اصفهان ارزش‌افزوده جشنواره کودک

تفاهم‌نامه برگزاری سی ‌و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و شهردار اصفهان به امضا رسید.

اصفهان ارزش‌افزوده جشنواره کودک

تفاهم‌نامه برگزاری سی ‌و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و شهردار اصفهان به امضا رسید.
شهردار اصفهان در مراسم امضای این تفاهم‌نامه بیان داشت: يكي از رخدادهای بزرگ شهر اصفهان جشنواره فیلم‌های كودك و نوجوان بوده است كه در 35 دوره برگزاري آن تاكنون، بيشتر سال‌ها در اصفهان برگزارشده است بنابراين احساس تعلقي بين اصفهان و اين جشنواره ایجادشده است.
علی قاسم‌زاده افزود: در تغييرات دولت و مديريت شهري اصفهان اين نگراني ایجادشده بود كه جشنواره از اصفهان به‌جای ديگري منتقل شود اما رایزنی‌هایی بين مسئولان اصفهان، وزارت ارشاد و بنياد فارابي انجام شد و نهايتا تفاهم‌نامه‌ای شكل گرفت که طی آن كماكان اصفهان ميزبان اين جشنواره بزرگ و مهم باشد.
او بیان داشت: در اين دوره اتفاقات جديدي را با همكاري مسئولان تهران رقم خواهيم زد؛ ازجمله تفاهم‌نامه امروز كه در بودجه ۱۴۰۲ نیز برای آن رديف پیش‌بینی خواهيم كرد. همچنین كساني كه علاقه‌مند هستند در حوزه فيلم كودكان و نوجوانان فعاليت داشته باشند از مساعدت صندوق فیلم‌سازی بهره‌مند می‌شوند.
شهردار اصفهان تصریح کرد: نگاه ما به جشنواره ملي و بین‌المللی است و اصفهان كمك می‌کند اين كار بهتر انجام شود؛ اما شعاع كار ملي و بین‌المللی و اين صندوق براي همه‌کسانی است كه در ايران براي ساخت فيلم كودكان و نوجوانان انگيزه دارند.
او بيان داشت: ضمن احترام به تعلق‌خاطر اصفهانی‌ها به اين جشنواره نباید فراموش كنيم رسالت ما ملي و بین‌المللی است و نبايد نگاهمان به اصفهان خلاصه شود؛ بايد كوشش كنيم اين جشنواره همه مخاطبانش ازجمله كودكان، نوجوانان و هنرمندان را دربر گیرد.
قاسم زاده تأکید کرد: لازم است جشنواره فيلم كودك و نوجوان را به بلوغي برسانيم كه مخاطبانش منتظر فرا رسيدن آن باشند و این رخداد برای کودکان ايران و دنيا اهميت پيدا كند.
او تصریح کرد: در برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان، اصفهان مانند يك كاتاليزور است چراكه به‌واسطه اينكه شهري تاريخي و شناخته‌شده در دنياست می‌تواند و بايد مانند شتاب‌دهنده عمل كند نه اينكه نسبت به آن احساس مالكيت شخصي داشته باشد.او ادامه داد: اکنون‌که شهرداري سهام‌دار اين صندوق شده است بايد در جامعه هدف سراسر شهرهاي كشور در تولید فیلم کودک و نوجوان انگيزه ايجاد كند؛ ما در اين مورد مرز نمی‌کشیم و معتقديم نگاه ملی باعث می‌شود جشنواره يك گام به جلوتر بردارد؛ اصفهان نيز از مواهب آن با حضور ديگران برخوردار خواهد شد.
ظرفیت‌های اصفهان ارزش‌افزوده جشنواره فیلم کودک و نوجوان است
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: بعد از فرازوفرودهای بسیار، اتفاق خوبی رقم خورد و جشنواره فیلم کودک و نوجوان پس از 34 دوره برگزاری بازهم در اصفهان ماندگار شد.
او افزود: پس‌ازاینکه دبیرخانه جشنواره فیلم کودک و نوجوان به بنیاد فارابی سپرده شد بررسی کردیم و متوجه شدیم جشنواره تاکنون کمکی به تولیدات سینمای کودک و نوجوان نکرده است و آسیب‌شناسی آن ما را به اینجا رساند که چگونه برنامه‌ریزی کنیم تا این جشنواره محفلی برای سینمای کودک و نوجوان شود. سید مهدی جوادی گفت: همچنین به نظر برخی منتقدان که معتقد بودند جشنواره باید دوسالانه باشد نیز پرداختیم اما در ادامه به این نتیجه رسیدیم که برگزاری دوسالانه آن به سینمای کودک و نوجوان ضربه خواهد زد. بااین‌وجود برای نظم بخشیدن به برگزاری جشنواره در این دوره نیاز بود زمان بیشتری صرف کنیم و کمی آن را به تعویق بیندازیم تا خروجی باکیفیت‌تری به دست آید.
او بیان داشت: بازطراحی‌ها باعث شد تا به طراحی صندوق حمایت از سینمای کودک و نوجوان برسیم و در مدل برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان از الگوهای مشابه جهانی نیز بهره گرفتیم.
او اظهار کرد: همواره این تعبیر وجود داشته است که اگر جشنواره‌ای خارج از تهران برگزار شود به‌جای ملی بودن، رنگ شهری می‌گیرد اما با بررسی سابقه برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان چنین استنباطی نداشتیم چون ظرفیت‌هایی که اصفهان دارد باعث ارزش‌افزوده این جشنواره نیز می‌شود.
جوادی گفت: درمجموع برای مدلی که بر اساس آن جشنواره منسجم باشد اصفهان را انتخاب کردیم با این استثنا که در این دوره هم‌زمان با فراخوان جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان، از صندوق ساخت فیلم هم رونمایی می‌کنیم تا فیلم‌سازها بتوانند ضمن ارائه طرح‌های خود و ارزیابی آن در اردیبهشت‌ماه پس از بررسی، بر اساس کیفیت آن از حمایت صندوق هم برخوردار شوند.
او بیان داشت: جشنواره فیلم کودک و نوجوان حتی از جشنواره فیلم فجر اهمیت بیشتری دارد و تولیدات آن آینده‌سازان کشور را مخاطب خود قرار می‌دهد و از این نظر کار مهمی در آن انجام می‌شود. متأسفانه این جشنواره در 34 سال گذشته نتوانست جریان سینمایی مؤثر و پایداری ایجاد کند که امیدواریم در این دوره با تلاش مسئولان اصفهان که قطعا با حمایت ما همراه خواهد بود، جریان سینمایی مؤثر و پایداری ایجاد شود.
جشنواره محل آشتی خانواده‌ها با سینما است
سخنگوی شورای اسلامی شهر در این نشست اظهار داشت: جشنواره فیلم کودک و نوجوان درعین‌حالی که رسالت تخصصی خود را دارد، برای اصفهان نیز ارزش‌افزوده‌ای ایجاد می‌کند و عرصه‌ای برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی شهر به همراه ظهور و بروز هنرمندانی است که کمتر دیده‌شده‌اند ولی ظرفیت رشد و تأثیرگذاری در زیست بودم فرهنگ و هنر ما دارند.
علی صالحی ادامه داد: امسال عرصه برای حرکت روبه‌جلو فراهم‌شده و برای اینکه به افقی دست‌یابیم که از ابتدا برای این جشنواره ترسیم‌شده است باید کیفیت سینمایی این جشنواره را تقویت کنیم؛ اصفهان به‌عنوان یکی از مراکز اصلی فعال در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند نقش‌آفرینی خوبی در این جشنواره داشته باشد.
او ادامه داد: همان‌طور که اشاره شد در 34 دوره قبلی علی‌رغم کارهای خوبی که انجام شد ریشه محتوایی نداشتیم اما امسال با ایجاد این صندوق می‌توان ریشه‌های محتوایی و برند جشنواره را تقویت کرد.
صالحی گفت: درواقع این تعاملی برد برد برای جشنواره و شهر اصفهان است که به شهر ارزش‌افزوده داده شود و جشنواره هم غنای خود را تقویت کند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: اکنون نیاز داریم مطابق باسلیقه نسل جدید به تولید محتوا بپردازیم که از این بابت وظیفه سنگینی بر دوش جشنواره قرار دارد بنابراین باید چرخش جدی در حوزه ذائقه این نسل داشته باشیم. درنهایت اینکه جشنواره مدخلی برای آشتی خانواده‌ها با سینماست.
توسعه اقتصاد فرهنگ در سایه صندوق ساخت فیلم
فرزانه کلاهدوزان نیز در این نشست گفت: جشنواره فیلم کودک و نوجوان برای مردم اصفهان یک نوستالژی است و همیشه آورده‌های خوبی برای نسل مخاطب خود داشته است.
او افزود: اکنون هرچه بر ابرازهای فرهنگی مسلط‌تر باشیم می‌توانیم به قشر کودک و نوجوان کمک بیشتری کنیم تا از آسیب‌ها در امان بمانند.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان بیان داشت: اهمیت ایجاد این صندوق در ارتقا اقتصاد فرهنگ است و می‌تواند موتور محرک اقتصاد فرهنگ را به حرکت درآورد و باعث کارآفرینی در این حوزه باشد.
سکه جشنواره فیلم کودک و نوجوان به نام اصفهان ضرب شده است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان نیز در این نشست بیان داشت: خوشحالیم که کشتی متلاطم جشنواره فیلم کودک و نوجوان بالاخره به ساحل آرامش رسید چراکه حقا و انصافا باید این جشنواره در اصفهان برگزار شود.
علی تمنایی گفت: درواقع سکه جشنواره فیلم کودک و نوجوان به نام اصفهان ضرب شده است. در اصفهان به دلیل تعدد و تکثر هنرمندان سینمایی و تشکل‌های صنفی این حوزه پتانسیل بالا و قوی وجود دارد و باید این ظرفیت‌ها به خدمت سینمای کودک و نوجوان گرفته شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار