توجه به اقتصاد اولویت نخست کشور

اقتصاد به عنوان یكی از مقوله‌های مهم نقش تأثیرگذاری بر جنبه‌های مختلف زندگی افراد دارد كه در این میان آرامش روانی را باید یكی از مهم‌ترین آن‌ها دانست؛

توجه به اقتصاد  اولویت نخست کشور

اقتصاد به عنوان یكی از مقوله‌های مهم نقش تأثیرگذاری بر جنبه‌های مختلف زندگی افراد دارد كه در این میان آرامش روانی را باید یكی از مهم‌ترین آن‌ها دانست؛ یعنی فرد اگر به لحاظ اقتصادی تأمین نباشد در بسیاری از مسائل شخصیتی خود نیز دچار مشكل می‌شود، مسائلی كه در وهله دیگر به‌صورت زنجیره‌وار بر دیگر جنبه‌های زندگی تأثیرگذار خواهد بود.

اكنون مردم در كشور به علت‌های مختلف با فشارهای اقتصادی مواجه هستند، فشارهایی كه خواه‌ناخواه به افزایش خشونت، حاشیه‌نشینی، طلاق، خودكشی و دیگر آسیب‌های اجتماعی منجر می‌شود.

اقتصاد در چند دهه گذشته تا حدودی از وضعیت ثبات خارج و به بی‌ثباتی رسیده كه این اتفاق عدم امنیت درآمد و معاش را به دنبال داشته است. ازاین‌رو بی‌ثباتی مهم‌ترین معضلی محسوب می‌شود كه در كشور وجود دارد و بر امنیت روانی جامعه تأثیر می‌گذارد.

در نتیجه به لحاظ روحی و روانی، هنجارها و ارزش‌هایی را كه افراد در حیات اجتماعی خود دارند، تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل بی‌ثباتی در اقتصاد مهم‌ترین معضلی است كه در كشور وجود دارد و بر امنیت روانی جامعه تأثیرمی‌گذارد.

از طرف دیگر افزایش تورم، هزینه‌های مصرفی را بیشتر می‌کند و افراد را تحت‌فشار قرار می‌دهد. بدین شكل چون دهک‌های درآمدی پایین جامعه، سهم هزینه‌های مصرفیشان در برابر پس‌انداز آن‌ها بسیار بالا است، بیشتر از دیگر طبقه‌ها تحت تأثیر تورم قرار می‌گیرند و این تفاوت‌ها به افزایش نابرابری در جامعه می‌انجامد؛ یعنی هم ازیک‌طرف سطح قدرت خرید كل جامعه اُفت پیدا می‌کند و هم به افزایش نابرابری مصرف و درآمد منجر می‌شود. به همین دلیل به نابرابری‌ها دامن زده خواهد شد و به مسئله عدالت اجتماعی و احساسی كه مردم نسبت به تصمیم‌ها و سیاست‌های كلان پیدا می‌کنند، آثار مخربی برجای می‌گذارد؛ بنابراین در چنین شرایطی شاخص‌هایی مانند سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی و دیگر هنجارهای اجتماعی به شدت اُفت پیدا می‌کنند. به نظر می‌رسد ضروری است دولت هرچه سریع‌تر به دنبال ایجاد ثبات اقتصادی در جامعه باشد، افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نگرانی زیادی در سطح جامعه ایجاد کرده و اقشار ضعیف را در فشار مضاعفی قرار داده به‌گونه‌ای که بسیاری از آن‌ها داشتن یک زندگی معمولی را هم رؤیایی دست‌نیافتنی تلقی می‌کنند و این‌گونه برای جبران عقب‌ماندگی‌های اقتصادی خود حاضر به انجام هر کاری خواهند بود که این موضوع می‌تواند نتایج بسیار خطرناکی برای امنیت جامعه به همراه داشته باشد.

مسئولان مختلف باید درک کنند که اولویت امروز کشور مسئله اقتصاد است و باید در این زمینه تدابیری ویژه اندیشیده شود تا بتوان از انبوه مشکلات اقتصادی عبور کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار