در غفلت رسانه‌های ایران: ترکیه شبکه فارسی‌زبان راه‌اندازی می‌کند

رسانه مهم‌ترین ابزار برای تسلط بر افکار، اراده و احساسات مردم است ابزاری که بسیاری از کشورها به نقش و اهمیت آن پی برده و بخش عظیمی از سرمایه‌های مالی و انسانی خود را برای حکمرانی رسانه‌ای و مقابله با جنگ رسانه‌ای به‌کاربرده‌اند

در غفلت رسانه‌های ایران:  ترکیه شبکه فارسی‌زبان راه‌اندازی می‌کند

رسانه مهم‌ترین ابزار برای تسلط بر افکار، اراده و احساسات مردم است ابزاری که بسیاری از کشورها به نقش و اهمیت آن پی برده و بخش عظیمی از سرمایه‌های مالی و انسانی خود را برای حکمرانی رسانه‌ای و مقابله با جنگ رسانه‌ای به‌کاربرده‌اند و از رادیو، تلویزیون، اینترنت، ماهواره، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب بهره می‌برند. شبکه‌های تلویزیونی در این جنگ رسانه‌ای که به جنگ نرم نیز مشهور است بیش از سایر رسانه‌ها قدرت گرفته است. شبکه‌های بین‌المللی همچون بی‌بی‌سی سال‌هاست با سرمایه‌گذاری بر روی سایر کشورها و راه‌اندازی شبکه‌هایی به زبان‌های مختلف این از پیشگامان این عرصه است اما به‌تازگی نفوذ فرهنگی و رسانه‌ای، کشورهایی همچون عربستان و ترکیه را نیز به سرمایه‌گذاری بر روی رسانه‌های تصویری و تأسیس شبکه‌های مختلف چندزبانه ترغیب کرده است.
ایران که همواره از مدیریت رسانه‌ای و سرمایه‌گذاری بر روی موضوع مهم رسانه‌ها آسیب‌پذیر بوده ازجمله اهداف کشورهای مختلف برای نفوذ رسانه‌ای است. در حال حاضر به‌جز شبکه‌های گروه‌های تجزیه‌طلب و تروریست، چهارده شبکه فارسی‌زبان غیر ایرانی در حال فعالیت هستند که از کشورهای مختلف تغذیه مالی می‌شوند. عربستان سعودی، آمریکا، انگلیس، اتحادیه اروپا، امارات متحده عربی و به‌زودی ترکیه ازجمله کشورهایی هستند که یک یا چند شبکه فارسی‌زبان دارند. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در همایش بین‌المللی تی‌آرتی ورلد در استانبول اعلام کرد که تی آر تی با افتتاح شبکه‌های دیجیتالی به زبان‌های فارسی و اسپانیایی در سال ۲۰۲۳ به گسترش ادامه خواهد داد. وی بابیان اینکه کشور ما مدتی تحت تأثیر سریال‌های خارجی بود، اما امروز در کشورمان برنامه‌ها، فیلم‌ها، مستند و سریال‌ها در سطح جهانی تولید می‌شود، اظهار داشت: امروز دومین صادرکننده سریال در دنیا هستیم.
اظهارات اردوغان از این منظر بااهمیت است که در غفلت رسانه‌ای در ایران، شبکه‌های خارجی در حال یکه‌تازی و پیشتازی هستند. شبکه‌هایی که مشخصا در ظاهر در کنار مردم ایران و در باطن درصدد تحقق اهداف حامیان مالی خود هستند.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار