پسماند شهری صفر؛ چشم‌اندازی برای شهرداری اصفهان

   شهرگاه در مقصد بعدی خود به دانشگاه علوم پزشکی رفت و این بار موضوع و چالش موردبحث و هم‌اندیشی دانشگاه و مدیریت شهر خدمات شهری به‌خصوص پسماند بود.

پسماند شهری صفر؛ چشم‌اندازی برای شهرداری اصفهان


در این جلسه که با حضور مسئولان شهری و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری یکی از کمیسیون‌های اصلی شورا محسوب می‌شود که تلاش می‌کند موضوعات مرتبط با شهر را به کمک مرکز پژوهش‌های شورا پیگیری و دنبال کند تا به نتایجی مطلوب دست پیدا کند. سید امیر سامع با انتقاد از اینکه شهرداری و دانشگاه به‌شدت نسبت به یکدیگر بیگانه هستند اظهار کرد: کم‌اطلاعی از عملکرد و وظایف شهر و دانشگاه باعث شده نتوانیم عملکرد مطلوبی را داشته باشیم. به گفته سامع برخی از شهرهای جهان به دنبال رسیدن به تولید پسماند به حداقل میزان هستند و عنوان شده چشم‌انداز آنها تا سال 2040 به تولید پسماند صفر خواهد رسید. او تأکید کرد: در این راستا ما نیز تلاش می‌کنیم تا با بهره‌گیری از جامعه نخبگان دراین‌خصوص عملکرد مطلوبی داشته باشیم و شنوای نظرات هستیم.

تعامل شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی برای کاهش شیوع بیماری‌ها

معاون تحقیقات فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز گفت: شرایط شهر و استان اصفهان از نظر بروز و شیوع بیماری‌های غیرواگیر مطلوب نیست به‌طوری‌که در بروز سرطان و بیماری‌های غیر مزمن همچون دیابت و فشارخون از رتبه داران کشوری هستیم. غلامرضا عسگری اظهار کرد: در این نشست قرار است به‌صورت ویژه در خصوص مدیریت پسماند گفتگو داشته باشیم چرا که برخلاف تصور عموم پسماند تنها به موضوع محیط‌زیست مربوط نمی‌شود و لایه‌های بیشتری از جامعه را در بر دارد. عسگری تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری اصفهان می‌توانند با تعاملات بیشتر و استفاده از ظرفیت و پتانسیل موجود در راستای کاهش شیوع بیماری‌ها تأثیرات مؤثری داشته باشند. او ادامه داد: تمرکز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر انجام تحقیقات بین‌رشته‌ای و کاربردی و محصول محور است بار بیماری‌ها را در شرایط پساکرونا که الگو بیماری به‌هم‌خورده است اثرگذار باشد بتوانیم با همکاری مشکلات شهر و استان را حل کنیم این در حالی است که دانشگاه علوم پزشکی به‌خصوص در پژوهش‌های کاربردی پای‌کار است.

اعتبار در حوزه پسماند به استان اصفهان اختصاص داده نشده است

مدیرکل دفتر امور شهری استانداری اصفهان نیز در این نشست یکی از دغدغه‌های مهم دولت را موضوع پسماند دانست و گفت: دولت تا جایی به این موضوع حساسیت نشان داده است که راه‌اندازی معاونت در حوزه پسماند را مطرح کرده است. نادر آخوندی از نبود بودجه حتی به‌صورت حداقلی در حوزه پسماند در استان اصفهان انتقاد کرد. آخوندی افزود: از سال ۱۳۹۵ تا کنون یک ریال اعتبار ملی در حوزه پسماند به استان اصفهان اختصاص داده نشده که این نبود اعتبار موجب شده تا بروز رسانی در این حوزه انجام نشود. او در ادامه به موضوع اقتصادی کردن زباله اشاره کرد و گفت: اقتصادی کردن زباله به‌عنوان طلای کثیف با وجود مافیا که اقلام ارزشمند این پسماند را در سطح شهر جمع‌آوری می‌کند، امکان‌پذیر نیست و به فرسودگی دستگاه در این حوزه منجر شده است. آخوندی با بیان اینکه در کشور در شبانه‌روز ۶۰ هزار تن پسماند شهری و روستایی تولید می‌شود که 2 هزار و ۹۰۰ تن آن به استان اصفهان اختصاص دارد که تا ۱۰ سال آینده این رقم به ۴ هزار و ۲۰۰ تن در شبانه‌روز می‌رسد. او از تدوین طرح جامع پسماند در کشور به عنوانی حرکتی اثرگذار یادکرد و افزود: اصفهان نیز در این راستا پیشتاز بوده به‌طوری‌که طرح جامع مدیریت پسماند استان آماده شده است. مدیرکل دفتر امور شهری استانداری اصفهان با اشاره به فعالیت هفت کارخانه پردازش گفت: احداث دو کارخانه دیگر در دستور کار است که با تحقق آن دفن مستقیم را که کمتر از ۳۰ درصد است به کمتر از ۲۰ درصد می‌رسانیم و در بلندمدت نیز این عدد به پنج درصد می‌رسد. او خاطرنشان کرد: در چند ماه اخیر برای دفن پسماند پزشکی کارهای بزرگی شده است، اما باید ورود جدی‌تری به این موضوع داشته باشیم. آخوندی با اشاره به اینکه باید دفن مستقیم ۱۷ تن پسماند پزشکی را حذف کنیم گفت: در این راستا امیدواریم با کمک نظام‌پزشکی و خیریه‌ها کارخانه پردازش پسماند پزشکی تحقق یابد.

گونه‌های کم آب بر در دستور کار شهرداری اصفهان

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان در این نشست به بحث کمبود آب برای فضای سبز اشاره کرد و گفت: فضای سبز شهر سالانه به ۵۶ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد که این رقم در شرایط خشکسالی حداقل ۳۶ میلیون مترمکعب است. مهدی بقایی تصریح کرد: این مقدار نیاز آبی که معادل 3 هزار لیتر بر ثانیه است باید از رودخانه زاینده‌رود، چاه‌های آب زیرزمینی و پساب شهری یا تصفیه پساب تأمین شود که باتوجه‌به شرایط فعلی رودخانه میزان آب قابل برداشت نیست. بقایی حرکت به سمت استفاده از گونه‌های کم آب بر را ضروری دانست و گفت: به این منظور ۲۵ درصد چمن‌های شهر را به چمن‌های سازگار تغییر دادیم، همچنین سال آینده 5 درصد دیگر به این میزان اضافه می‌کنیم براین‌اساس حدود ۱۰ سال آینده ۹۵ درصد گونه چمن تغییر خواهد یافت. بقایی انتقال و توزیع آب در سطح شهر را یکی از چالش‌های این حوزه برشمرد و افزود: هم اکنون پساب تصفیه شده برای آبیاری با تانکر در شهر توزیع می‌شود، در این راستا پروژه رینگ انتقال آب در دست انجام است و ۶۰ درصد پیشرفت داشته است. معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه به ۲۵ مگاوات برق نیاز داریم، تصریح کرد: ۶۰۰ کیلووات برق از انرژی خورشیدی تا سال گذشته تولید شده است و امسال هم این رقم دوبرابر می‌شود، در این راستا در نظر داریم تا سال ۱۴۱۰ کل برق موردنیاز شهرداری را به‌وسیله انرژی خورشیدی تأمین کنیم.

تفکیک پسماند از مبدأ ضروری است

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان نیز گفت: تفکیک در مبدأ پسماند بسیار اهمیت دارد، دو خط پردازش در بخش پسماند خشک فعال است که در این راستا روزانه ۷۵ تن پسماند خشک در آن تفکیک می‌شود. غلامرضا ساکتی افزود: یکی از چالش‌های مدیریت شهری در حوزه پسماند ساختمانی، افزایش تعداد سایت برای پردازش این نوع پسماند است، اکنون یک سایت فعالیت می‌کند که روزانه سه هزار تن پسماند ساختمان به آن وارد می‌شود، در این راستا باید یک یا دو مرکز پردازش برای این نوع پسماند در غرب و شمال اصفهان ایجاد شود، اما هنوز این مهم عملی نشده است. ساکتی کاهش آلودگی زیست‌محیطی ناشی از پسماند را اولویت این سازمان دانست و ادامه داد: هدف کلان افزایش بهره‌وری سرمایه‌های انسانی و سازمانی است. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان دفن پسماند شهری در روز را ۳۹۰ تن، پسماند ساختمانی را سه هزار تن و پسماند پزشکی را ۱۳ تن عنوان کرد و گفت: به‌رغم تحریم‌ها که بهره‌مندی از تکنولوژی در این حوزه را سخت کرده؛ اما اتفاقات خوبی نیز رقم خورده است، در این راستا احداث کارخانه هاضم با ظرفیت ۶۰ تن در روز از پروژه‌های در دست انجام است، البته ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه موردنیاز است که این رقم از بودجه شهرداری مرکزی و اعتبارات ملی تأمین می‌شود؛ اما به‌رغم پیگیری‌ها نتوانستیم بودجه ملی جذب کنیم. او با اشاره به پروژه طراحی و راه‌اندازی استقرار نرم‌افزار شهروندی (فاز اول) گفت: فاز آزمایشی آن آغاز شده و تا یک ماه آینده عملیاتی می‌شود، برای این پروژه از محل بودجه سازمانی ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده است که افزایش جمع‌آوری پسماند خشک، بهبود ارائه خدمات به شهروندان، دقیق‌سازی بانک اطلاعات پسماند خشک از ویژگی‌های آن است. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه احداث و بهره‌برداری تصفیه شیرابه به ظرفیت ۲۰ مترمکعب در روز گفت: این پروژه نیمه‌تمام است که شش میلیارد اعتبار آن از محل اعتبارات سازمان تأمین می‌شود و کاهش آلودگی زیست‌محیطی، باز استفاده از پساب تولیدی از دستاوردهای این پروژه است. ساکتی استقرار سیستم احداث کارخانه بازیافت پسماندهای ساختمانی به‌عنوان پروژه مشارکتی با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان را از دیگر اقدامات سازمان عنوان کرد و ادامه داد: این پروژه در صورت تکمیل به کاهش آلودگی خاک و هوا و درآمدزایی پایدار کمک می‌کند. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه استقرار مدیریت یکپارچه پسماند عمرانی و ساختمانی از مبدأ به مقصد افزود: این پروژه در مرحله بهره‌برداری است و برای آن ۲۵۰ میلیون تومان هزینه شده است، رصد و مدیریت پسماند ساختمانی از مرحله تولید تا دفن نهایی، توسعه خدمات غیرحضوری به شهروندان و پیمانکاران، کاهش تخلیه غیرمجاز پسماند ساختمانی از ویژگی‌های آن است. ساکتی اضافه کرد: ساماندهی بیش از ۶۰۰ خودرو حمل پسماند ساختمانی و استقرار سامانه در همه مناطق شهری و ابلاغ شیوه‌نامه نحوه محاسبه حجم خاک‌برداری از اقدامات انجام شده است.

استفاده از ظرفیت دانشگاه برای حل چالش‌های شهری

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: امروز در حوزه محیط‌زیست (پسماند) قرار است از ایده و نظر نخبگان و دانشگاهیان بهره‌مند شویم. سعید ابراهیمی تصریح کرد: هدف از برگزاری این نشست‌ها معرفی حوزه کاری مدیریت شهر است، در واقع این نوع جلسات شروعی بر ارتباط و تعامل است، در این راستا باتوجه‌به پروژه‌های فعالی که داریم اتاق فکر شکل‌گرفته است. ابراهیمی افزود: الگوی ما حل مسئله و ارائه راهکار به‌صورت مشترک است که این ظرفیت در شهرداری و دانشگاه وجود دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار