مالی نیز صورت پذیرد.

در اجرای طرح نهضت ملی مسکن قرار بود بانک‌ها با پرداخت میزان مناسبی از تسهیلات به اجرای هرچه بهتر و سریع‌تر طرح کمک کنند اما طبق آمارها، عملکرد شبکه بانکی و به خصوص بانک‌های خصوصی در این بخش بسیار ضعیف گزارش شده است.

بدهی بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی بر آتش نقدینگی و تورم دمیده و اثر خود را بر تضعیف معیشت مردم و گرانی مکرر کالا در اقتصاد نشان داده و بیانگر بی‌انضباطی مالی است که بانک‌ها داشتند.

موضوع مهم بعدی در عملکرد بانک‌ها این است که منابعی که جذب می‌کنند، بخشی را تسهیلات می‌دهند که در حوزه‌های مختلف هزینه می‌شود و بخشی هم تسهیلات نمی‌دهند و به‌صورت وجه نقد نگهداری می‌کنند یا اینکه بخشی از منابع جذب شده را در بازار دارایی همچون طلا و سکه و مسکن و ارز به گردش در می‌آورند که این خود تورم‌زا است و گرانی ایجاد می‌کند.

بررسی داده‌های آماری گویای این است که ۶۰ تا ۷۰ درصد تسهیلات پرداخت نشده شبکه بانکی مربوط به بانک‌های خصوصی است، یعنی این بانک‌ها منابع را از بخش‌های پولی جذب کردند و به جای اینکه در راستای اهداف کلان کشور تسهیلات دهند، در بازارهای مختلف به گردش درآورند و موجب به‌هم‌ریختگی قیمت‌ها در بازارها شده‌اند.

از دیگر معضلاتی که بانک‌های خصوصی ایجاد کردند مربوط به بازار بین‌بانکی است که وقتی به آن مراجعه می‌کنیم عمده بانک‌هایی که وجوه بازار را جمع‌آوری می‌کنند و بر آتش افزایش نرخ بهره بین‌بانکی می‌دمند بانک‌های خصوصی هستند.

اعطای وام به برخی افراد خاص نیز از موضوعاتی است که موجب گلایه‌های فراوانی نسبت به عملکرد این بانک‌ها شده است.

در مجموع به نظر می‌رسد ضروری است مسئولان کشور و نهادهای نظارتی به همراه بانک مرکزی با دقت و توجه جدی‌تری به دنبال اصلاح ساختار بانک‌های خصوصی و مبارزه با فساد در آن‌ها باشند تا شاید بخشی از مشکلات اقتصادی که کشور با آن‌ها درگیر است، کاهش یابد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار