بودجه ۴ میلیارد تومانی عوارض آلایندگی در شهرداری اصفهان صرف توسعه زیرساختهای معاینه فنی شد
ثبت هوشمند تخلف معاینهفنی خودروهای شهر
ازآنجاییکه آلودگی هوا یکی از معضلات بزرگ کلانشهر اصفهان به شمار میرود، مدیریت شهری در دورههای مختلف بخش اعظمی از بودجه خود را به توسعه و ارتقای حملونقل عمومی اختصاص داده است؛
ازآنجاییکه آلودگی هوا یکی از معضلات بزرگ کلانشهر اصفهان به شمار میرود، مدیریت شهری در دورههای مختلف بخش اعظمی از بودجه خود را به توسعه و ارتقای حملونقل عمومی اختصاص داده است؛ در این دوره نیز بر تکمیل خط دو مترو ناوگان اتوبوسرانی به عنوان دو اولویت نخست شهرداری در زمینه حملونقل همگانی تأکید و هزینه زیادی صرف آن شده است که البته دولت در تأمین بخشی از هزینهها به صورت مستقیم یا عرضه اوراق مشارکت با شهرداری همکاری میکند. یکی از این بخشها پرداخت عوارض آلایندگی است که از صنایع دریافت شده و پس از تجمیع در سازمان برنامهوبودجه میان کلانشهرهایی که هوای آلوده دارند تقسیم میشود. اگرچه محیطزیست معتقد است باید عوارض دریافتی از صنایع آلوده شهرها در اختیار این بخش قرار گیرد اما با پیگیریهایی که داشته است بنا شده این بودجه بر اساس روالی که گفته شد، از صنایع دریافت شده و پس از تقسیم، در اختیار شهرداریها قرار گیرد با این تفاوت که محیطزیست نیز بر محل هزینه کرد آن توسط شهرداری، نظارت کند که البته هنوز این روال برقرار نشده است.
خرید 28 دوربین نظارتی ال ای زد
روز گذشته معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در پاسخ به اصفهان امروز در مورد سهم عوارض آلایندگی شهرداری اصفهان در سال جاری و محل هزینه کرد آن پاسخ داد: شهریور امسال مبلغ 4 میلیارد تومان عوارض آلایندگی صنایع به اصفهان پرداخته شد که طبق قانون دو هفته فرصت داشتیم آن را در زمینه کاهش آلودگی هوا هزینه کنیم؛ با توجه به مدتزمان کوتاه و البته بررسیهایی که داشتیم این بودجه را در دو بخش هزینه کردیم. نخست معاینه فنی موتورسیکلتها را راهاندازی کرده و در ادامه 28 دوربین نظارتی ال ای زد خریداری کردیم که علاوه بر چهار امکان ثبت سرعت غیرمجاز، عبور از چراغقرمز، ورود به طرح زوج و فرد ورود به محدوده بی آر تی، این امکان را دارد که با ثبت پلاک خودروضعیت معاینه فنی آن را مشخص میکند.
راه اندازی خطوط اتوبوس تندرو در رهنان
حسین حقشناس که در جمع خبرنگار سخن میگفت در پاسخ به سؤال دیگر اصفهان امروز مبنی بر راهاندازی خط مترو رهنان که مطالبه بزرگ مردم این منطقه از مدیریت شهری است پاسخ داد: برای رسیدن خط دو مترو به آن قسمت از شهر با همه تدابیری که انجام شده است به برنامه اجرایی 7 ساله نیاز است تا نخست این خط به ایستگاهها خرازی و کهندژ رسیده و در ادامه منوط به تعامل مدیریت شهری اصفهان و خمینیشهر برای ادامه آن است. بر این اساس برای تسریع در برخورداری مردم رهنان از سیستم حملونقل همگانی و تردد به مرکز شهر به راهاندازی خطوط اتوبوس تندرو فکر میکنیم.
طرح موفق اتوبوسهای گردشگری
حقشناس در پاسخ به سؤال دیگر اصفهان امروز مبنی بر توسعه گردشگری از طریق حملونقل همگانی گفت: در نوروز 1401 طرح اتوبوس گردشگری را اجرا کردیم که در دنیا به «هاپ آن هاپ آف» مشهور است به این معنی که «هر جا خواستی سوار شود هر جا خواستی پیاده شو». بهاینترتیب اتوبوسهایی با ظاهر ویژه مسیر یک تور گردشگری را طی کرده و در محل مراکز گردشگری شهر توقف میکند که گردشگران میتوانند در هرکدام از ایستگاهها که مایل بودند سوار شده و در هر محلی مدنظرشان بود پیاده شوند. او افزود: البته بنا داشتیم برای این طرح از اتوبوسهای دو طبقه یا با سقف شیشه یا بدون سقف استفاده کنیم ولی چون امکان تهیه آن وجود نداشت از اتوبوسهای موجود با نصب استیکر برای این منظور استفاده کردیم. این طرح باعث میشود در ایام ویژه مانند نوروز استفاده گردشگران از وسایل نقلیه شخصی کمتر شده و به دنبال آن آلودگی هوا نیز کاهش یابد.
طرح جامع حمل نقل اصفهان در حال تکمیل
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری با اشاره به طرح جامع حملونقل اصفهان که در 92 تصویب اما کامل اجرا نشد گفت: در طرح بنا بود نخست به خط یک و دو مترو در ادامه 12 خط اتوبوس تندرو شهر پرداخته شود و پس از آن نیز ناوگان دوچرخه وسایل نقلیه غیرموتوری قرار داشت. در نهایت نیز بنا بود به مدیریت تقاضای غیرشخصی پرداخته شود. همچنین طرح نا مؤثر زوج فرد تبدیل به محدوده ترافیک میشود که طی آن خودروها بر اساس میزان آلایندگی برای ورود به مرکز شهر محدودیتهایی داشته و باید مجوز عبور و مرور دریافت کنند. حقشناس افزود: اجرای این طرح در مسیر با مشکلاتی همچون کرونا، تحریمها و تغییرات مدیریتی از برنامه عقب افتاد که اکنون در تلاشیم آن را ادامه دهیم.
سهم آلایندگی شرکت واحد 2 درصد است
او با بیان اینکه سهم آلایندگی شرکت واحد نسبت به وسایل نقلیه سنگین 2 در صد است بیان داشت: در سال گذشته ناوگان اتوبوسرانی اصفهان را با 600 اتوبوس تحویل گرفتیم و در سال جاری 282 اتوبوس خریداری کردیم که 45 عدد آن مستقیم خریداری شد، 53 اتوبوس کوچک یا میدل بأس است و 185 دستگاه نیز با مشارکت دولت تهیه شده است که شهرداری 20 درصد هزینه آن را پرداخت. از 185 اتوبوس یاد شده تاکنون 12 عدد به ناوگان اضافه شده است اما مابقی بسته به کارخانههای سازنده است. ازآنجاییکه تحویل این اتوبوسها با تأخیر همراه است نسبت به بازسازی 240 اتوبوس اقدام داشتیم. در مجموع اکنون 850 اتوبوس آماده داریم که به دلیل کمبود راننده در حال حاضر 700 اتوبوس در شهر فعالیت دارند.
حقشناس اشاره داشت: طبق برآورد ما 20 درصد خطوط اتوبوسرانی کم مسافر و کم تقاضا است و سرفاصلههای طولانی دارد که با اضافه شدن ونها به این خطوط سرفاصلهها کاهش خواهد یافت. همچنین ونها در مناطقی که امکان تردد اتوبوس در آن وجود ندارد نیز استفاده خواهد شد.